2010-03-29

Varför en väg för minskad trafik?

Regeringen lovar på DN debatt idag att satsa på bygget av Förbifart Stockholm om de får regeringsmakten i höst. Man talar fint om att
Våra investeringar omfattar åtgärder i hela trafiksystemet, för kollektivtrafiken, vägtrafiken och järnvägstrafiken.
Men den stora investeringen ligger uppenbarligen på biltrafiken med 28 miljarder till Förbifarten. Jag undrar med tanke på peak oil varför man satsar på stora vägbyggen. Förnekelsen vad gäller peak oil hos våra politiker är uppenbarligen total. På grund av peak oil kommer trafiken att minska framöver, vilket gör 28-miljarderssatsningen fullständigt onödig. Jag tänker inte skriva så mycket mer idag, utan istället citera vad jag skrev i september.
Låt mig nu ta detta pedagogiskt, punkt för punkt så att alla kan hänga med.

Fatih Birol, chefsanalytiker vid IEA (International Energy Agency, OECD:s energiorgan) gick för en månad sedan ut och varnade för att världens oljeproduktion kommer att börja minska inom tio år.
Enligt Birol verkar många regeringar omedvetna om att oljan håller på att ta slut snabbare än man tidigare beräknat. Den globala produktionen bedöms ha nått kulmen inom de kommande tio åren, vilket är minst ett decennium tidigare än de flesta hade räknat med.
Det handlar om en av de största tungviktarna på energiområdet som säger detta, och han är inte ensam. Många av världens främsta experter tror faktiskt att oljekrönet inträffade redan i juli 2008, t.ex. Marshall Adkins, Matthew Simmons och Kjell Aleklett. Även Fatih Birols varning att världen inom tio år har passerat oljekrönet innebär alltså att det skulle vara minst ett år innan Förbifart Stockholm invigs.

Därefter blir det obönhörligen utförsbacke för den globala oljeproduktionen och därmed ett långsiktigt högre oljepris, även om det såklart kan svaja upp och ner på grund av ekonomiska kriser med minskad efterfrågan (som i vintras).

Högre oljepriser kommer att leda till högre bränslepriser. Persontransporter med privatbil kommer på grund av högre bränslepriser delvis att styras över till kollektivtrafik och cykel, allteftersom folk tycker det blir för dyrt att ta bilen.

Dyrare olja leder också till att allting blir dyrare - både produktion och varutransporter. Vi kommer därför att kunna konsumera mindre. Därmed blir mängden lastbilstransporter också mindre.

Detta handlar inte om något frivilligt val som vi skulle göra av typ "nu ska vi alla bli mer klimatsmarta". Det handlar om något som kommer att tvingas på oss av geologiska faktorer i oljefälten, vare sig vi vill minska våra personliga koldioxidutsläpp eller inte. Allt kommer automatiskt att styras prisvägen, genom att oljan blir allt dyrare.
Klicka här för att läsa fortsättningen, där jag bland annat tar upp varför elbilar inte är ett alternativ.

Vi har betydligt viktigare saker att satsa på än nya motorvägar, nu när peak oil troligen passerats eller åtminstone står för dörren. SVT Debatt tar upp peak oil nu på torsdag (flyttat en vecka p.g.a. Bjästa-debatten) och då får vi förhoppningsvis höra en del om detta.

Som Scaber Nestor påpekar så stod tågen stilla i hela Sverige i vintras. Att åtgärda det borde prioriteras. Efter peak oil kommer vi att tvingas välja vad vi vill satsa på i en värld med allt knappare resurser.

Alliansregeringens partier (m) (fp) (kd) och (c) har i och med Förbifart Stockholm förlorat chansen att jag röstar på någon av dem i höst om inte någon av dem gör en helomvändning. Per Ankersjö kallar Centerpartiet för "alliansens gröna röst" och vill satsa på "miljöbilar och kollektivtrafik". Som jag har sagt förut är miljöbilar en självmotsägelse. Politikerna ställer helt enkelt fel fråga. Det handlar inte om hur vi ska kunna driva våra bilar utan olja - det handlar om hur vi ska resa utan bilar. Och någon grön röst ser jag inte Centerpartiet som längre, när man vägrar inse grundläggande samband.

Innan du börjar kommentera om ersättning av oljan, läs vad jag skrivit om energialternativen med tillhörande räkneexempel, samt om skalbarhet och vikande horisonter.

[Andra bloggar om , , , , , , ]

10 kommentarer:

  1. "Alliansregeringens partier (m) (fp) (kd) och (c) har i och med Förbifart Stockholm förlorat chansen att jag röstar på någon av dem i höst"

    Exakt den slutsats jag också drog när jag såg hur de fläskade på med sitt löfte i morse. Istället för att ha vett att dra upp eller åtminstone skämmas för sitt beslut framhåller de förbifarten som guds (eller alliansens) gåva till mänskligheten...

    SvaraRadera
  2. Vår tids pyramider byggs i betong. Det är många politiker som vill bygga monument. Se på planerna för Slussen som mest verkar likna en motorväg.

    Politikerna åker bil. De de umgås med åker bil. Blekfeta män som sitter ensamma i sina bilar är en grupp som får oproportionerligt mycket uttrymme för sin klagan.

    Sade inte "miljöministern" nåt tokigt om att "det är bra om folk åker bil"?

    Sossarna säger förresten också ja nu enl. DN. De är väl rädda att stöta sig med de högljudda bilåkarna. Och de saknar helt visioner de också, trots Oljekommissionen. Men den rapporten är väl förträngd, som alla obehagliga nyheter.

    SvaraRadera
  3. Men de borgliga politikerna har ju bestämt att bilarna skal gå på annat bränsle än bensin och diesel när Förbifart Stockholm står färdig (annars klarar man inte miljömålen). Menar du att politikerna bluffar?

    Själv är jag f.d. centerpartist som var med på den stämma i Stockholm där beslutet om att tvärvända från att vara motståndare till Västerleden till att vara för Förbifart Stockholm togs. Ingen debatt där inte, styrelsen hade t o m gått ut med ett pressmeddelande dagen innan enligt vilket stämman skulle fatta detta beslut.

    SvaraRadera
  4. Great post Flute. I agree that the biggest challenge is to effectively make people rebel against themselves and their high consumption habits.

    I just read your interesting post on energy alternatives and one thing worth mentioning about Hydropower (which Sweden has developed quite a lot) is that it is also constrained if the water freezes. I believe that this happened in northern Sweden this winter during the particularly cold spell and so the turbines were unable to work. The shortfall was madeup by nuclear power I think.

    SvaraRadera
  5. Vi kommer inte att sluta köra bil eller transportera på vägar bara för att oljan (bensinen) blir dyrare.

    Redan idag är vi svenskar ju beredda att betala $300 per fat bensin, och inte minskar bilåkandet för det?

    Om du kan köra en bränslesnål bil på 0,25 lit/milen om 10 år när Förbifarten är klar skulle kanske till och med ett pris över $1000 per fat vid pumpen vara ok (45 kr/lit).

    Att oljan någon dag tar slut är en annan fråga, och den dagen är långt borta. Att oljan blir dyrare är den relevanta frågan.

    SvaraRadera
  6. Dick; när oljan blir så dyr är det inte bara bensinpriset som påverkas. Risken finns att du inte har råd att ha nån bil överhuvudtaget. Men du kanske slipper bekymret att ta dig till jobbet - för du har inget. Vår ekonomi klarar inte av höga oljepriser, den bygger helt på att den billiga oljan flödar.

    Idag - med relativt bra ekonomi i Sverige, och med räntorna i bottenläge, skulle många klara ett högre bensinpris. Men går oljepriset upp blir allt dyrare och räntorna höjs för att dämpa inflationen. Då minskar marginalerna snabbt.

    SvaraRadera
  7. Det är väl bra att man bygger en miljövänlig förbifart som minskar bensinslukande köer. Även om privatbilismen kommer att minska något ökar ju som bekant lastbilstransporterna med 110 % vart tionde år.

    SvaraRadera
  8. Frågan borde inte vara hur vi ska klara av att resa så förbannat mycket, utan hur vi ska leva bra liv. Vi har tappat bort så mycket i vår fokusering på tekniska problem och tekniska lösningar att vi lätt glömmer bort varifrån våra problem kommer. Och tron att en röst på något av tillväxtpartierna (valfritt parti) skulle innebära nån större förändring känns... blåögt.

    SvaraRadera
  9. Anonym 12:50: Bilåkning och motorvägar kan aldrig bli miljövänliga. Det är bara greenwashing.

    Du förutsätter att trafiken kommer att öka. Med vilket bränsle? Och skulle den öka så blir snart den här vägen också igenkorkad, så kommer tjatet om nya vägar.

    Men det mer troliga scenariot är att tillgången till energi minskar, och då är det bortkastade miljarder att bygga en motorväg över Ekerö.

    Flute har skrivit en del om elbilar och alternativa bränslen mm. Det är inte lösningen.

    SvaraRadera
  10. "tillgången till energi minskar"

    Minsann där får man höra hur det kommer att bli. Punkt.

    Sanningen kanske är att tillgången på energi ökar när vi lär oss använda förnyelsebara energikällor bättre och bättre?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.