Som trogna läsare känner till har jag ingen bil. Det innebär att transporter av inköp måste göras till fots, på cykel, med kollektivtrafik, eller i nödfall med taxi eller till och med hyrbil. Jag skrev lite om mina shoppingäventyr i Kungens kurva i förra veckan.
Dagens inköpsrunda kombinerades påpassligt med ett motionspass. Jag behövde några brädor till ett litet byggprojekt. Några brädor är fullt rimligt att bära på, så jag kollade avståndet till närmsta byggvaruhus - fem och en halv kilometer. Sagt och gjort, jag tog på mina bekväma joggingskor, reste med kollektivtrafik till byggvaruhuset, köpte mina tre brädor à 5,4 meter och började traska hemåt.
När jag var nästan hemma mötte jag en bekant som var ute på joggingrunda. Hon undrade såklart varför jag var ute och promenerade med tre långa brädor och när jag berättade varifrån jag gått tappade hon hakan. Fast när jag påpekade för henne att min brädpromenad ungefär borde motsvara hennes joggingrunda i fråga om motion så förstod hon vad jag menade och berömde mig för att jag också motionerade så bra.
Av känslan i kroppen kan jag väl säga att fem och en halv kilometers promenad med tre brädor torde motsvara min vanliga joggingrunda på tio kilometer. Fast jag har ju också tränat armar och axlar, inte bara benen. Dessutom fick jag något nyttigt uträttat på köpet. Och slapp att betala för gym. Och så är jag bättre förberedd för ett framtida samhälle med mindre bilkörning.
[Andra bloggar om motion, bilism]
Bilägare är lata och borde förbjudas. Förstår mig inte på människor som talar om miljön men ändå kör omkring i en bil hela dagarna, som miljöpartiets båda språkrör för att nämna två.
SvaraRaderaVärldsklass Flute!
SvaraRaderaAtt du inte blev gripen för förargelseväckande beteende var nog mest tur och en slump.
I Storbritannien hade man sugit in dig direkt för "antisocial behaviour". Tveklöst.
Respekt! Men du förutsätter i ditt resonemang att byggvaruhandeln alltid ligger kvar där den är idag.
SvaraRaderaHade det inte varit enklare att ta brädorna på en cykelkärra? (med eller utan cykel framför)? Det är ju betydligt enklare att rulla än bära saker.
SvaraRaderaFast det är klart, cykelkärror som är lämpllga att frakta drygt fem meter långa saker på, i varje fall med cykel framför, är inte så vanliga.
Magnus Persson:
SvaraRaderaJo, jag funderade på cykel, men insåg att brädor är väldigt svåra med cykel (eller cykelkärra).
Gustav, du ville egentligen bara gnälla på miljöpartiet, eller hur?
SvaraRaderaBra att du vågar bryta konventioner, Flute.
Gustav : Du är inte så insatt va ?
SvaraRaderaOm bilägare skulle bli förbjudna, hur skulle då alla rörelsehindrade personerna i Sverige klara sig ?
Många av dem är helt beroende av bil för att klara sin dagliga livsföring.
Du tänkte inte på det, ville bara gnälla på miljöpartiet ?
Tror du verkligen att det finns folk som "kör omkring i en bil hela dagarna" ? Tänker du på Taxichaufförer, budbilsförare och ambulansförare då eller vilka andra människor tänker du på ?
De barnfamiljer som (C)Moud använder som politiskt slagträ när de skjutsar omkring på ungarna till hockeyträningen ? eller....
Eller är det alla de som bor utanför städerna på platser där det inte finns eller är mycket dålig kollektivtrafik ?
Anonym:
SvaraRaderaNej, huvudsyftet var att berömma Flute som ju faktiskt inte bara talar om miljön utan gör det enda rätta och ställer bilen. I Sverige är ingen tvingad att äga en bil. Miljövänner som äger och kör omkring med en bil är helt enkelt inte trovärdiga. Talk is cheap...
Miljöpartiets båda språkrör äger bilar och kör omkring i bilar. Detta är inte seriöst agerat av "miljövänner". En vanlig svensk som vill värna miljön kan inte göra en större insats än att ställa bilen. Vill man inte göra personliga uppoffringar för miljöns skull skall man sluta snacka om miljön.
/Gustav, cyklist och kollektivtrafikåkare som inte behöver göra ett enda skit till för miljön så länge vi har miljoner onödiga bilister i detta land.
Gustav, du har förstås inte råd att ha bil, och är avundsjuk?
SvaraRaderaBilägare
Bilägare:
SvaraRaderaDet var väl ett onödigt påhopp på Gustav.
Varför skulle man som bilfri vara avundsjuk på bilägare? Själv njuter jag av att vara bilfri när mina vänner och bekanta pratar om att de ska iväg till bilbesiktningen, att de måste göra dyra reparationer, osv.
Gustav:
Jag håller med om att miljöpartiets språkrör tappar i trovärdighet genom sitt bilkörande.
var du tvungen att ha dem som hela längder? man kunde ju kapat ner dom till hälften och sluppit gungandet som blir när man bär för långa längder?
SvaraRaderamvh
snickaren
Jag har som motto att alla kan göra något men ingen kan göra allt.
SvaraRaderaDet är vanligt att man som miljöpartist blir ifrågasatt för sitt leverne även om det i genomsnitt är mer miljövänligt än medelsvenssons. Det är t ex lätt att se att min familj äger flera bilar men betydligt svårare att se att jag åker kollektivt se/till jobbet, aldrig flyger på semester samt odlar egen mat. Vad har mest miljöpåverkan tror ni?
Ylven :
SvaraRaderaFolk tänker tyvärr inte längre än "Gustav" , och precis som "Gustav" påstår de sig inte behöva göra nått mer för miljön så länge andra inte lever helt perfekt. Tragiskt.
Själv gör jag mer än de flesta både privat och som företagare och att andra inte har samma ambitionsnivå är inget som stör mig.
Nått som däremot stör mig är alla nya jävla leksaker som innehåller batterier, dessa slänger folk i sopporna och verkar inte fatta att leksaker som blinkar och låter naturligtvis innehåller batterier.
bla. McDonalds har mycket såna leksaker de lockar barnfamiljer med, senast i dag såg jag godis med blinkande lysdioder i förpackningen.
Vänstermarcus:
SvaraRaderaNej, så länge du kör omkring i bil är ditt fokus på batterier i leksaker av marginell betydelse. Du kan sopsortera dig till döds och är ändå en större miljöbov än mig så länge jag avstår bilen.
Flyger Gustav?
SvaraRaderaGustav :
SvaraRaderaHar jag sagt att jag kör bil ?
Nej det har jag inte, det är något du påstår.
Så skärp dig och hitta in på saker om andra människor.
Det är sådana som du som försöker förhindra utvecklingen där vi är många som alla gör så mycket vi kan för att slita så lite som möjligt på planeten.
Löjligt av dig och påstå :
"/Gustav, cyklist och kollektivtrafikåkare som inte behöver göra ett enda skit till för miljön så länge vi har miljoner onödiga bilister i detta land."
Ta dig samman i stället och gör ditt bästa, det är vi många som gör !
You rock:)
SvaraRaderaHar heller aldrig haft någon bil, cyklar och går till det mesta..
Varför tar ingen upp problemen med båtmotorer och gräsklippare som ofta har tvåtaktsmotorer där oljan blandas med bensinen och delvis förbränns och resten körs rakt ut i luften !
SvaraRaderaFolk åker bil för att de måste och båt som ett nöje men båtmotorn släpper ut oändligt mycket mer än nya bilmotorer med katalysator.
TÄNK !
Hej!
SvaraRaderaI vårt hushåll har vi heller ingen bil. Vi använder dock bilpool (Sunfleet) vilket fungerar mycket bra. Åtminstone om man bor i centrala Göteborg.
Mvh
Jacob
Det är trist att det här behandlas som ett privat problem att moralisera om. Jag är själv jätteglad att jag slipper ha bil eftersom jag bor centralt. Men jag beklagar dom som pga bristen på centrala bostäder tvingas bo i periferin två mil från jobbet och fem kilometer från närmaste större affärscentrum som givetvis ligger i motsatt riktning. Jag tänker inte ondgöra mig över att dom kör bil.
SvaraRaderaDäremot ondgör jag mig över kommunpampar, byggentreprenörer och markspekulanter som i ohelig allians har sett till att alla avstånd är så långa att bil blir enda lösningen. Och sen sett till att det finns breda fina motorleder medan busslinjen går en gång i halvtimmen.
Trafiken är ett politiskt problem - det handlar om att våra städer måste byggas om. De måste baseras på att det ska vara nära mellan människor som träffas dagligen. Som det var före 1900-talets oljerea.
Coolt, mycket coolt. Respekt!
SvaraRaderaMycket hat sagts redan i kommentarerna, vill bara tillägga att jag skulle vilja se mycket mer hemkörning av tunga och skrymmande varor. Kanske är det för stort ingrepp i näringsfriheten att lagstifta om obligatorisk hemkörning. Men tänk ändå tanken: att alla som sålde stora varor vore tvungna att erbjuda hemkörning inom närområdet. Ett utökat miljöansvar typ förpackningshantering, som kunde lösas genom frivillig branschöverenskommelse.
Helt rätt med apostlahäst-driven godstransport! Har personligen rätt stor erfarenhet på området, skönt o veta att man ej är ensam med att knata med prylar längs köpcentrumens trottoarer..
SvaraRaderaOm politikerna stänger av milersättningen man kan få om man tar bilen till jobbet så bör det bara ta 1-2 år innan vi ser en DRASTISK förändring av företag och människors valda platser för etablering och boende.
SvaraRaderaMilersättning är populistiskt och ett måste, de som tar bort den begår politiskt självmord men milersättning är absolut inte miljövänligt och det bidrar till att man kan bosätta sig 3 mil ut på landet och arbeta 5 mil bort enkel resa och sen sitter man och gnäller på bensinpriset efter några år.
Bra gjort Flute!
SvaraRaderaSjälv var jag i Polen förra veckan, tyvärr med bil då jag var där i arbete med en kollega och vi hade med oss väldigt mycket utrustning.
Rekommenderar dock ingen att köra bil i Polen, det är direkt livsfarligt och utan att överdriva så betedde sig på tok för många polska bilförare som riktiga psykopater. Jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv. En polsk väninna berättade att Polen härom året stod för hälften av Europas trafikolyckor. Måste ta och kolla upp detta, men det skulle inte förvåna mig om det visade sig vara sant.
En av dagarna uppstod en bilkö eftersom alla skulle till samma ställe som vi. Tiden var knapp och vi fick inte missa en händelse. Eftersom jag inte har körkort så lassade jag på mig 20 kg utrustning och gick på landsvägen längs med den 15 km långa bilkön i stekande hetta (35 grader i skuggan, 42 i solen), trots en ganska svår hosta som ännu inte släppt. På så sätt skulle en av oss nå fram om bilkön inte släppte.
Polackerna tittade konstigt på mig från sina stekheta bilar och bussar, trots att det var en hel del polacker som valde att gå. Anledningen var nog min last och mitt höga tempo, och anledningen till att jag orkade detta är just att jag inte kör bil i vanliga fall och är van vid att gå/cykla långa sträckor.
Jag kom faktiskt fram snabbare än min kollega. :)
Appropå hemkörning:
SvaraRaderaProvade faktiskt byggmax e-handel till min altan nyligen.
Hemleverans på 2 dgr med kranbil - jättesmidigt.
Hade dock aldrig knatat och köpt brädor (har väl ca 5km till bygghandeln) - jag tyckte det var jobbigt nog att ta 3 brädor i taget 50 m, 28x120x420 tryckad trall, från avlastningen till altanen - särskilt som jag var tvungen att kånka totalt över 400m sådana+140 m reglar...
Men en eloge till Flute för prestationen !
/K