Nu hänvisas alla cyklister och fotgängare ut på det som tidigare var gångbana längs med den tillfälligt omlagda Arenavägen. Cirka 1½ meters bredd ska fotgängare och cyklister i båda riktningar dela på. Dessutom med mötande biltrafik strax bredvid om man cyklar söderut.Men nu har någon klok person på Arenabygget insett hur omöjligt detta var, så idag ser det ut som på bilden nedan.
Man har alltså snott en bit av bilbanan för att ge åt cyklisterna och det tackar vi för! Men fortfarande är det halvbra för cyklister när man tvingas korsa Arenavägen vid Kakelspecialisten. Fast som cyklist ska man väl vara tacksam över det lilla man får...
Glöm inte att sätta på dig cykelhjälmen när du passerar Söderstadion bara Flute. Vår "beskyddande" poliskår utövar "slag medelst batong" på den civila lokalbefolkningen närhelst Hammarby spelar match.
SvaraRaderaDessa cykelbanor...
SvaraRaderaÄr precis hemkommen från en resa som tagit mig genom ett antal huvudstäder i Europa. Slutsatsen är att Stockholm t.ex. är betydligt sämre på cykelvägar än t.ex. Wien. Svenskarnas prestation kan nog jämställas med ungrarnas, som ju faktiskt varit en kommunistisk diktatur fram till ganska nyligen. Ett genomgående mönster med cykelbanor och cykling kan man dock märka i de södra delarna av Europa. T.ex. såg jag inte en enda cykelväg i Belgrad, åtminstone inte i den gamla delen av stan där jag befann mig under min korta vistelse. I Roms äldre stadsdelar såg jag endast en cykelväg. I Verona däremot verkar de vara mer mån om cyklister, och att döma av det lilla jag såg på vägen ut från Verona så är cykelsport något många verkar vilja ägna sig åt, men så var ju underlaget väl anpassat efter det då det var fina landsvägar i oerhört vacker miljö, precis nedanför Alperna.