Baltic Dry Index är ett index över kostnaden för bulkfrakt av torrvaror (t.ex. järnmalm, kol eller spannmål). Dessa varor är råvaror till industrier och indexet ger därmed en tidig indikation på hur det står till i den globala ekonomin genom att visa efterfrågan på råvaror. Detta index påverkas förstås också av tillgången på fraktfartyg, men tillgångssidan för frakter är förhållandevis oelastisk då det tar runt två år att bygga ett fartyg. Indexet har också fördelen att det är mycket svårt att manipulera eller spekulera i, då man helt enkelt inte bokar frakter om man inte vill ha torrvaror levererade.
Redan i somras uppmärksammade jag att Baltic Dry Index föll kraftigt och igår nådde det nivån 554, vilket är den tidigare historiska bottennoteringen från 1986. Baltic Dry Index har fallit 47 av de senaste 51 dagarna och har fallit över 60 procent de senaste tre månaderna. Dessförinnan hade Baltic Dry gått upp under hösten efter ett kraftigt fall i somras.
Självklart är detta katastrofalt för rederibranschen och skeppsvarven, men hur är dess värde som indikator för världsekonomin i stort? Kan det finnas något samband med att Kina bromsar in och dess import i januari föll 20 procent jämfört med förra året. Troligen ja. Vissa bedömare pekar på att oljepriset mer än halverats, vilket såklart minskar den största rörliga kostnaden för rederierna, nämligen bränslet. Andra bedömare anser att man inte ska bry sig om Baltic Dry Index eftersom det för tillfället mer speglar tillgången i form av att det byggts för många fraktfartyg av överoptimistiska rederier mer än det speglar en minskad efterfrågan på bulkfrakter.
Dock är längden på den nuvarande nedgången och att den är så (procentuellt) stor något som talar för att det inte bara handlar om överkapacitet, utan även minskad efterfrågan. Mer sansade bedömningar kan man få från rederibranschens nyheter, där exempelvis Hellenic Shipping News påpekar att Kinas kolimport minskade 10 procent 2014, i motsats till en ökning med 16 procent året innan.
Att ökad kapacitet också spelar in är dock tydligt av att rederierna beställde tre gånger så många bulkfraktfartyg år 2013 som de gjorde året innan på grund av bland annat förväntningar om ökad efterfrågan på kol från Kina. Dessa fartyg blir färdiga i år och man kan bara önska rederierna lycka till med deras nya skepp.
Ett annat slående faktum vad gäller Baltic Dry Index är att det föll hela sommaren 2008, vilket förebådade den globala recession som satte in den hösten. Det känns ju inte helt osannolikt att det skulle kunna vara en liknande situation nu, särskilt med tanke på alla andra indikationer som dyker upp på att allt inte är helt positivt i världsekonomin.
God jul! – särskilt alla som tjänstgör idag
3 timmar sedan
En annan effekt av billig Olja skulle vara att Man "gasar på" och därmed höjer kapaciteten.
SvaraRaderaEtt prisfall som ej har uppmärksammats är det på kol
SvaraRaderahttp://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=coal-australian&months=60
26 % Dec 2013 -> Dec 2014
http://www.barchart.com/chart.php?sym=-COAL&style=technical&template=&p=DO&d=X&sd=08%2F04%2F2014&ed=&size=M&log=0&t=LINE&v=1&g=1&evnt=1&late=1&o1=&o2=&o3=&sh=100&indicators=&addindicator=&submitted=1&fpage=&txtDate=
32 % Sedan augusti.
Synd bara att kolpriser inte är homogena som olja och svårare att hålla koll på.
Är givetvis kopplat till oljepriset i viss mån. men ett fallande pris på energi kan inte vara ett tecken på högkonjuktur direkt...
/martin
Undrar hur stor påverkan sanktioner mot Ryssland utgör, hur mycket efterfrågan har "stängts" av och hur mycket utbudet har ökat på fartyg på grund av detta. Ryssland borde väl vara en ganska stor spelare på världsmarknaden ?
SvaraRaderaVore intressant att se en graf över historisk korrelation mellan Baltic Dry Index och ett par av de större börserna, ex. SP 500, Nikkei, DAX.....
SvaraRaderaTrevlig alla hjärtans dag Flute & alla läsare!
/Fiskarn