tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post1476189170401990056..comments2024-03-06T07:58:03.231+01:00Comments on Flute-tankar: Ceterum censeo SASem esse vendendamflutehttp://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-27518334163902641562012-08-14T08:51:57.528+02:002012-08-14T08:51:57.528+02:00När jag skrev om RyanAir och dess affärsupplägg so...När jag skrev om RyanAir och dess affärsupplägg som handlar en dle om utpressning mot flygplatsbolaget ofast kommunägt. Kostar det för mkt att landa och starta får vi inte de tidigare bidragen subventionerna så drar vi vidare. Och på en fri flygmarknad är allt tillåtet.RayanAIr har ju oxå lyckats pressa personalens löner genom outsourcing till bemanningsbolag där t ex piloternas anställningsskydd och löner sjunkit drastiskt. Nu läser jag i DN att "Norwegian flaggar ut piloter till skatteparadis" och följer RyanAir i spåren. Om vi ska ha ett statligt flygbolag som SAS så kanske skälet är att det borde finns något flygbolag som trafikerar Sverige och som håller sig inom de anställningsformer och ramar, som vi upplever som justa och rimligen borde betyda säkrare flygtrafik?Martin Saarhttps://www.blogger.com/profile/05337842681415162880noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-60676299725879210072012-08-14T06:45:00.889+02:002012-08-14T06:45:00.889+02:00flute jag skrev i ASPO Sverige för några veckor se...flute jag skrev i ASPO Sverige för några veckor sedan om flygets framtid med utgångspunkt från bristen på flygbränsle. http://www.asposverige.se/2012/05/flyget-en-gokunge-i-statens-hagn/<br />Flyget är på sikt oerhört sårbart pga en kommande bränslebrist. Maximalt kan produceras 7- 8 % flygbränsle, till skillnad mot diesel 33 % och bensin 24 %. Och detta förhållandet är svårt att förändra till flygbränslets fördel. Utan tvärt om, så gör många som Scanraff i Stenungsund. Blandar i flygbränslet i dieselfraktionen och får då ett dieselbränsle av bättre kvalitet, som kan säljas till ett högre pris. Så framöver kommer troligtvis kampen att stå mellan fordonsdiesel och flygbränsle.Martin Saarhttps://www.blogger.com/profile/05337842681415162880noreply@blogger.com