Ugo Bardi skriver om hur Italiens konsumtion av olja och gas fallit kraftigt de senaste åren. Även antalet körda fordonskilometer har inte oväntat sjunkit (för den minskade oljekonsumtionen beror inte på bränslesnålare bilar). Diagrammet längst upp till vänster visar lätta fordon (huvudsakligen bilar), längst ner till vänster visar tunga fordon (huvudsakligen lastbilar), och det högra visar totalsiffrorna.
Lastbilstrafiken har som väntat sin topp strax innan finanskrisen, medan personbilstrafiken sjunkit dramatiskt först sedan 2010. Först då har tydligen hushållen börjat känna av krisen såpass att man minskat sitt bilkörande. Tidpunkten överensstämmer ganska väl med att även gasförbrukningen började vika av nedåt, se diagrammet nedan.
Italiens BNP har dock inte fallit lika snabbt som den totala förbrukningen av fossila bränslen (se diagrammet nedan), vilket man i förstone kunde tro, då BNP är starkt kopplat till energianvändning och Italien får runt 77 procent av sin energi från fossila bränslen.
Förutom att BNP-krympningen inte varit lika kraftig som minskningen av fossila bränslen så började BNP-krympningen något år efter "peak fossil fuels" för Italien. Detta kan ha flera förklaringar. Det kan exempelvis vara så att icke-produktiva användningar av fossila bränslen slogs ut först med dyrare bränslepriser.
God jul! – särskilt alla som tjänstgör idag
4 timmar sedan
Kan det vara så att arbetslösa inte har något arbete att pendla till och därmed minskar körda kilometrar?
SvaraRaderaDet kan också vara så att BNP-siffran kan manipuleras på många vis. Italien (och de flesta andra länder) har ett starkt intresse av att visa upp starka BNP-siffror, för att kunna låna pengar billigare.
SvaraRaderaKan man se liknande kurvor i andra länder, är det säker iakttagelse?Finns det andra förklaringar än att det är koppling mellan ekonomisk aktivitet och energiförbrukning?
SvaraRaderaÄr det inte lite ett peak car fenomen som sker i de utvecklade länderna nu?
SvaraRaderaMan är medveten om att det inte är så nyttigt att åka bil och det är trångt i städerna så cykeln går lika snabbt och appellerar till rådande hälsotrender.
Vi har skalat bort 500 mil per år på våra två bilar utan att eg. ha tänkt så mycket på det. Mest för att det är jobbigt och dyrt att parkera bilen i staden och pendeltåget åker in på 19 minuter.