Jag läser att Socialdemokraterna nu hakar på och säger att de minsann också vill slänga ut 28 miljarder på en onödig väg. Läs vad jag skrev tidigare idag om varför denna motorväg kommer att bli onödig p.g.a. minskande global oljetillgång.
Som miljöpartisten Stefan Nilsson påpekar kan man få väldigt mycket spårtrafik byggd för 28 miljarder. Dessutom har såna här jätteprojekt en ofelbar tendens att bli betydligt dyrare än vad man från början hade räknat med.
Genom centerpartisten Gustav Andersson ser jag att Centerpartiet gått så långt i sitt propagerande för motorvägsbygget att man till och med startat en egen sajt specifikt för detta, med namnet Jatillforbifarten.se. På förstasidan där läser jag att "Miljöanpassade Förbifart Stockholm behövs!". Hur fan kan en motorväg bli miljöanpassad? Nu slår väl ändå centerpartisterna knut på sig själva i "grönmålning" och tappar all trovärdighet de haft i miljöfrågor. Härligt ironiskt tycker jag förresten att det är att trafikmärket för motorväg är grönt!
Läs även Effekts kommentar om "Axis of Betong".
Apropå vansinnesbyggen noterade jag idag att rivningen inför bygget av Stockholmsarenan har påbörjats - se bilden nedan. Där ska tydligen mina skattepengar också slösas bort.
[Andra bloggar om bilism, peak oil, politik, vägar, förbifart stockholm, kollektivtrafik, val 2010]
God jul! – särskilt alla som tjänstgör idag
4 timmar sedan
Sen lägger vi ytterligare 4 miljarder på en tunnel som redan finns i Göteborg.
SvaraRaderahttp://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.338526-klart-for-marieholmstunnel
Den blir säkert klar i tid och håller budget. Säkert.
SvaraRaderaDetär nog snarare så att om de kom med realistiska kalkyler (pengar & tid) skulle folk baxna. Det är mycket enklare att börja lågt och sen begära mer tid och pengar när man kommit halvvägs. Prestigeprojekt kommer man ju alltid att ösa in bra pengar efter dåliga i.
Centern kan man inte ta på allvar numera. "Mauderaterna" är en mer passande benämning. F.ö. har alliansen tydligt visat att partier är meningslösa. Partilinjen gäller, inga oliktänkande tillåts (förutom nån enstaka som "förkläde" om det inte påverkar resultatet).
Det är väl bra att man bygger en miljövänlig förbifart som minskar alla bensinslukande köer. Även om privatbilismen kanske minskar något ökar ju som bekant lastbilstransporterna med 110 % vart tionde år.
SvaraRaderaTack för Din blogg! Ja är det inte alldeles fantastiskt att man kan föreslå ett fullständigt bortkastat skrytprojekt av denna dignitet, kalla det för en grön satsning och dessutom bli tagen på allvar!
SvaraRaderaPeak Oil finns uppenbarligen inte på den politiska kartan ännu. Det är valår i år och vi skall tydligen öka farten mot stupet. Ner kommer man alltid...
Anonym 12:470: Du gör copy-paste, så det kan väl jag också göra.
SvaraRaderaBilåkning och motorvägar kan aldrig bli miljövänliga. Det är bara greenwashing.
Du förutsätter att trafiken kommer att öka. Med vilket bränsle? Och skulle den öka så blir snart den här vägen också igenkorkad, så kommer tjatet om nya vägar.
Men det mer troliga scenariot är att tillgången till energi minskar, och då är det bortkastade miljarder att bygga en motorväg över Ekerö.
Flute har skrivit en del om elbilar och alternativa bränslen mm. Det är inte lösningen.
Industrisamhället kommer inte att gå under på grund av att oljan blir dyrare. Snarare kommer prisökningar att innebära att alternativen utvecklas i snabbare takt. Kanske bidrar det också till minskade globala transporter och en mer lokal produktion av varor, vilket skulle vara bra för vårt näringsliv.
SvaraRaderaNu kommer säkert någon undergångsprofet och säger att alternativen inte kan ersätta oljan. Man tror sig ha bevisen på att det är kört för oss och hela samhället. Framtiden får väl utläsa hur det blir.
Till J: Jag menade miljövänlig förbifart i förhållande till bensinslukande köer. Totalt sett är förstås inte trafiken miljövänlig, men trots allt en nödvändighet för att samhället ska fungera. Just den här förbifarten verkar frukatnsvärt dyr, men generellt sett är det självklart miljövänligare med förbifarter än att leda trafiken genom städerna.
SvaraRaderaKom ihåg talesättet: Utan bilen stannar Sverige. Detta stämmer, och därför kommer vi att lösa transportfrågan på ett eller annat sätt, även efter att oljetillgången har börjat minska.
85 % av partierna och minst lika många av medborgarna vill ha fungerade vägar så de kan ta sig till och från jobbet mm. Lägg ner tramsnacket som om du hade något vettigt att komma med som motargument. det blir bara larvigt.
SvaraRaderaDet är onekligen intressant hur många av er som säger att biltrafiken kommer att finnas kvar utan att en enda gång ge ett konkret exempel på varför så kommer att vara fallet. Det enda ni säger är att ni tror att allt kommer att vara som vanligt, men ni kan inte på något sätt hänvisa till varför det kommer att vara det.
SvaraRaderaVarför läser ni inte det Flute skriver istället? I sitt förra inlägg länkar han till gamla inlägg där han tydligt förklarar problematiken med de s.k. ersättningarna för oljan. Antingen så har ni inte läst det han skriver eller så förstår ni inte svenska.
Om ni har invändningar mot det han där skriver, ja säg då vad ni menar är felet i det han skriver.
Att skriva "det kommer nya lösningar" är som att säga "om jag blir av med mitt jobb så får jag ett nytt", men tänk om inga nya jobb finns? Man kan inte skapa något som inte existerar.
I dagsläget finns det inte någon energikälla som ens i närheten kan ersätta oljan med tanke på den mängd olja som vi konsumerar och de resurser som krävs för att få fram andra drivmedel. Hur mycket ni än tycker att det kommer komma en lösning så kommer ingen lösning förrän det faktiskt gör det, om det gör det. Men ni talar som religiösa som är helt övertygade om att något kommer att inträffa som ni inte ens har fog för att påstå.
Hänvisa till fakta, först då kan man ta er på allvar.
Och den kanske mest tragikomiska kommentaren kommer från brodeur.
Vad spelar det för roll om så 99% vill ha en väg?! Det är inte en motsägelse till det Flute påstår, d.v.s. att vägen är en felsatsning och att vi bör investera i infrastruktur som inte är lika oljeberoende. På tal om motargument, du verkar ju inte ens inse att majoritetens tyckande inte är ett argument i ämnet som Flute tar upp.
Brodeur:
SvaraRaderaBara för att man vill något betyder inte att det är möjligt. Det kommer att bli relativt sett allt dyrare att köra bil, så allt färre kommer att kunna göra det.