2012-08-01

Majs, torka, etanol och bensinpriser

Häromdagen bad amerikanska boskapsuppfödare miljömyndigheten EPA att tillfälligt upphäva eller sänka kravet på inblandning av minst 9 procent etanol i bensinen i USA. Detta eftersom torka drabbat majsodlingen i USA. 40 procent av USA:s majsskörd går till etanoltillverkning. Igår stämde även VD:n för Cargill in i detta. Cargill är ett av världens största företag inom livsmedel och utsäde. Han säger att om det bara är boskapsuppfödare eller livsmedelindustrin som får dra ner på majsanvändningen slår det ojämnt och han tycker att även etanoltillverkarna måste dra ner på majsanvändningen.

Den dyrare majsen leder till dyrare etanol, vilket även slår mot bensinpriserna. I juli steg bensinpriset i USA med 5,1 procent, vilket är den största månadsökningen på mer än tolv år. Dyrare etanol bidrog med omkring en fjärdedel av denna prisökning.

Att göra etanol av majs är troligen bara lönsamt med de subventioner som ges av staten, eftersom energinettot är såpass lågt eller till och med negativt för vissa områden. Nu visar en rapport inte oväntat att etanolproduktionen leder till dyrare foder – utan att minska oljeberoendet. Därför kräver nu flera amerikanska lantbrukarorganisationer att lagen om förnybara bränslen ändras så att det inte krävs etanolinblandning.

Dessutom ger högre livsmedelspriser som bekant att det blir politiska oroligheter i många länder, som vi såg för halvtannat år sedan i Nordafrika.

USA har alltså genom sin stora användning av majs till etanol skapat stora problem både inom och utanför landet och de lär snart få överge detta vansinnesprojekt.

14 kommentarer:

  1. Den amerikanska livsstilen är inte förhandlingsbar, sa en viss George W Buch, men han sa inte för hur många detta gällde.

    SvaraRadera
  2. Citatet härrör väl från hans vicepresident Cheney iofs, på ett sätt kan man väl säga att han lär få rätt i slutändan - det går inte att förhandla fram naturtillgångar som förbrukats redan.

    SvaraRadera
  3. Råkade komma in på en diskussion på CNN häromkvällen. En jordbruksexpert förklarade den prekära situationen ifråga om majs[produktion] och etanol. Expertens slutsats var att det gällde "Live"(eat) kontra "Drive" när produktionen minskar pga torkan.
    "Ankarkvinnan" slutsats att den frågan ville hon inte ta upp. Inte nu i presidentvalstider. Diskussionen avslutades med frågan hängandes i luften.

    SvaraRadera
  4. Mjo, den mängd majs som behövs för en (1) tankning av en SUV kan mätta en människa i ett helt år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väl inte helt orimligt, med det skulle vara intressant med en noggrannare genomgång av din beräkning. Majs är ju inte ett särskilt högvärdigt livsmedel, så man blir ju tvungen att komplettera med kött och grönsaker. Kan man verkligen säga att en viss mängd majs kan mätta en människa under ett år? Å andra sidan brukar man ju bara använda några procent etanol i soppan, ingår det i beräkningen?

      kh

      Radera
    2. och?
      - Det är ett stort matöverskott i världen och matpriserna är lägre än de historiskt någonsin varit.
      - En tredjedel av all mat slängs eller förstörs
      - Hälften av alla åkrar ligger obrukade för att det är för låga matpriser.
      - Största utgiften i jordbruket är olja och oljeproducerade insatsvaror.
      - tredje världen har stor potential att producera biodrivmedel, men har ingen inhemsk marknad. Mat kan de inte exportera (det är ju överskott och historiskt låga priser). Biodrivmedelexport exporterar bara kol, väte och syre. Matexport exporterar även näringsämnena och utarmar därmed jordarna i exportländerna.

      Alltså är biobränsle absolut en av flera nödvändiga vägar framåt - till hållbarhet, till utveckling av tredje världen, bort från oljan. Bra att USA hjälper till att bygga denna marknad, om än av helt själviska grunder.

      Att sen USAs köttproducenter morrar eftersom amerikanska kor helt onaturligt föds upp på majs är väl fullt förståeligt - men inget som jag trodde denna bloggens läsare skulle ställa sig bakom.

      Radera
  5. Full tank etanol i en Volvo V70 kräver 190 kg majs och räcker 500 km. För en människa på svältgränsen betyder 3,6 kg majs i veckan kanske skillnad mellan liv och död. Fullvärdig kost blir det inte

    SvaraRadera
  6. Det enda som ger ett rimligt EROEI på etanol verkar vara att göra den från sockerrör i t.ex. Brasilien. USA borde importera etanolen direkt från Brasilien (gjord av sockerrör). I stället för att som nu eventuellt importera majs från Brasilien för att göra etanol av den, förmodligen med EROEI mindre än ett. Fast det finns förstås politiska och ekonomiska dimensioner som även spelar in. Att etanolfabriker förmodligen går i konkurs om majsen uteblir och folk blir arbetslösa talar för majsimport för etanolproduktion.

    SvaraRadera
  7. Karl, dessvärre behöver Brasilien sina egna sockerrör för etanolproduktion inom landet, inget utrymme för export! Det förekommer visserligen en fiktiv export-import mellan USA och Brasilien men där handlar det bara om att förädla kapital genom sneda subventioner och import och exportavgifter.
    När det gäller EROEI så ligger väl det brasilianska sockerröret i särklass, till priset av förödande naturingrepp och försvinnade biologisk mångfald. Ingen sockerrörsetanol når Europa idag men trots detta vill Gröna Bilister fortfarande att vi ska tro på det! Martin Saar ASPO Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt SEKAB: "Sverige importerar en stor andel etanol från Brasilien". Så en viss export förekommer, åtminstone till Sverige.

      Samma källa hävdar även att "det finns många negativa myter" om Brasiliens etanolproduktion, av vilka du nämner några.

      Fast de kanske ljuger då de talar i eget intresse om myterna.

      Radera
    2. Det kommunalt ägda SEKAB tillverkar själva majsetanol i Polen med årliga förluster i 50-miljoner-klassen. De försökte sig också på sockerrörsetanolprojekt i Afrika, men efter att 170 kommunala miljoner förlorats såldes satsningen till ett företag ägt av tre styrelseladamöter i SEKAB. Priset ? : 400 svenska kronor (fyrahundra) ! SEKAB har avtal om att köpa sockerrörsetanolen från Afrika - om projektet någonsin blir av. SEKABs styrelseledamöters företag har ansökt om 100 friska skattemiljoner från SIDA.
      SEKAB har lovat att sluta med etanolimporten så någon import från Brasilien borde inte förekomma längre - det vore ett svek.
      http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article259409.ece

      Radera
    3. Idag i Sverige har all vanlig bensin 5% etanol inblandat och det är sockerrörsetanol från Brasilien.
      E85 görs så gott som uteslutande från Brasiliansk sockerrörsetanol.
      Jag har för mig att SEKAB inte alls är inblandad i den etanol som används i drivmedel i Sverige idag. Det var något med att de stora bensinbolagen kunde tjäna mera pengar på att inte ha med SEKAB i loopen.
      Troligen kommer vi från 2014 ha 10% låginblandning av etanol i bensin. Då kan det även vara ett krav, till skillnad från idag då alla bensinbolagen blandar in 5% etanol för att det är mest lönsamt just nu.
      Finland har redan idag 10% låginblandning i vanlig bensin (95 oktanig) och bränslet kallas för E10. För det fåtal bilar som inte är klassade att klara E10 så tillhandahålla 98 oktanig bensin.

      Radera
  8. 5 %-inblandningen kommer från svensk veteetanol som tillverkas av Lantmännen med enorma förluster.

    SvaraRadera
  9. Att E85 uteslutande skulle göras från Brasiliansk sockerrörsetanol stämmer inte, det var länge sedan. Det är etanollobbyn som fortfarande sprider denna desinformation:
    http://www.atl.nu/lantbruk/billig-majsetanol-pressar-svenska-tillverkare

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.