Bil Sweden förväntar sig att försäljningen av nya bilar i Sverige sjunker med 27% nästa år. Dessutom kan man ju fråga sig hur stor (eller rättare sagt liten) andel vår svenska personbilsindustri kommer att lyckas kapa åt sig av denna kraftigt krympande marknad. USA-marknaden ser som bekant inte särskilt ljus ut heller. Vilket hopp finns då egentligen för Saab Automobile och Volvo Cars? De modeller de har nu är helt fel i dagens konjunkturläge och det tar ju många år att ta fram nya modeller.
Samtidigt har USAs senat röstat nej till det krispaket som skulle hålla General Motors, Ford och Chrysler under armarna fram till i mars. Om inget görs kommer GM och Chrysler att konkursa snart, kanske innan nyår. En konkurs i GM innebär att Saab Automobile kollapsar. Som Cornucopia påpekar stannar all verksamhet där upp då.
Därför förvånar det mig att regeringen gick ut med sitt krispaket för den svenska bilindustrin. Hade man kallt räknat med ett ja i senaten? För annars finns ju snart inga svenska bilföretag kvar att satsa krispaketet på.
President Bushs regering funderar nu tydligen på att ta pengar ur TARP-paketet för att tillfälligt rädda GM och Chrysler, men det handlar bara om en räddning över årsskiftet. Även om USA fortsätter att pumpa in pengar i sin bilindustri så är det bara en tidsfråga om hur länge de överlever. De har sådana grava grundläggande problem att en konkurs troligen är bästa alternativet, och ju förr dess bättre, som jag sagt förut. Bättre att ta smärtan i en konkurs idag istället för att först pumpa in ett antal miljarder dollar och sen ta en konkurs när läget hunnit bli ännu värre.
Många kommentatorer, bland dem DNs Lasse Swärd, anser att risken är stor att det svenska bilindustriräddningspaketet bara blir pengar i sjön. Jag håller med.
Varför ska biltillverkarna överhuvudtaget stödjas? Vad ska de göra för pengarna? Producera bilar som ingen vill ha? Det finns ju uppenbarligen andra bilindustrier i världen som lyckas mycket bättre med att möta konsumenternas önskemål. Kan Sverige "outsourca" en massa annan tillverkning kan vi väl göra det med bilar också.
Dessutom finns det massor med begagnade bilar att köpa på t.ex. Blocket, Bytbil.com, begagnade-bilar.se och biltorget.se. Dessa kommer troligen att fylla större delen av svenskarnas efterfrågan på personbilar under de kommande lågkonjunkturåren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.