tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post2643404120060266901..comments2024-03-06T07:58:03.231+01:00Comments on Flute-tankar: Förbifarten - enorm felsatsning!flutehttp://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-81394273364138972122012-12-27T00:58:25.496+01:002012-12-27T00:58:25.496+01:00Jag tycker också Förbifart Stockholm är ett vansin...Jag tycker också Förbifart Stockholm är ett vansinnigt projekt, som inte tar hänsyn till kommande realiteter. <br /><br />Motiveringen från politikernas synvinkel, som jag enligt nedan invänder mot, är att:<br />* peak oil existerar inte <br />* trafiksituationen i Stockholm är ohållbar och kommer utan Förbifart bli än värre <br />* Stockholm är "Sveriges tillväxtmotor"<br />* Stockholm växer med 40000 invånare per år <br /><br />Enligt SCB var 2011 folkmängden 2 091 473 i Stockholms län. Under året var:<br />* födelseöverskottet 13 079<br />* inflyttningsnettot från övriga Sverige 6 093<br />* inflyttningsnettot från utlandet 17 685 <br /><br />Knappt hälften av folkmängdsökningen 2011 kom således från inflyttningsnettot från utlandet. <br /><br />Rådande ideologi hos Nordin & Co. är ha en ständigt ökande BNP-tillväxt, vilken kräver av en ständigt ökande befolkning tillsammans med ett ökat energiuttag (av främst fossila bränslen, i Sverige eller annorstädes). <br /><br />Därav den statsunderstödda och omfattande invandringen. <br /><br />Men då peak oil blir alltmer påtaglig, kommer BNP-tillväxten troligen avta eller kanske gå tillbaka. Biltrafiken kommer att troligen att minska i Stockholm. <br /><br />Jordbruksproduktiviteten och livsmedelsproduktionen kommer troligen gå ned till följd av sämre tillgång på och dyrare fossilbränslen. Den långväga fossilbränslekrävande livsmedelsimporten kommer att gå ned. Därför måste svensk mark i högre utsträckning användas till livsmedelsproduktion. <br /><br />Då faller också argumentet med en ständigt ökande befolkning och en omfattande invandring platt till marken. Då är det snarare en belastning med att ha en stor befolkning i Stockholms län. <br /><br />Så därför vore det bra för Sverige, och för de som argumenterar mot Förbifarten, att redan nu skära ned på den omfattande invandringen, åtminstone från svårintegrerade kulturer. Den är bara nyttig i BNP-kramarnas verklighetsfrämmande tillväxtmodeller. <br /><br />Därmed detroniserar man politikernas "Förbifart"-argument med att Stockholm växer med 40000 per år. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-79560485128677783182012-12-21T07:21:48.955+01:002012-12-21T07:21:48.955+01:00Ja prestige är starka grejor. Jag tror inte alls a...Ja prestige är starka grejor. Jag tror inte alls att det är pengar som styr världen, utan prestige. Att göra något som ger prestige i sina likars ögon. Det är därför inte politiker kan backa och därför som hårda handskar är något som premieras bland VD:ar och annat...<br /><br />Så vi får nog en förbifart, hur dumt det än är. Jag tänker mig vilken fascinerande "ruin" den kommer att bli i framtiden. Som Facit-fabriken i Åtvidaberg. Det var faktiskt tänkt att byggas tre till, men där var det någon som drog i handbromsen.ylvenhttps://www.blogger.com/profile/11359753480794604126noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-2243199709167252352012-12-20T22:33:45.909+01:002012-12-20T22:33:45.909+01:00Jag är alls inte övertygad om att käppar i hjulen ...Jag är alls inte övertygad om att käppar i hjulen leder till att politikerna tar sitt förnuft till fånga. Det kan gå prestige i sådana projekt. Tänk bara på Hallandsåstunneln, som prompt skulle drivas i mål trots käppar i hjulen, lera i borren, Rhoca-Gil i vattnet, sänkt grundvatten, döda fiskar och förlamade kor — och bygget är inte ens klart än. Det är tjugo år sedan man började, och man hade kunnat omvärdera projektet när man såg hur mycket dyrare det blev, jämfört med budget. Man _bör_ ju inte ta hänsyn till "sunken costs" när man planerar projekt.<br /><br />Jag vet inte. Det kanske var och är samhällsekonomiskt vettigt med Hallandsåstunneln, men jag får känslan av att det var en del prestige inblandat också.<br /><br />Det är möjligt att du har rätt i att Förbifarten är en dålig idé, men jag tror det kan vara naivt att tro att politikerna tar sitt förnuft till fånga av att det kommer käppar i hjulen. Kanske vid ett maktskifte, om frågan blir blockpolitiskt infekterad, men annars tror jag vi kommer få leva med en förbifart, kosta vad det kosta vill.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-49078098298578109542012-12-20T22:22:58.136+01:002012-12-20T22:22:58.136+01:00Förbifarten var tvivelaktig redan innan Peak Oil, ...Förbifarten var tvivelaktig redan innan Peak Oil, men nu framstår den som monumentalt korkad. Man planerar in hundratusentals lastbils- och tusentals båttransporter med sprängsten i en värld med tilltagande dieselbrist. Man bygger trafikplatser och öppnar upp för bebyggelse på Ekerös jordbruksmark, i en värld där mattransporter och matproduktion lär bli allt dyrare. Man utgår från ständigt ökande bilism i en värld där ungdomar i ökande utsträckning väljer bort bil och/eller körkort. Man bygger fast sig ännu mer i ett bilberoende samhälle, istället för att planera för en mindre sårbar infrastruktur med minskat transportbehov. Denna kompletta dårskap kommer att få samma rykte som Vaxholms fästning, byggd för en tid som var förbi redan innan den var färdig. Det ska bli kul att följa debatterna under byggets gång, många huvuden lär rulla i takt med att fördyringarna och felprioriteringarna kräver sin tribut av skattebetalarna.Anonymousnoreply@blogger.com