tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post2303960261681293162..comments2024-03-06T07:58:03.231+01:00Comments on Flute-tankar: Miljöbil - en självmotsägelseflutehttp://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-51455405871417318822009-08-10T12:03:56.065+02:002009-08-10T12:03:56.065+02:00Det är nog ingen slump att man valt beteckningen &...Det är nog ingen slump att man valt beteckningen "miljöbil" i stället för "miljövänlig bil". Ordet "miljöbil" har ingen tidigare definition utan biltillverkarna kan själva bestämma vad detta begrepp innebär. Hade man i stället valt "miljövänlig bil" hade de behövt berätta på vilket sätt de ansett den vara miljövänlig.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-76391703974687224072009-08-06T21:00:39.827+02:002009-08-06T21:00:39.827+02:00Re: I Hornfeldt :
Faktum är att elbilar inte ger ...Re: I Hornfeldt :<br /><br />Faktum är att elbilar inte ger ifrån sig det damm och de partiklar som vanliga bilar släpper ifrån sig i form av bromsdamm från bromskivor och bromsklossar.<br />Elbilen använder istället elmotorerna som bromsar och låter de ta upp retardationsenergin - det är mycket enkelt och mycket smart !<br />Elbilar ger ej heller ifrån sig järnoxid ( rost ! )i form av damm då de helt saknar avgassystem som vanliga bilar har.<br /><br /><br />Vad gäller buller så avger Elbilar i praktiken inte mer buller än en vanlig cykel , faktiskt är det väldigt obehagligt att stå vid ett övergångställe när en ensam elbil åker förbi eftersom den inte alls hörs ens när den bara är några få meter ifrån , man kan därför lätt bli påkörd om man obetänkt går ut på övergångstället.<br /><br />När det gäller buller från vindbrus är det ett fenomen som vart mindre även på vanliga bilar i slutet på 80-talet då bilarna började bli mer aerodynamiska av olika skäl , vindbrus så kraftigt att det skulle höras utanför en modern elbil är inget reellt problem i städerna då hastigheten är väldigt låg.<br /><br />Skall det bli mycket vindbrus från en modern elbil måste den färdas i motorvägsfart och du stå precis vid vägkanten och lyssna för att höra något.<br /><br />Däremot håller jag med om att buller är ett otyg som många städer har på tok för mycket av , både trafik , motorredskap och flyg , detta kostar i både mänskligt lidande och i sjukvårdskostnader då buller är direkt skadligt vid långa exponeringstider ( läs stad ).Marcus , Likvidvänsternoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-89533828510969944282009-08-06T03:48:21.681+02:002009-08-06T03:48:21.681+02:00Bra att så många inser bil=dead-end. Även med oänd...Bra att så många inser bil=dead-end. Även med oändligt med el, skulle elbilar ge problem via hälsofarligt slitage-damm och buller från väg och vindbrus.<br />Krävs radikal minskning av energiåtgång, och därmed damm/buller.<br />Lösning på det finns på<br />MetroBloggen.se/Magleva<br />-särskilt:<br />http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.10790249<br /><br />Minielbil/cykel behövs bara den sista biten, lokalt. Kan tas med i skytteln.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/00666623656210103002noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-31005796108712422092009-08-05T23:31:00.333+02:002009-08-05T23:31:00.333+02:00jag både mailade och ringde till svt och frågade v...jag både mailade och ringde till svt och frågade varför de inte nämnde frågan med ett enda ord, men hittills så har jag inte hört ett pip. Är de mutade eller? Och i så fall av vem.Farfarhttps://www.blogger.com/profile/02284951976445086370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-78646637253669889752009-08-05T22:12:11.520+02:002009-08-05T22:12:11.520+02:00Flute, Läs gärna denna artikel: http://money.cnn.c...Flute, Läs gärna denna artikel: http://money.cnn.com/2009/08/05/news/economy/banks.gruesome.fortune/index.htm?source=yahoo_quote<br /><br />Uppenbarligen kommer bankerna fortsätta kollapsa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-63245204955593062782009-08-05T13:25:45.059+02:002009-08-05T13:25:45.059+02:00Re : Juggen
Lika lite som du vill ha fascism och ...Re : Juggen<br /><br />Lika lite som du vill ha fascism och nazism vill dagens vänsterpartister ha kommunism.<br /><br /><br />Och ser vi till den miljöpolitik som förs just nu är den rödgröna politiken betydligt mer långsiktig än alliansens.Marcus , Likvidvänsternoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-39975464865849823372009-08-04T22:42:12.333+02:002009-08-04T22:42:12.333+02:00Jag håller med om allt ovan och vill tillägga att ...Jag håller med om allt ovan och vill tillägga att genomsnittsbilen i Sverige väger 1500 kg. <br /><br />Om man packar in familjen i bilen och alla tillsammans väger 167 kilo så går alltså 90% av alla bensin/energi åt till att trasportera själva metall-schabraket och de sista 10% till nyttigt arbete (att förflytta människorna).Livet efter oljanhttp://efteroljan.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-22788042564903432412009-08-04T21:41:23.525+02:002009-08-04T21:41:23.525+02:00Flute: Mycket bra skrivet! Jag har också kommenter...Flute: Mycket bra skrivet! Jag har också kommenterat detta med "miljöbil" tidigare. Det är ett skämt, ett stort skämt, men uppenbarligen räcker det för att alla pajasar ska inbilla sig att de drar sitt strå till stacken.<br /><br />Själv var jag ute och motionscyklade ikväll och var nära på att dö. Bakom en mötande bil kom en annan bil som plötsligt bestämde sig för att köra om trots att jag var på andra sidan körfältet. Jag var tvungen att väja och svänga längst ut på kanten för att inte dö. <br />Nu till det sorgliga: Jag hade cyklat ut till en plats som heter Älgö och detta hände på vägen tillbaka till stan. Från Älgö kan man inte ta sig vidare och detta inträffade ca 3 km från där vägen slutar. M.a.o. var den här bilisten "tvungen" att köra om en annan bil och utsätta mig för livsfara för att kunna köra de resterande 3 km lite snabbare. Det är just den mentaliteten som är anledningen till att världen ser ut som den gör. De flesta kan tyvärr inte tänka längre än deras näsor räcker. I det här fallet tjänade den här personen max 30 sekunder på sitt tilltag och för det var den villig att riskera en annan människas liv. För mig är det helt oförståeligt och jag måste säga att jag aldrig upphör att fövånas över mänskligt beteende.<br /><br />Ett annat tyiskt tankesätt är ju det som Marcus Likvidvänster står för. Det är lätt att skylla allt på den borgerliga regeringen men hur länge har de suttit vid makten? Var det inte Mona Sahlin som tyckte att staten skulle skänka pengar till SAAB? Vad tillverkar SAAB?<br />Varför inte skänka pengar till cykelfabriker?<br /><br />Marcus, du plockar nog inga politiska poänger här. Jag tror att varken Flute eller många av hans läsare köper ditt argument om att borgarna är sämre än vänsterpolitikerna. Mig veterligen har inget kommunistiskt land gjort sig känt för att vara ekologiska, om man säger så. <br /><br />Jag säger som Flute, privatbilismen måste minskas radikalt. Själv kanske jag går så långt att jag menar att den borde förbjudas, åtminstone i städer till att börja med. Om jag klarar mig utan bil så gör andra det också. Svårare än så är det inte.Juggenhttp://juggen.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-70370574519318934362009-08-04T20:06:53.274+02:002009-08-04T20:06:53.274+02:00"Det bör ha varit en av gårdagens mest kommen..."Det bör ha varit en av gårdagens mest kommenterade och bloggade artiklar, så varför den bara blev en mininotis kan man fråga sig. Där sopade DN en av världens viktigaste framtidsfrågor"<br /><br />Det bör snarare varit årets mest kommenterade artikel , men verkligheten är så komplex att det helt enkelt blir för svårt att greppa det som håller på att ske och det är då enklare att ta ett steg tillbaka och fortsätta som man gjort de senaste 20 åren med enda skillnad att man gnäller lite extra när man tankar sin Volvo V70.<br /><br />När det gäller DN så skall vi nog inte vänta oss något större ansvarstagande för miljön , DN har väll dessutom med sin borgerliga styrning åsikten om att allt gemensamt alltid kommer att utnyttjas maximalt och så fort som möjligt för att få ut maximal kortsiktig nytta ur det gemensamma ?<br /><br />Och har man den synen så blir det ju "lite" svårt att helt plötsligt börja förvalta och värna om det gemensamma , särskilt som hela ideologin bygger på att montera ned det gemensamma och att "individen är i centrum med ansvarsfrihet".<br /><br />Trots allt finns vi som värnar om det gemensamma.<br /><br />Jag tror att vi nu sett det första av de kommande breda miljökatastroferna.<br /><br />Om man tog detta på allvar så skulle det över natten bli OLAGLIGT att åka i stora tunga bilar , plåtlådorna är för många men en SUV skitar ner mångdubbelt mer än en ganska liten KIA eller Toyota Prius.Marcus , Likvidvänsternoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-7331089785119314032009-08-04T19:40:27.602+02:002009-08-04T19:40:27.602+02:00Det finns en del studier på tillverkningsenergi vs...Det finns en del studier på tillverkningsenergi vs förbrukning för bilar. De hamnar alla på att tillverkningen utgör 10-20 % av bilens totala livstidsenergiförbrukning om hela livscykeln räknas in. Se t.ex. www.bren.ucsb.edu/research/documents/hybrid-ice_brief.pdf<br /><br />De som har räknat lite mer än överslagsmässigt kommer fram till att vi kan ersätta ca 30 % av dagens energi med biobränsle. Det gäller t.ex. JRC (Europa) och IAE (globalt). <br /><br />Det är klart att hela biobränslekedjan så småningom måste drivas med biobränsle (eller i alla fall i motsvarande proportion - 30%). Men hur kommer vi dit om du kräver full biobränsleanvändning i alla led redan under uppbyggnadsskedet för att du ens ska reflektera på saken?<br /><br />Men visst har du rätt i att plåtlådorna måste bli färre. Det går dock inte att ta bort dem över natt och heller inte alla. En del behövs även i framtiden. Vi behöver biobränslen - annars får vi diesel från kol istället (= 3 ggr så höga CO2-utsläpp)Anonymousnoreply@blogger.com