Mississippi är tack vare slussar navigerbar ända upp till Minneapolis, med ett djup av 2,7 meter i övre delen av loppet. Floden har varit USA:s viktigaste transportled för spannmål sedan innan ångbåtarnas tid. Pråmar på Mississippi skeppar omkring 60 procent av USA:s spannmålsexport ner till New Orleans vid Mexikanska golfen. På Mississippi skeppas även 22 procent av USA:s olja och 20 procent av kolet. Uppströms går viktiga frakter av bland annat konstgödsel till jordbruksområdena.
Men nu ser det ut som om den stora floden inom någon vecka kommer att få för lågt vattenstånd på den 290 kilometer långa mellersta sträckan, från St. Louis, där Missouri flödar samman med Mississippi, ner till Cairo (i Illinois), där Ohio-floden ansluter. Denna del av Mississippi är nu bara omkring 100 meter bred, mot normalt 300 meter. Floden är 5-7 meter grundare än normalt och bara 4 meter djup på många ställen. Om vattenståndet sjunker ytterligare, ner till 2,7 meter kommer klippor på två ställen att allvarligt försvåra eller till och med omöjliggöra för de stora pråmarna att passera. När detta kommer att ske beror på vem som gör beräkningarna, men någon gång från 9 till 11 december sker det troligen och sedan kan pråmtrafiken komma att vara stoppad i omkring två månader.
Om vattenståndet blir för lågt skulle pråmarna på floden kunna minska mängden last och därmed djupgåendet, men det ger förstås dyrare transporter och mindre kapacitet, samt även en osäkerhet om hur djupgående de kan vara för att undvika att fastna.
Mississippi och dess största bifloder (från Wikipedia)
För att upprätthålla pråmtrafiken släpper man nu ut extra vatten ur reservoarer i övre delen av Mississippi, i Minnesota och Iowa. Trots detta kan den mellersta sträckan komma att stängas. Det handlar enligt en intervjuad inte längre om hantering av vattenflödet, eftersom den långvariga torkan har gjort att det inte längre finns tillräckligt med vatten att arbeta med. Det skulle också gå att släppa ut mer vatten i Missouri-floden, men det kan ge problem med för låga vattennivåer längs den floden och storstäderna där såsom Kansas City och St. Louis. Man funderar även på att spränga bort de två värsta klipporna som kan blockera sjöfarten.
Detta händer just som årets spannmålsskörd är redo att skeppas ut. Transportföretagen letar nu febrilt efter alternativa transportmöjligheter för de många ton spannmål som ska exporteras, men de betydligt högre transportkostnaderna på lastbil eller järnväg gör att många kan välja att inte frakta alls under de två månader som flodtrafiken kan vara stängd. De kan helt enkelt sitta med spannmålen i lager tills floden öppnas för pråmtrafik igen.
En stängning av flodtrafiken skulle orsaka flera miljarder dollar i ekonomiska förluster och problem med leveranser av bland annat vägsalt och framförallt konstgödsel till vårens sådd. Leveranserna kan bli försenade och brister kan uppstå. Jordbruket försöker nu att snabba på leveranserna av konstgödsel innan flodtrafiken stängs av, eftersom gödselbrist skulle kunna äventyra nästa års skörd.
De ekonomiska effekterna kan röra sig om mer än 20 000 jobb om flodtrafiken stängs i två månader. Mer än 2,3 miljarder dollar i jordbruksprodukter, 1,8 miljarder dollar i kemikalier och 1,3 miljarder dollar av oljeprodukter fraktas normalt på Mississippi i december och januari.
Om stora delar av USA:s spannmålsexport skulle stoppas i två månader skulle det förstås ge ett uppåttryck på de globala livsmedelspriserna. Vi vet av erfarenheten från den "arabiska våren" att detta skulle ge ökad politisk oro i många importländer, dock med några månaders fördröjning. Men livsmedelspriserna har redan länge varit så höga att de ändå kan ge politisk oro. En stängning av mellersta Mississippi förvärrar dock situationen.
Våren 2011 var det istället stora översvämningar i Mississippi, som var några av de största och skadande någonsin. Vädret svänger snabbt och häftigt.
Ja så sant som det är sagt; vädret växlar alltid och har alltid gjort så.
SvaraRaderaVarför oroa sig för att floden skulle torka ut?
Varför skriva såna saker - finns det inget mer intressant?
"Varför oroa sig för att floden skulle torka ut?"
RaderaVarför skriva såna saker - finns det inget mer intressant?
Jag försöker påtala de problem som ett pråmstopp i Mississippi skulle medföra, eftersom svenska media tycks ha missat denna viktiga punkt, som kan påverka livsmedelspriserna på både kort och längre sikt, förutom den negativa påverkan på USA:s ekonomi.
Exakt min tanke! Keep up the great work!
RaderaMvh
Johan
Intressant som vanligt Flute! Fortuneteller- "varför oroa sig för att floden ska torka ut?". Well vem har sagt att man ska oroa sig annat än att konstatera att det sker o pga människans klokhet...oavsett om man förnekar att människan ligger bakom klimatförändringarna eller accepterar överväldigande obekväma fakta innebär alla ytterligare påfrestningar på en ekonomi i kris (givetvis inte bara USA) stora konsekvenser för hur man ska investera, rita sin politiska världskarta för framtiden, hur man ska bygga...men allt det här är väl egentligen ointressant...för "vädret växlar alltid och har alltid gjort så". Jag bygger hellre mig en skuta rustad för en smygande storm än förlitar mig på en fortune seeker!
SvaraRaderaMvh
Johan
Fortuneteller är en extremt oansvarig sorts individ som tycker att man skall ta allt med en klackspark och skita i hur saker går. Förmodligen har han en religiös övertygelse om att Gud fixar allt, som han (dvs Gud) gjorde exempelvis under första och andra världskriget. Svårt att begripa varför den sortens människor dyker upp hos Cornu och Flute mm, men de känner uppenbarligen behov av att missionera sin enfaldiga ansvarslöshet.
SvaraRaderaDe kan väl lösa det genom att pissa i Mississippi! En sjua här och en sjua där så blir det till slut en stor flod. Med tanke på att amerikanerna dricker 2-3 liter läsk per dag borde det finnas en del att pinka ut!
SvaraRaderaHar USA verkligen så mycket spannmål att exportera? Etanolproduktionen och den varma torra sommaren borde väl ha lett till kraftigt minskad export?
SvaraRaderaDet går inte bara export utan är även för inhemsk produktion .
SvaraRadera