tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post2462335974600488908..comments2024-03-06T07:58:03.231+01:00Comments on Flute-tankar: Biobränslena har begränsningarflutehttp://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-61555786653700064262010-12-28T13:59:15.374+01:002010-12-28T13:59:15.374+01:00För mig verkar det som att slutsatsen blir att vi ...För mig verkar det som att slutsatsen blir att vi redan är för många människor på jorden. Det är i denna ända vi måste försöka angripa problemet, som annars helt säkert blir olösligt när oljan sinar - hur mycket vi än energieffektiviserar, cyklar och äter bara grönsaker...<br /> Med dagens befolkningstillväxt på end. 1% årligen är vi om 70 år dubbelt så många dvs. 13 miljarder. Finns det idéer om hur det skulle kunna se ut?<br />FlodhästenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-89619823298147269292010-12-26T19:42:33.087+01:002010-12-26T19:42:33.087+01:00Bra inlägg som vanligt-
en sak dock vill jag kompl...Bra inlägg som vanligt-<br />en sak dock vill jag komplettera med: man kan inte sätta likhetstecken mellan åker och åker. På min fastighet har jag blott 400 m mellan åkerjord som med sin skörd inte ens betalar skördearbetet varje år, och den goda jorden nere i dalen som hör till de yppersta i landet.<br />Den förstnämnda avkastar blott bråkdelen av vad den senare avkastar. Att ta i bruk nedlagd åker innebär att jord av den förstnämnda sorten odlas upp igen till stora initiala kostnader, kostnader som aldrig återvinnes. Situationen är alltså värre ändå.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-80151613567279764222010-12-24T11:00:33.188+01:002010-12-24T11:00:33.188+01:00Tack Flute för dina fylliga och väl underbyggda in...Tack Flute för dina fylliga och väl underbyggda inlägg under 2010. De har varit en riklig källa att ösa ur. Hoppas du har energi att fortsätta nästa år oxå. Som säkert kommer att bli minst lika omtumlande som de senaste åren. <br />Håller med dig att Helmfrid & Co studie är precis lika aktuell idag som 2006. Brukar själv återvända till den då och då, för att landa i verkligheten eftersom teknikoptimisterna har en förmåga att ofta glömma de fysikaliska lagarna som fortfarande styr över de värsta forsserierna av energioptimism. Vill också lyfta fram nätboken Sustainable Energy without the hot Air av David MacKay en av de mest lästa böckerna i Storbritannien år 2009. Den ger oxå ett perspektiv på vad som är möjligt och vilka energislag som gäller framöver. Min recension av boken finns på Svt:s klimat- och energilogg Ställ om www.stallom.se<br /><br />God Jul & Gott Nytt År<br />Martin SMartin Saarhttp://www.stalllom.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-19360275761352532482010-12-23T20:40:38.258+01:002010-12-23T20:40:38.258+01:00Hej Flute!
Idag lyssnade jag på P3-dokumentär om ...Hej Flute!<br /><br />Idag lyssnade jag på P3-dokumentär om finanskrisen på 90-talet. Väldigt intressant att höra Bo Lundgren, Nils Lundgren, m.fl. prata om hur skeendena var. På många sätt var situationen väldigt lik dagens, men det fanns också stora skillnader.<br /><br />Att så var fallet visste man väl redan, åtminstone delvis, men ändå fascinerande att höra de gubbarna klä det i ord. Känner mig stärkt i min tro att bostadspriserna ska ner litegrann, men inte fullt så mycket som på 90-talet.<br /><br />Om du inte redan lyssnat på den så rekommenderar jag den varmt.<br /><br />God jul!Makro e kulnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-9272732582793618862010-12-23T19:45:13.751+01:002010-12-23T19:45:13.751+01:00Absolut har du rätt i att biobränsle bara kan ersä...Absolut har du rätt i att biobränsle bara kan ersätta en mindre del av dagens transportenergi - bedömningarna varierar mellan 10 och faktiskt en bit över 100 %, men de flesta landar någonstans mellan 15 och 30 % - inberäknat EROEI och ev konstgödsel (smartare att använda grödor som kan fixera sitt kväve själva - exv sockerrör). <br /><br />Men det är dagens transportenergibehov det. Antalet bilar antas gå från 1,2 miljarder idag till 2 miljarder år 2050. Även godstransporterna ökar.<br /><br />Samtidigt kommer laddhybrider som totalt är energieffektivare - också med produktion och distribution av elen inräknad. <br /><br />Samtidigt ska vi väl tro att alla våra ansträngningar för att effektivisera logistiken för vårt resande o våra transporter, sluta med onödiga transporter, flytta gods till järnväg och båt, byta till cykel och gång etc. har en effekt som åtminstone är något större än noll. <br /><br />Summa summarum - det är knappast lätt, och vi kommer inte undan energieffektivisering och att sluta med onödiga transporter - men det finns möjligheter. Låt oss ta dessa och förvalta dem väl!<br /><br />God Jul och tack för trevlig läsning året som gick.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-80566540231008621142010-12-23T19:41:00.590+01:002010-12-23T19:41:00.590+01:00Mycket bra och läsvärt inlägg!
Om du orkar får d...Mycket bra och läsvärt inlägg!<br /><br /><br />Om du orkar får du gärna skriva om bränsleceller och vätgas =)Henrikhttps://www.blogger.com/profile/08695651834811365759noreply@blogger.com