I Energimyndighetens "Energiläget 2011" hittar man följande diagram.
Här ser vi hur oerhört beroende av fossila bränslen som världen är. Oljan står för största delen, följd av kol och naturgas. Därefter kommer "övrigt", dvs mest biomassa och biobränslen. Därefter kärnkraft och som en liten rännil kommer vattenkraft. Än så länge ökar den totala energitillförseln från fossila bränslen, men den blir mycket svår att ersätta. Den mängd alternativa energikällor som behöver tillföras för att ersätta de fossila bränslena är enorm - av en annan skala än dagens kärnkraft, vattenkraft, biomassa och biobränslen.
Nästa diagram visar hur elproduktionen i världen går till.
Den största delen av världens elektricitet produceras med hjälp av fossila bränslen - mest kol och naturgas. Detta är en orsak till att elbilar inte har någon framtid - i de flesta länder är de nästan lika fossilbränsleberoende som bilar med förbränningsmotorer. Visserligen finns det några länder där det inte är så, men betänk hur liten marknaden för elbilar då blir - en liten marknad leder till dyra bilar som blir en lyxvara, inte ett fortskaffningsmedel för gemene man. Den dagen elproduktionen sjunker på grund av sjunkande tillgång till fossila bränslen kommer man också troligen att prioritera el till andra användningsområden än privatbilism.
Notera också att sedan Kyoto-protokollet skrevs på 1997 är det kol som har ökat mest av världens energikällor.
God jul! – särskilt alla som tjänstgör idag
3 timmar sedan
Fast även om elbilarnas el kommer från smutsiga källor så kommer ju behovet av personlig transport att finnas kvar, så hur motiverar du att det skulle bli en liten marknad?
SvaraRaderaÄr det ett behov eller ett upplevt behov?
RaderaDet är ett systematiskt framkallat behov.
RaderaDelar helt din syn på elbilens framtid med tanke på hur dominant fossilelen är och fortsätter att vara så länge vi har den. Dock verkar det som om motorjournalister i Sverige inkl Gröna Bilister endast tittar åt väster och ser Norge som en norm för framtida utveckling av elbilen i Sverige och globalt. Inte ens sunt förnuft får råda!
SvaraRaderaAnders O: du har rätt att transporter kommer att finnas kvar, men frågan är om den egna ägda bilen kommer att finnas kvar, som står still 23 timmar om dygnet, rullar mindre än 10 km per dag i genomsnitt? Den värld med dyr och knapphet på olja som vi glider in i kommer att se mkt annorlunda ut. Behovet av transporter kommer drastiskt att reduceras av det enkla skälet att den inte kommer att finnas transporter i den utsträckning som vårt nuvarande välfärdssamhälle är uppbyggt kring! En tuff omställning av samhället väntar, där mkt kommer att ställas över ända, dessvärre!
Svenska bilar rullar i snitt 12 180 km/ år (SCB) - det blir 33 km/dag om jag räknar rätt.
RaderaFast jag väntar på din analys av: Internationella energimyndigheten, IEA,årsrapport
SvaraRadera"IEA: USA blir störst i världen på olja"
Jag skrev ju lite om den igår http://flutetankar.blogspot.se/2012/11/iea-om-de-goda-feerna.html
RaderaLäs även "Why the US is NOT the new Saudi Arabia" av Kurt Cobb samt Kjell Aleklett idag med kritik av IEA:s prognos för USA
Vindkraft kostar 80 öre/kWh att producera. En elbil går en mil på 2 KWh, eller 1,60 kr. Motsvarande pris för bensindrift blir iallafall 7 kr/mil.
SvaraRaderaOm du tror att man inte är beredd att ställa upp reaktorer och vindkraftverk för att behålla bilismen så får du nog tänka igen. Dessutom kostar kolet kanske en tiondel av oljan och kolet tar inte slut i brådrappet. Din analys är alltså helt kass. Elbilens framtid är svår att sia om, men eltillgången kommer aldrig vara problemet.