Idag meddelades från SCB att prisinflationen mätt med KPI låg på -0,2 procent i årstakt i februari, alltså prisdeflation. KPIF låg dock på en årstakt på +0,4 procent, så ännu har vi ingen "äkta" prisdeflation i Sverige, utan att KPI är negativ på årsbasis beror på den sänkta räntan. HIKP låg dock på en årstakt på +0,1 procent, så det är väldigt nära prisdeflation där.
Men de sammanlagda inflationsmåtten säger som sagt bara något generellt om prisinflationen. De är sammanviktningar av en mängd områden. Nedan ser ni februaris KPI-siffra uppdelad per kategori. Varje stapel får en bredd efter sin vikt i KPI och höjden visar förstås inflationstakten för just denna kategori.
Livsmedel, kläder och skor, hälso- och sjukvård, restauranger och logi samt diverse-kategorin har blivit dyrare på årsbasis, men det är bara livsmedel som har en hög vikt i KPI av dessa kategorier. Boende har blivit billigare och har en hög vikt i KPI. Transporter har blivit rejält billigare och har också ganska stor vikt i KPI (ungefär som livsmedel). Rekreation och kultur har också blivit billigare.
Men har verkligen boendet blivit något billigare det senaste året? Jag upplever det inte så. Vad säger ni?
(Ja, diagrammet skulle kunna bli ännu bättre med komponenterna sorterade efter vikt eller efter ökningstakt, men nu hann jag inte det.)
Angående deflation i de två bredaste indexen så säger jag bara en sak: Bullshit!
SvaraRaderaNågra exempel:
- Västtrafik = transporter: Höjning med 6.2 %
- Hyresrätt = boende: Höjning med 1.87 %
Jag häpnade också över att transporter skulle blivit billigare, men bensinen är faktiskt lite billigare i dag än för ett år sedan. Se sidan 9:
SvaraRaderahttp://www.scb.se/Statistik/PR/PR0101/2014M02/PR0101_2014M02_SM_PR14SM1403.pdf
Även:
http://spbi.se/statistik/priser/bensin/?gb0=year&df0=2013-01-01&dt0=2014-12-31&ts0=0
Här är samma graf fast ända från 1960:
http://spbi.se/statistik/priser/bensin/?gb0=year&df0=1960-01-01&dt0=2014-12-31&ts0=0
Den sista är bra då den visar hur det framför allt är produktionskostnaden som ökat de senaste åren och inte så mycket skatter och vinst.
RaderaEn till intressant sak man kan se där om man väljer Diesel och jämför är att produktionskostnaden för diesel är högre än för bensin idag och enda anledningen att diesel är billigare är för att den beskattas lägre!
RaderaJobbar i transportbranchen och prispressen är enorm så jag är inte alls förvånad.
SvaraRaderaHelt klart har vårt boende blivit billigare. uppvärmning, elpris o räntor. Stora summor relativt
SvaraRaderaPriset för boende beror väldigt mycket på var man bor. Kan tänka mig att storstäderna inte känner av prisdeflation lika mycket som andra ställen då salupriserna har fångat upp andra kostnader som kanske sjunkit.
SvaraRaderaVi insiders får lägre boendekostnader.
RaderaSpelar mindre roll för oss om priserna ökar då det vi äger också stiger i pris= nära nog nollsummespel.
För oss sjunker boendekostnaderna. (sjunkande räntor, sjunkande elpris och mild vinter)
Outsiderna som inte äger sitt boende ser kostnaderna ökar med närmare 2% även fast kostnaderna sjunker.
Jo, bankerna ser inte de utlånande pengarna till insiders som någon risk då vi är håller i en valsedel och politiker kommer göra allt för att vi inte skall drabbas.
RaderaFöretag som hyr till outsiders har inga valsedlar så för dem kan det gå illa,dvs en risk för bankerna.