2009-07-21

Hur ska man placera sina pengar?

"Harry Schultz Letter", en ansedd investeringsrådgivare sedan decennier tillbaka som dessutom förutsåg förra årets krasch, rekommenderar följande placering:
  • 35%-45% statspapper (ej USA)
  • 8%-10% aktier (ej guldbolag)
  • 10%-30% råvaror via terminer, råvarubolagsaktier eller fysiska innehav
  • 35%-45% guldbolagsaktier och fysiskt guld
  • 0-5% "björnskydd" för aktier i form av "inverterade" börshandlade fonder
Råvaruterminer och fysiska råvaruinnehav ligger utom räckhåll för de flesta, så här har jag översatt Harry Schultz' rekommendationer till hur en svensk småsparare skulle kunna investera sina besparingar:
  • 35%-45% på Riksgäldsspar
  • 8%-10% i aktier eller aktiefond
  • 10%-30% i råvarufond eller råvarucertifikat
  • 35%-45% i fysiskt guld och/eller silver samt eventuellt en del av detta i en guldbolagsaktiefond
  • 0-5% i Xact Bear, fonden som går upp när börsen går ner
Som synes alltså en placeringsfilosofi som prioriterar säkerhet framför avkastning, vilket är vad som gäller i dagens läge. Vad gäller aktier, tänk på att vi har haft en sanslös uppgång sedan i mars, så just nu är kanske inget bra köpläge. Detsamma gäller råvaror. Grundprincipen för placeringarna stämmer i alla fall med det jag skrev häromdagen.

Var och en är dock ansvarig för sina egna investeringar. Jag tar inget ansvar för era beslut. Jag har bara förmedlat och anpassat det som Harry Schultz rekommenderar. Jag kan tillägga att jag inte har mina egna pengar placerade enligt fördelningen ovan, utan har mer övervikt på Riksgäldsspar. Men jag ska fundera på att vikta om lite.

Går du till banken för placeringsrådgivning får du säkert helt andra råd. Tänk dock alltid på att bankerna mest rekommenderar placeringar som är bra för dem själva. Visserligen kan dessa placeringar också ge en vinst för dig, men det viktigaste är att banken tjänar på saken.

Tack till In the End We're All Debt för tipset om Harry Schultz!

4 kommentarer:

  1. Bra råd, generellt har svensken för mycker aktier/aktiefonder och för lite råvaror/guld/olja/gas/jordbruk i portföljen.

    Har dock svårt att förstå logiken i 10% aktier och 5% Xact Bear...

    SvaraRadera
  2. Fredrik L,
    Jag översatte bara Harry Schultz' råd till något som kan passa en svensk småsparare.
    Notera att alla placeringsslagen har procentintervall och att man bör vara lite aktiv. 8-10% aktier och 0-5% bear innebär i så fall att man t.ex. i våras när börsen låg lågt skulle ha 10% aktier och 0% bear, medan man nu efter en kraftig uppgång minskar mängden aktier till 8% och efterhand ökar bear till 5%.
    Planerar man att inte röra sina investeringar på lång tid ska man såklart inte ha exakt denna sammansättning, utan då skippar man bear.

    SvaraRadera
  3. Nästan hälften av tillgångarna i fysiskt guld!

    Tjena!

    Den tolkningen var kul. Kan man verkligen lita på bärarlagen så mkt nu för tiden när de ägs av maffian?

    SvaraRadera
  4. Vilket kapital pratar du om i sammanhanget som småspårare?
    Jag är helt grön och alldeles för oengagerad för att få pengar att växa genom placering. Nu har jag pengar på ett vanligt sparkonto. Räknar knappt ens med att pengarna kommer behålla sitt värde där. Helst av allt skulle jag nog vilja ha dem under kudden. Känner mig alltid illa till mods när jag funderar över vilka verksamheter mina pengar potentiellt kan stödja.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.