2011-06-09

Vändpunkt?

Som jag lovade så återkommer jag här med en diagrambilaga till inlägget om det finansiella slutspelet. Alla diagram går att klicka på för att förstora Vi börjar med en titt på Stockholmsbörsen det senaste året.
Vi har brutit den uppåttrend som rått sedan Japan-paniken i mars. Allvarligt är att börsen inte orkade upp till samma nivåer som i januari i år innan det vände ner igen. Visst kommer vi att få ett antal rejäla uppstudsar på nervägen - det ser ut som om börsen möjligtvis just har påbörjat en. Går vi under botten från mars är även en längre nertrend bekräftad. Än så länge är det dock bara preliminära tecken på nedgång.

Tittar vi på Newyork-börsen ser det också risigt ut, även om toppen i början av maj där var högre än den i början av året.
Det ser likartat ut på övriga större aktiebörser i världen. Går börserna ner "försvinner" stora mängder likvida finansiella tillgångar, vilket ger att deflationistiskt scenario.

Även råvarupriserna ser ut att befinna sig på en vändpunkt, exempelvis industrisamhällets livsblod oljan.
Nedgången i början av maj har följts av en ganska blodfattig uppgång, så jag förväntar mig vidare prisnedgångar. Inget inflationsscenario precis.
För alla vänner av ädelmetaller kan vi titta på guldpriset.
Även här en snabb nedgång i början av maj, följd av en inte lika kraftig upprekyl. Skulle det mot förmodan gå över senaste toppen får jag vända på klacken och byta scenario, men det ser inte sannolikt ut just nu. För silvret ser det betydligt värre ut.
Det mesta pekar alltså mot deflation. Vi kan även titta på räntan på amerikanska tioåriga statsobligationer. Observera att det är en längre tidsskala här - fem år.
Årsskiftet 2008-2009 slog denna ränta i botten. De efterföljande åtgärderna ledde till en ränteuppgång, som dock inte orkade särskilt långt innan räntan sjönk igen. I slutet av 2010 blev det lite inflationsförväntningar, men de lyckades som ni ser inte driva upp tioårsräntan högre än topparna 2009-2010 innan räntan började sjunka igen. Senaste noteringen ligger runt 2,95 procent och trenden ser som sagt ut att ha vänt ner igen, vilket knappast talar för inflation, utan snarare ligger i linje med deflationsscenariot. Amerikanska statsobligationer utgör också en "säker hamn" som investerare söker sig till när det skakar på marknaderna och då drivs också räntorna ner.

Flykten till upplevd säkerhet kan vi också se i exempelvis valutakursen på schweizerfranc mot euro det senaste året.
Schweizerfrancen stärks gradvis (neråt i diagrammet) om än med vissa uppstudsar.

17 kommentarer:

  1. Erik Johansson2011-06-09 13:08

    Jag läser med intresse och uppskattar den kritiska granskningen. Allra mest uppskattar jag att den verkar drivas av jakt på fakta, och inte utifrån det mer vanliga foliehattperspektivet.

    Två frågor som jag gärna skulle läsa ditt perspektiv på:
    - hur skulle marknader världen över kunna organiseras för att undvika den typ av bubblor och kollapser vi ser idag? finns det statliga styrmedel som skulle kunna användas?

    - hur bör man som privatperson förhålla sig till den uppkomna situationen? vad är en vettig investering idag? mark?

    om du vill skriva något om Bitcoins vore det också intressant! obs, se det dock inte som en outtalad kravlista, utan som en uppriktig undran då jag tycker att du bidrar med intressanta perspektiv.

    SvaraRadera
  2. Skriv om hur räntefonder utvecklas vid deflation!

    SvaraRadera
  3. Hur kan jag investera i Schweizerfrancen? Hittar ingen räntefond som köper det...

    SvaraRadera
  4. Det finns möjligheter att gå lång eller kort via minifutures hos RBS. De erbjuder det på relationen Schweizerfranc/Svenska kronor.
    Minifutures handlas från tex Nordnet utan några konstigheter.
    Det finns naturligtvis även andra valutor att spekulera i hos RBS.

    SvaraRadera
  5. Erik Johansson:
    Investeringar i ett sånt här scenario är oerhört svåra. Jag kanske återkommer till det. Det handlar mer om att behålla sina pengar än att få dem att föröka sig.

    Anonym 2011-06-09 15:11:
    Räntefonder borde vara ett hyfsat bra sätt att behålla värdet på sina besparingar vid ett deflationsscenario. Se dock upp med innehållet i fonden. Inga bigpiss-obligationer såklart, men det kan finnas andra obligationer som visar sig vara mindre säkra framöver.

    Anonym 2011-06-09 16:02 och 17:52:
    En investering CHF/SEK ger tveksam lönsamhet, då även den svenska kronan har haft lite karaktär av "safe haven". Fast jag ser att schweizerfrancen faktiskt stärkts mot kronan den senaste tiden. Safe haven - safer haven.

    SvaraRadera
  6. Ingenting på dom finansiella marknaderna rör sig upp eller ner utan orsak. Sk 'teknisk analys' dvs ett fritt tolkande av kurskurvor och dess förmodade framtida utseende,är ingenting annat än ett uttryck för tolkarens bias. Man ska komma ihåg att alla affärer har en motpart, den som säljer i ett visst ögonblick
    tror på att instrumentet inte stiger mer ,MEN motparten,köparen tror precis tvärtom.
    I detta fall har en tolkare ,(bloggaren Flute)
    tyckt sig se vissa tecken på att vissa index har toppat etc. Men en sak glöms då bort ; för att detta skall ske (ha skett) krävs någon fundamental orsak INNAN detta inträffar. Ännu så länge finns inte den pusselbiten på plats och därför är analysen meningslös. Tyvärr.

    SvaraRadera
  7. Mr Heep:
    Några av de fundamentala orsakerna beskrev jag i förra inlägget. Många andra har jag beskrivit ingående förut. Diagrammen i detta inlägg var bara en illustration till föregående inlägg för att visa var vi står vad gäller vissa marknader.

    SvaraRadera
  8. Det jobbiga som privatperson är att jag ser en klar möjlighet till att vi får KPI-inflation samtidigt med penningmängdsdeflation. Priserna på råvaror och ädelmetaller kan mycket väl sjunka, liksom börs och fastigheter (störst effekt får väl dock avskrivningar av olika statsskulder). Samtidigt tror jag inte på att konsumentprodukter och speciellt mat kommer bli billigare utan istället dyrare. Kan bli en obehaglig situation för många när bankerna stramar åt så att konjunkturen faller samtidigt som levnadskostnaderna stiger.

    SvaraRadera
  9. Ja du redovisar följande fundamentala skäl :
    1)Tonläget hos makthavarna är alltmer skärrat.
    (din tolkning)Vad baserar du det på? Just tonlägen har inte tidigare visat sig påverka börserna (ekonomin) speciellt mycket !
    2)Greklands statsskuld.Visst, dom har problem men Grekland är ett litet land, och trots allt går många ekonomier inom EU,tex Tyskland ,Sverige som tåget.En ev default kommer bara att innebära att Grekland lämnar euron sedan blir det business as usual.
    3)Bostadsbubbla i Sverige.Återigen Sverige är globalt sett en liten spelare och en bubbla har vi knappast då priserna har dubblats på 10 år.
    En kraftig prisuppgång men inte en parabolisk sådan och knappast en bubbla.Även om priserna i snitt går ner med 10-20% so what ? Globalt sett alltså.
    4) Kina kommer att tvärnita pga elbrist.Varför?
    Dom bygger ut vattenkraft,har stora kolresurser,
    varför ska just Kina få elbrist?

    Enögdhet ger inget stereoseende.Avståndsbedömningen blir sämre och man riskerar att snubbla på sin egn myt.

    SvaraRadera
  10. Mr Heep:
    Du kanske är ny på denna blogg. Läs som sagt en del av vad jag skrivit tidigare för att förstå vad det är jag talar om.
    Tonläget hos makthavarna är bara ett symptom på att läget för BIGPISS-länderna är allvarligt.
    Statsbankrutt i Grekland kommer att få mycket större följdeffekter än du tror. Irland, Portugal, Spanien m.fl. dras med.
    Den svenska hushållskreditbubblan (bostadsbubblan) är allvarlig också. Läs som sagt lite mer av vad jag skrivit tidigare.
    Och läs artikeln jag länkade till om Kinas elproblem.

    SvaraRadera
  11. Jag har tagit del av dina tidigare inlägg,och jag tittar in på din blogg emellanåt.Till sakfrågorna. Du betraktar tex vad EN journalist (Andrew 'who' Lilico) på brittiska The Telegraph tycker,tror,eller befarar ska hända vid en grekisk default,som en sanning.Varför ,jo det det passar DIN världsbild. Var finns det kritiska tänkandet? Blir det verkligen den katastrof som utmålas? Eller blir det något i stil med då Argentina eller Zimbabwe i praktiken gjorde statsbankrutt? Dvs ingenting geoekonomiskt. Grekland är en liten spelare på världsarenan trots allt, och farhågorna för
    euron är överdrivna då ju som sagt dess 'core'
    läs Tyskland är OK. Det känns som du tycker att
    marknaden är oinformerad om alla 'faror' som du sitter inne med information om och när det väl blir känt i vida kretsar kommer en finansiell härdsmälta inträffa.Men låt mig tala om för dig att det marknaden inte vet är inte värt att veta. Allt det som du skriver om ÄR redan känt och inprisat i nuvarande kurser ,mer eller mindre.Sorry men så är det.

    SvaraRadera
  12. Mr Heep:
    Jag skrev i inlägget om Lilicos artikel att jag inte höll med om alla hans punkter, och listade tydligt vilka jag höll med om. Kritisk granskning kallar jag det.
    Vad gäller marknadens kunskap om "farorna" så kan man jämföra med situationen första halvåret 2007. Redan då var det flera (inklusive jag, fast jag ännu inte börjat blogga) som varnade för stora problem med amerikanska bolån, isländska banker med mera. Sade man då att man räknade med att flera amerikanska stora banker skulle gå under blev det stora skratt. Fannie Mae och Freddy Mac var inga problem. Marknaden låg på topp. Halvtannat år senare hade Bear Stearns, Lehman, Merrill Lynch och WaMu gått under på olika vis (konkurs eller svalts av konkurrent), Citi och BoA fått räddas av staten, FNM och FRE räddats av staten, osv.
    Situationen nu är att jag (och andra) varnar för problem med en annan kategori av krediter - statsobligationer från Grekland, Irland, Portugal, Spanien - och de effekter det kommer att få på banksystemet. Troligen får vi se ett antal stora europeiska banker gå under på olika vis. Tyskland är inte friskare än sina banker.
    "det marknaden inte vet är inte värt att veta" stämmer alltså inte. Alltför många verkar sitta med skygglappar på. Underskatta inte styrkan i den kollektiva förnekelsen...

    SvaraRadera
  13. Min poäng är JUST det, som du så riktigt avslutar med ,att inte sitta med skygglappar på.
    Du hävdar att alla andra än du tycks göra det.Det KAN vara rätt. Jag antar att du knappast har positioner för uppgång,kanske likvid, kanske indexputs.Du argumenterar eller söker argument för din tes aka marknadstro.Helt OK. Sannolikt låg skrattarna 2008 djupt långa,
    och det påverkade deras synsätt den gången, om de hade något överhuvudtaget, återigen farligt med skygglappar eller ögonbindlar.Låt oss säga att index (OMX)nu flirtar upptrenden vid säg 1110.Och det är ju det hela diskussionen gäller.Det KAN vara inledningen till en ny trend, som inte nödvändigtvis BEHÖVER gå nedåt vi kan gå in i en sidledes rörelse också. Jag hävdar bara att det behövs ett 'black swan event' för att vi ska få 2008 scenariot,inte ett möjligt event
    utan ett KONKRET handfast sådant. Då men endast då kan vi skriva på bloggarna att det blir ett
    'störtlopp' för att ta en skidterm.
    Grekland HAR inte defaultat,Kina HAR inte tvärnitat,bostadsbubblan HAR inte brustit.ÄN.
    Jag lovar att det kommer att gå att tjäna pengar på detta eventuella scenario,självklart,
    men låt oss inte gå händelserna i förväg.
    Och, en viktig sak,inte låsa fast sig vid ett visst synsätt - det blir dyrt i längden.

    SvaraRadera
  14. MrHeep,

    Grejen är nog att det här är en högst personlig blog med Flutes egna tankar, så innehåller speglar nog dem i allra högsta grad. Finns andra medier som skriver lite om allt, men tycker personligen inte det är lika intressant då Flutes världsbild på många sätt passar min egen.

    Du har en poäng att det kanske inte är dags att säkra sig för en krasch än, men jag är i alla fall övertygad om att den kommer. Är själv inte intresserad att tjäna pengar på den, utan är intresserad att ha kontroll över min egen situation när den väl kommer, så därför är jag tacksam för de bloggare som bygger upp olika scenarion, även om jag nog om-formulerar dessa en aning för att passa just min egen världsbild.

    Jag tycker i alla fall att det är bättre att förbereda sig 2 år för tidigt än 2 år för sent. Händer inget så kan man vara glad just därför.

    SvaraRadera
  15. Men jisses. Mr.Heep, vilket fånigt resonemang du för. Jag citerar dig, "Ännu så länge finns inte den pusselbiten på plats och därför är analysen meningslös.".

    Man tar sig för pannan. Det här är, såvitt jag kan se, en personlig blogg, skriven av någon som berättar om hans syn på saker. Jag som läsare är fullt medveten om att Flute såklart kan ha helt fel. Det är upp till mig som läsare att bedöma huruvida resonemangen som förs är sunda och att själv kolla fakta och bedöma stringensen i logiska resonemang.

    Enligt mr.Heeps förmenande är alla ansatser att spekulera i framtida skeenden helt meningslösa, för de har ändå inte hänt. Då kan jag rekommendera mr.Heep att läsa DN varje morgon, där står oftast vad som hände igår (fast skippa ledare, krönikor och dylikt, där torgförs ibland åsikter om hur framtiden kommer att te sig). Den som är genuint samhällsintresserad och vill ta till sig olika resonemang läser vidare här och på andra ställen där folk har helt andra åsikter. Tack Flute för en fortsatt mycket läsvärd blogg.

    SvaraRadera
  16. Tack för en intressant blogg Flute. Alla vi människor har nog en benägenhet att förstärka betydelsen av händelser som ligger oss nära i tid. De nyaste, av oss gjorda, erfarenheter präglar oss antagligen starkast (i alla fall under en tid). Därefter faller man nog dock ganska lätt tillbaka in i gamla mönster.

    Jag tror också på turbulens (på de finansiella marknaderna) när bl.a. Grekland "kraschar" men jag har också tillförsikt till att livet kommer gå vidare ungefär som förut.

    Eller är jag naiv?

    SvaraRadera
  17. @ Mr Heep:

    Om Grekland defaultar tror jag knappast livet blir BAU. Vad får det för följdeffekter?Vad får det för konsekvenser på Irland (och därmed engelska banker), Portugal (spanska banker) och Spanien (spanska banker). Visst, Sverige går som tåget men hur stor andel är knutet till ökad kreditmängd?Många anser mig vara pessimist men själva grundkärnan till ekonomisk tillväxt, billig energi, ser ut att vara över.Jobbar inom E&P och följer du branschen är det mer eller mindre en kris branschen befinner sig i;reserverna krymper samtidigt som efterfrågan ökar.Det som än mer talar emot PIGS-länderna (och UK samt USA) är deras energiimport - skrämmande statistik.UK har (förutom att bygga ned sin industri) varit nettoimportör av energi - konstigt nog går landet sämre och sämre.Är det bara jag som tolkar ursäkter som att det var 3 kalla dagar som gjorde att landet återigen fick en dålig tillväxt.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.