tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post3480459029797219873..comments2024-03-06T07:58:03.231+01:00Comments on Flute-tankar: Greenwashing på Arlandaflutehttp://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-92046122236243586332012-09-28T16:01:19.917+02:002012-09-28T16:01:19.917+02:00Hej Flute
Bra inlägg!
Frågan är dock hur den soc...Hej Flute<br /><br />Bra inlägg!<br /><br />Frågan är dock hur den sociala delen av hållbarheten uppnås (dvs. den del som betyder att människor har det någorlunda bra, får mat för dagen, tak över huvudet, elektricitet till spisen, etc) utan att vi kan flyga och se andra kulturer, träffa nya människor och utbyta idéer på en global marknad? Förhoppningsvis kan vi fortsätta flyga även i framtiden - kanske med bränslen från alger skördade ur världshaven...<br /><br />Men att flyget förmodligen kommer att minska de närmast årtiondena är nog rätt troligt.<br /><br />Keep up the good work!Hassenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-44174139378583985342012-09-27T19:57:35.419+02:002012-09-27T19:57:35.419+02:00Det är fortfarande förekommande hos vissa rederier...Det är fortfarande förekommande hos vissa rederier. Det beror främst på vilken klassificering fartygen har samt hur många besättningsmän det är ombord för den aktuella resan. Det varierar helt enkelt från fall till fall men låt oss säga att du skulle befinna dig i tex Amsterdam som är en stor internationell "hub" så hittar du snabbt en plats över Atlanten. <br />För övrigt riktigt skönt gjort att du hänger ut dessa avskyvärda marknadsföringstrick! Keep up the good work!<br />/Kapten SjögräsAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-2393564070573602002012-09-27T15:07:45.474+02:002012-09-27T15:07:45.474+02:00Visst är det härligt med med båtfrälsta, vilken in...Visst är det härligt med med båtfrälsta, vilken insikt!<br /><br />Tågfrälsta är lika stolliga, energivinster uppstår först vid flöden > tiotusen passagerare/timme.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-58175990783462702222012-09-27T11:57:40.332+02:002012-09-27T11:57:40.332+02:00Enligt wikipedia var världsårsproduktionen 2008 av...Enligt wikipedia var världsårsproduktionen 2008 av Helium 169 miljoner Nm^3 (normalkubikmeter). Om man tänker sig att en "blimp" har en volym motsvarande en cylinder med radie 25 meter och 100 meter lång blir volymen:<br /><br />25^2*pi*100 = 0.196 miljoner Nm3<br /><br />Världsårsproduktion räcker då bara till ca 169/0.196 = 860 luftskepp. Kanske inte så jättemycket även om man säkert kan biffa upp produktionen om det skulle behövas.<br /><br />Däremot funderar jag om det verkligen är så farligt med vätgas som gemene man tror. Jag vet inte själv men i värsta fall designar man väl ett snabb-releasesystem där man kan släppa passagerardelen så den får segla ner i fallskärmar om skiten börjar brinna. Givetvis ska den också kunna flyta. Alla har bilden av Hindenburg på näthinnan men det är knappast ett objektivt mått på säkerhet.<br /><br />Däremot verkar hastigheten vara lite väl låg (http://en.wikipedia.org/wiki/Airship):<br /><br />"Given the large frontal area and wetted surface of an airship, a practical limit is reached around 80–100 miles per hour (130–160 km/h). Thus airships are used where speed is not critical."<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-79024416711787400022012-09-27T11:16:56.531+02:002012-09-27T11:16:56.531+02:00Förr i världen var det möjligt att åka som passage...Förr i världen var det möjligt att åka som passagerare på fraktfartyg.<br />Det fanns någon bestämmelse om att vid max 10 passagerare var det dispens från ett antal krav.<br />Det var ett lite långsammare alternativ men betydligt billigare än med vanliga passagerarbåtar.<br />Jag vet inte när detta försvann eller om det fortfarande är möjligt.Åke Mhttps://www.blogger.com/profile/06898978010007682714noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-4841165402996920922012-09-27T09:25:45.767+02:002012-09-27T09:25:45.767+02:00Denna siffra var inte från ett lyxigt kryssningsfa...Denna siffra var inte från ett lyxigt kryssningsfartyg utan för "The Economy Twins" the Maasdam and the RijnsdamE. Ser man på bilden på samma sida framgår det att dessa både saknar swimmingpool samt att de 893 passagerare inte direkt har oceaner av utrymme att röra sig på).<br /><br />Här visas mer av texten som jag klippte av:<br /><br />"The sad truth is that ocean liners use more<br />energy per passenger-km than jumbo jets. The QE2 uses four times as<br />much energy per passenger-km as a jumbo. OK, it’s a luxury vessel; can<br />we do better with slower tourist-class liners? From 1952 to 1968, the eco-<br />nomical way to cross the Atlantic was in two Dutch-built liners known as<br />“The Economy Twins,” the Maasdam and the RijnsdamE. These travelled<br />at 16.5 knots (30.5 km/h), so the crossing from Britain to New York took<br />eight days. Their energy consumption, if they carried a full load of 893<br />passengers, was 103 kWh per 100 p-km. At a typical 85% occupancy, the<br />energy consumption was 121 kWh per 100 pkm – more than twice that of<br />the jumbo jet. To be fair to the boats, they are not only providing trans-<br />portation: they also provide the passengers and crew with hot air, hot<br />water, light, and entertainment for several days; but the energy saved back<br />home from being cooped up on the boat is dwarfed by the boat’s energy<br />consumption, which, in the case of the QE2, is about 3000 kWh per day per<br />passenger."<br /><br />Vad gäller Seabus (och övriga personfärjor) får man ju också beakta deras beläggning. Jag vet inte hur det är gjort här men jag bor i Göteborg där vi har Älvsnabben (båtar som går över Göta älv). Beläggningen eller antalet passagerar i snitt där kan inte vara bra och borde således placera. Jag har länge förespråkat en ägglift över älven som man kan ta med sig cykeln på (Lindholmen-Rosenlund).<br /><br />Till båtens försvar är dessa väldigt bra på godstransporter just för att man där kan packa som sillar och tiden inte är av samma betydelse.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-65986255914765350412012-09-27T09:15:02.943+02:002012-09-27T09:15:02.943+02:00Nej, inte luftskepp!
Om vi inte vill fylla luftske...<a href="http://flutetankar.blogspot.se/2010/04/nej-inte-luftskepp.html" rel="nofollow">Nej, inte luftskepp!</a><br />Om vi inte vill fylla luftskeppen med brandfarlig vätgas återstår bara ett alternativ, nämligen helium. Helium är i allra högsta grad en ändlig resurs, då det framställs genom destillation av fossilgas. Världen kommer inom en ganska snar framtid att drabbas av heliumbrist. Det är till och med ett problem redan nu. Ytterligare storskalig heliumanvändning till luftskepp är därför fullständigt otänkbar.<br /><br />Tyvärr, alla luftskeppsdrömmare!flutehttps://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-86664922487952553412012-09-27T08:54:38.476+02:002012-09-27T08:54:38.476+02:00Den flygtillverkare som börjar utveckla luftskepp ...Den flygtillverkare som börjar utveckla luftskepp borde vara trovärdig. Luftskepp drar betydligt mindre mängd bränsle än flygplan och är mycket snabbare än fartyg (som måste vara mycket långsamma om de inte ska förbruka mycket bränsle).Eric Janssonhttps://www.blogger.com/profile/18208183923877043295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-45284277726065013792012-09-27T08:19:08.526+02:002012-09-27T08:19:08.526+02:00Det kan ju bero på att man jämför äpplen och päron...Det kan ju bero på att man jämför äpplen och päron. I en jumbojet sitter man packade som sillar - på ett av dåtidens passagerarfartyg fanns gott om plats att vandra omkring. Jetflygplan ska snarare jämföras med "Seabus" i <a href="http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c20/page_133.shtml" rel="nofollow">McKays bok</a>.<br />Nu menar jag inte att man ska sitta packade som i flygplan under en veckas korsande av Atlanten, men man behöver inte ha lika mycket plats som på ett kryssningsfartyg.<br />Bra att du kom med lite jämförelser som har vettiga källhänvisningar!flutehttps://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-52972816874546390312012-09-26T23:50:46.296+02:002012-09-26T23:50:46.296+02:00Jo, det hade varit trevligt och lite skönt fast in...Jo, det hade varit trevligt och lite skönt fast inte så mycket bättre - snarare sämre: Från "Sustainable energy without the hot air" (http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c20/page_133.shtml):<br /><br />"[om båtar..] Their energy consumption, if they carried a full load of 893<br />passengers, was 103 kWh per 100 p-km. At a typical 85% occupancy, the<br />energy consumption was 121 kWh per 100 pkm – more than twice that of<br />the jumbo jet. "<br /><br />Från samma bok. En figur som beskriver energibehovet för olika transporter:<br /><br />http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c20/page_128.shtmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-11572711848766802462012-09-26T23:30:10.987+02:002012-09-26T23:30:10.987+02:00Så sent som på 1950-talet reste min far till Ameri...Så sent som på 1950-talet reste min far till Amerika och tillbaks med passagerarfartyg. Det tog väl en vecka eller så, men gick bra det också. Så vettiga alternativ till flyget finns, men de tar förstås längre tid.flutehttps://www.blogger.com/profile/13161312380873849956noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-7310163988969266652012-09-26T23:16:28.534+02:002012-09-26T23:16:28.534+02:00Med risk att svära i kyrkan: Jag tycker det allt f...Med risk att svära i kyrkan: Jag tycker det allt för ofta rackas ner på flygindustrin. För flyget finns dock inga andra vettiga alternativ. Ska man färdas långt eller över hav är flyget det enda alternativet. <br /><br />Resor på land kan däremot lättare göras miljövänligare med väl fyllda bussar, tåg, gas- eller elhybridbilar.<br /><br />Såvida det inte finns något väldigt lovande icke-fossilt flygbränsle kanske vi ska fokusera på landtransporterna istället.<br /><br />Ett bra första steg i Sverige skulle t.ex. vara förutsägbara (och lägre) priser när man reser med tåg. <br /><br />En bilpool-app till smartphones med direktkoppling till ett bankkonto och en fixt kilometerpris skulle också vara bra. Man knappar bara varifrån och vart man vill så kan bilägare se denna information och "acceptera" körningen. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-12802305541693502322012-09-26T22:41:15.136+02:002012-09-26T22:41:15.136+02:00Bäste Flute, har du nåt bu eller bä att säga om Lu...Bäste Flute, har du nåt bu eller bä att säga om Lufthansas satsning?<br /><br />http://reneweconomy.com.au/2012/algae-tec-to-build-european-algae-fuel-plant-for-lufthansa-13596<br /><br />Vill dom lägga upp rökridåer för att framstå som miljövänliga köper man ju vanligen en vindsnurra. Jag undrar om det inte är så att dom verkligen tror på alg-grejjen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-27478060996025846592012-09-26T22:21:53.527+02:002012-09-26T22:21:53.527+02:00Bra Flute! En riktig slam dunk!
Jag har också st...Bra Flute! En riktig slam dunk!<br /> <br />Jag har också stört mig på att Arlanda gång på gång lyckas lura någon journalist att skriva om deras "gröna inflygningar" som de har på försök.<br />Detta försök har nu pågått i 5-10 år men fortfarande inte lett till något annat än några försök...<br /> <br />Klassisk greenwash.<br /> <br />/ LowriskAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3752737353398599600.post-14363819796443258622012-09-26T21:40:48.282+02:002012-09-26T21:40:48.282+02:00En parallel är en textrad från Megadeth: "mil...En parallel är en textrad från Megadeth: "military intelligence, two words combined that can't make sence"<br />(från Hangar 18)Anonymousnoreply@blogger.com