General Motor, Ford och Chrysler begärde häromdagen flera miljarder dollar i lån från staten för att undvika betalningssvårigheter. Frågan är om de får det. Just nu ser det inte ut så, och GM överväger konkurs, enligt SvD. Detta trots att det bara för någon vecka sedan enligt VD:n Rick Wagoner vore närmast otänkbart.
Ett argument som GMs VD Rick Wagoner dragit upp är att en konkurs skulle leda till att tre miljoner människor blir utan jobb. Men som jag ser det är det bättre att genomföra en omstrukturering av de tre amerikanska biljättarna så snart som möjligt, medan det fortfarande finns något kvar att rädda. Om ett halvår eller ett år kanske det gått så långt att det inte längre går att göra något. GM förlorar ju ofattbara två miljarder dollar varje månad och det är lånade pengar... Ju längre det går desto sämre för långivarna. En konkurs för GM behöver ju inte betyda att alla tre miljoner personer blir utan jobb på en gång, utan en hel del kan säkert behålla sina jobb. Men de blir säkert tvungna att sänka sina löner. Som New York Times påpekar tjänar GM-arbetare betydligt mer än vad t.ex. Toyotaarbetare i USA gör. De påpekar också att enda rimliga sättet för GM att komma ur sina dåliga avtal med återförsäljare och bilarbetarfacket är konkurs.
Tyvärr för Sverige så verkar GM ha kört Saab Automobile i botten, så de kommer troligen att läggas ner om man inte lyckas hitta en köpare, vilket är tveksamt i dagens läge. Det ser inte riktigt lika illa ut för tyska Opel, även det ägt av GM. Där går det kanske att hitta en köpare. Hursomhelst blir en GM-konkurs ett hårt slag mot västsveriges arbetsmarknad.
Ford (Volvo Cars ägare) och Chrysler får vi väl återkomma till senare. Just nu verkar fokus ligga på General Motors. Men Chrysler är minst lika konkursmässigt. Ford har det också svårt, men inte lika katastrofalt.
God jul! – särskilt alla som tjänstgör idag
3 timmar sedan
Just det, konkurs (slut på pengar i kassan) om inte staten skjuter till pengar (vi snackar inte små belopp) innan jul.
SvaraRaderaHar själv analyserat just GMs situation (http://efteroljan.blogspot.com/2008/11/nattsvart-fr-den-amerikanska.html) och den amerikanska bilindustrin /http://efteroljan.blogspot.com/2008/11/bilindustrins-stlbad.html) nyligen.
Nja, Daniel, konkursen verkar inte komma innan jul. Enligt senaste siffrorna jag sett har GM nu 16 miljarder dollar i kassan och bränner 2 miljarder i förlust i månaden. De anser sig behöva 11 miljarder i kassan för att kunna driva sin verksamhet. Det blir 2½ månad från nu som det tar slut, alltså runt månadsskiftet januari/februari.
SvaraRadera