tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post466107575381050883..comments2024-03-06T07:58:03.231+01:00Comments on Flute-tankar: Etanol en återvändsgrändflutehttp://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-42848576341632197632010-01-21T16:30:00.157+01:002010-01-21T16:30:00.157+01:00Anonym 15:32: ja det tror jag vare sig Reinfeldt e...Anonym 15:32: ja det tror jag vare sig Reinfeldt eller Maud skulle ha något emot.<br /><br />Ett annat alternativ vore att vi utrustade bilarna med GPS sändare där vägsträckan tappades av varje månad och där datan jämfördes med ett rikstäckande övervakningsnät av kameror på våra vägar.<br /><br />Kamerorna har vi ju redan varit duktiga på att sätta upp och några hundratusen kameror till är nog inga problem.<br /><br />På så sätt kan vi börja registrera exakt vart bilarna kör och införa REJÄLA straff för de som blir fångade på kameran utan att ha sin GPS-modul i bilen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-40142087592396577812010-01-21T15:32:13.284+01:002010-01-21T15:32:13.284+01:00Så då måste vi registrera på vilka vägar bilarna k...Så då måste vi registrera på vilka vägar bilarna kör. Kanske ett naturligt steg efter FRA- och IPRED-lagarna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-29065891030430435172010-01-20T23:02:45.786+01:002010-01-20T23:02:45.786+01:00jag tror att också de system som bygger på GPS för...jag tror att också de system som bygger på GPS för att mäta sträcka kan manipuleras enkelt innan datan samlas in.<br /><br />Möjligtvis inte i lika stor omfattning om datan skickas från fordonet kontinuerligt.<br /><br />men GPS är fortfarande simplex.<br /><br />Så kanske är det inte mycket svårare än att lämna kvar GPS-modulen i garaget eller helt enkelt stänga av den eller skärma av dess insignal för att kilometrar ej skall börja räknas.Marcus , Likvid Vänsterhttps://www.blogger.com/profile/01757435060771035776noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-53293593659348553902010-01-20T21:24:06.140+01:002010-01-20T21:24:06.140+01:00Därför att kilometerskatten kan differentieras ber...Därför att kilometerskatten kan differentieras beroende på var man kör. Storstad, trängsel, motorvägar, kollektivtrafik som alternativ = hög km-taxa. Glesbygd, landsväg, dålig eller obefintlig kollektivtrafik = låg km-taxa.Ivan Lhttps://www.blogger.com/profile/13346255279106737294noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-88284488236718177762010-01-20T20:54:01.719+01:002010-01-20T20:54:01.719+01:00Ivan L: På vilket sätt skulle en kilometerskatt sl...Ivan L: På vilket sätt skulle en kilometerskatt slå mindre mot glesbygden än höjd bränsleskatt?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-44180406688214037722010-01-20T18:10:32.447+01:002010-01-20T18:10:32.447+01:00Marcus: det var liksom det som var min poäng, att ...Marcus: det var liksom det som var min poäng, att miljöskatt på el tas redan ut vid kontaktuttaget. En ytterligare skatt på el som drivmedel vore därför en dubbelbeskattning. <br />Gällande kilometerskatt så är avläsning av vägmätarställningen helt förlegad. Det holländska systemet bygger på GPS och mobil inrapportering. Storebror ser dig alltså. Systemet finns redan i Storbritannien som ett frivilligt sätt att betala bilförsäkring enligt modell 'pay-as-you-go'. <br />Oaktat integritetsproblemet så är GPS en ganska bra metod då man kan anpassa kilometeravgiften efter olika parametrar såsom vägstandard, trängsel mm. <br />Höjd skatt på bränslet är jag emot eftersom det slår alltför hårt mot glesbygden. Det är illa nog som det är med stigande oljepris. Min ovetenskapliga uppfattning är att bilägare i glesbygd är i regel mer medvetna om bränslekostnaderna och mer återhållsamma med törstiga bilar. Flest SUV lär finnas i Stockholm.Ivan Lhttps://www.blogger.com/profile/13346255279106737294noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-16302840517000736412010-01-20T17:43:10.905+01:002010-01-20T17:43:10.905+01:00Mycket bra och välskrivet inlägg som vanligt!Mycket bra och välskrivet inlägg som vanligt!Tobbe / Winning Tradinghttp://winningtrading.vinnarbyran.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-57493865634354732122010-01-20T16:02:56.092+01:002010-01-20T16:02:56.092+01:00ivan :
Fast räknar man med ett medelutsläpp blir...ivan : <br /><br />Fast räknar man med ett medelutsläpp blir det ju konstigt om de som tankar elbilen med koleldad elektricitet betalar likamycket som den som tankar vindkraftsel.<br /><br />Att ha en ren kilometerskatt är ren idioti eftersom samtliga I-länder besitter en otroligt stor och bred kompetens närt det gäller att manipulera med fordons vägmätare.<br /><br />Tom. de nyaste """säkra"""mätarna på AUDI och BMW av de nyaste modellerna är mycket enkla att manipulera - det finns tom. färdiga kit att köpa på nätet med programvara till Windows och en passande kabel.<br /><br />Tjänsterna att ändra vägmätarställningen går också att köpa på blocket.<br /><br />tyvärr..... men tanken är ju god.<br /><br />flute : en stor fara jag ser med etanolbilarna är att deras utsläpp och framförallt deras utsläpp från kalla motorer vid kallstart är outredda och vi vet inte vilka gifter de släpper ut i den absoluta närmiljön.Marcus , Likvid Vänsterhttps://www.blogger.com/profile/01757435060771035776noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-68689375250358615092010-01-20T08:40:36.578+01:002010-01-20T08:40:36.578+01:00Dagens system är onödigt komplicerat. Ta bort alla...Dagens system är onödigt komplicerat. Ta bort alla skatter på fordon och höj skatten på bränslet istället! Det skulle få folk att välja bränsleeffektiva fordon och att planera för att köra så lite som möjligt. Dessutom skulle det vara teknikneutralt och minska administrationen snarare än att öka den. Och ingen behöver fundera på vad som som är en "miljöbil"Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-62434494064297800602010-01-20T07:11:12.024+01:002010-01-20T07:11:12.024+01:00Angående elbilar så skulle man kunna beräkna ett C...Angående elbilar så skulle man kunna beräkna ett Co2-värdet genom att multiplicera nettoförbrukningen i Wh per kilometer (stad/landsväg/blandad) med ett beräknat medelutsläpp per producerad Wh i elmixen. <br />Men en sådan avgift tas redan ut vid kontakten!<br />Ytterligare miljöskatt på elbilar vore därför en dubbelbeskattning. <br />Alternativet är att, som Nederländerna nu planerar, ersätta alla bilskatter med en ren kilometerskatt.Ivan Lhttps://www.blogger.com/profile/13346255279106737294noreply@blogger.com