tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post8316466842384970554..comments2024-03-06T07:58:03.231+01:00Comments on Flute-tankar: Venezuela: Vikande oljeproduktion och hyperinflationflutehttp://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-82739045639314753892013-11-18T00:23:31.903+01:002013-11-18T00:23:31.903+01:00Det viktiga är ju att den billiga oljan som drivkr...Det viktiga är ju att den billiga oljan som drivkraft för tillväxten i världen redan är slut. Huruvida det finns olja kvar att utvinna 2030 eller 2050 är näst intill ointressant i jämförelse med det. Det finns heller ingen ersättning för "cheap oil" som tillväxtmotor. Man With No Namehttps://www.blogger.com/profile/01275526945076390314noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-12140834924258130092013-11-17T21:05:50.845+01:002013-11-17T21:05:50.845+01:00Med dessa priser kommer nog även Venezuela att få ...Med dessa priser kommer nog även Venezuela att få fart på sin oljeproduktion igen, men det lär inte bli särskilt vinstgivande med tanke på oljans skiftande kvalitet och åtkomlighet. Det är därför jag tycker man borde omformulera problemet till att gälla fördyrandet av energi i allmänhet. Peak Oil känns lite överspelat; Peak Cheap Oil är ett bättre begrepp.Pellegringohttps://www.blogger.com/profile/12635774265755988729noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-63487196225158380192013-11-17T19:51:01.678+01:002013-11-17T19:51:01.678+01:00Jag har inte sagt emot. Saken är dock den att förr...Jag har inte sagt emot. Saken är dock den att förr eller senare kommer peak oil och det behövs många år för att ställa om <i>innan</i> dess.<br />Dessutom är frågan hur världsekonomin påverkas av dessa höga oljepriser.<br />Nu handlade just denna artikel om Venezuela, vars oljeproduktion faktiskt ser ut att ha toppat.flutehttps://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-22346591212805014132013-11-17T18:57:47.305+01:002013-11-17T18:57:47.305+01:00Det kan vara värt att påpeka att produktionen av o...Det kan vara värt att påpeka att produktionen av olja, även råolja, bara fortsätter att öka trots alla larmrapporter om Peak Oil. Se http://oljepris.se/statistik. Det börjar bli dags att omvärdera problematiken, för så länge oljepriserna är så här höga lär inte produktionen gå ner i första taget.Pellegringohttps://www.blogger.com/profile/12635774265755988729noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-55542270774638637782013-11-17T17:27:52.100+01:002013-11-17T17:27:52.100+01:00Apropå inflationen i Venezuela så tänker jag att r...Apropå inflationen i Venezuela så tänker jag att regeringen måste förstå att följden kommer att bli att mindre hemelektronik kommer att importeras. Men det är på sätt och vis bra eftersom det stärker V:s handelsbalans. Om det handlat om importvaror som behövs för nån slags produktion hade det varit en annan femma.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-72815212371578966372013-11-17T17:23:31.395+01:002013-11-17T17:23:31.395+01:00Ja, den här hyperloopen är rätt snygg. Det känns i...Ja, den här hyperloopen är rätt snygg. Det känns inte som att man skulle sakna det billiga flyget jättemycket. Det har hävdats att mycket semester-resor som görs, gör man för att imponera på kompisar. En resa till danmark eller tyskland var kanske lika imponerande så att säga, för 50 år sedan, som en resa till Thailand är idag. Hur långt man åker i absoluta tal har föga betydelse, snarare handlar det om hur svårt eller dyrt det är att ta sig dit. Det globala flyget tycker jag också gör världen något tråkigare eftersom alla kultur likriktas (iofs både på gott och ont.)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-42894182196066474832013-11-16T13:18:09.035+01:002013-11-16T13:18:09.035+01:00Hej. Har skrivit flera inlägg om flygbolagens mins...Hej. Har skrivit flera inlägg om flygbolagens minskade intäkter och ökade kostnader pga flygbränslet, däribland rapporterat från webinarer där Världsbankens ledande flygtransportchef, Charles Schlumberger diskuterat en nationalisering och nedskalning av flygindusin pga Peak Oil. <br /><br />Schlumberger en person som är väl insatt i Peak Oil, (jag har förutom att ha sett och lyssnat till hans presentationer samtalat med honom personligen flera gånger), han har för övrigt en svensk mor. Schlumberger ser högst allvarligt på flygbranschens framtid. <br /><br />se gärna inlägg för mer om Schlumbergers presentationer:<br /><br />http://www.peak-oil.se/2012/02/varlden-krymper-och-flygbolagen.html<br /><br />http://www.peak-oil.se/2012/10/rapport-1-fran-aspo-usas-webinar.html<br /><br />Exakt tidpunkt för när kommersiellt flyg är mer el mindre satt ur spel pga olönsamhet är svårt att säga men som du antyder är det ett sluttande plan och tar tid. Personlingen tror jag en majoritet av det globala turistflyget kommer vara borta innan 2030. <br /><br />Men det finns faktiskt goda hopp om att vi ska kunna resa globalt även i framtiden. Hyperloopen är mycket lovande men tar förstås tid att få igång i större skala men är det någon som kan lyckas dra igång det hela så är det Elon Musk:<br /><br />http://www.peak-oil.se/2013/08/elon-musks-hyperloop-avslojad.html<br /><br />http://www.peak-oil.se/2013/06/hyperloopen-drommen-eller-arhundradets.html<br /><br />http://www.peak-oil.se/2013/10/folkbanan-hyperloopen-sitter-i-samma.html<br /><br />Flygbolag lär i framtiden vara koncentrerade för bruk av höga statstjänstemän och höga företagsledare men innan vi kommer så långt kommer priserna långsamt återgå till först 1970-talet och sedan 1950-talet, inte många som hade råd men Thailandssemester då inte!<br /><br />mvh<br /><br />Johan <br /> <br /><br />Olja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-59890550803718462512013-11-15T20:00:23.517+01:002013-11-15T20:00:23.517+01:00Peak oil är som ett slags armageddon för civilisat...Peak oil är som ett slags armageddon för civilisationen fast utdraget i slow-motion. Riktigt kritiskt blir det väl först runt år 2030. Eller vad tror ni? När kommer flygbolagen att krascha? Hittils har många flygbolag konkursat och de flesta har dålig lönsamhet, men flygbiljetterna å andra sidan, har snarare blivit billigare över en 20-års-period.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-56945536746124528732013-11-15T19:47:32.570+01:002013-11-15T19:47:32.570+01:00Spännande utveckling!Spännande utveckling!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-66802760614947986452013-11-14T19:22:31.651+01:002013-11-14T19:22:31.651+01:00Hej Flute! Mycket intressant inlägg!
Venezuela st...Hej Flute! Mycket intressant inlägg!<br /><br />Venezuela stod 2012 för 4,6% av Sveriges råoljeimport och är efter Ryssland, Norge, Danmark & sedan 2012, något efter Nigeria Sveriges viktigaste oljeimportör! Som du vet har redan Norge och Danmark nått Peak Oil sedan länge och Sverige har därför blivit allt mer beroende av olja från vår gode vän Putin i Öst. Nigeria är knappast ett land vi kan räkna med olja från i framtiden i en orolig region där oljan korrumperat hela stadsledningen något för övrigt Ghana nu försöker undvika med hjälp av rådgivare och ingenjörer från Norge..får se hur det går men en god vän jag har från Ghana har sina tvivel...<br /><br />4,6 % från Venezuela kan tyckas lite men i en värld där olja blir allt dyrare att köpa och svårare att utvinna är varje säkrad droppe värdefull. <br /><br />Källa till Sverige råoljimport: http://spbi.se/statistik/import-export/<br /><br />MVH<br />Johan Olja för Blåbärhttps://www.blogger.com/profile/14912111377004608882noreply@blogger.com