2012-05-23

Byways Skyways!

Så säger vi farväl till ännu ett flygbolag, nämligen Skyways, som igår gick i konkurs och lämnade tusentals resenärer i sticket. En viktig orsak till konkursen är uppenbar - det höga oljepriset. Det senaste året har oljepriset genomsnittligt varit högre än till och med 2008. Jacob Pedersen, flyganalytiker på Sydbank i Danmark säger:
- Jag tror att priserna på inrikesflyg behöver höjas, säger han, och konstaterar att bränslepriserna är historiskt höga samtidigt som biljettpriserna är historiskt låga.
Flygbolagens dåliga lönsamhet är knappast någon överraskning. Jag har sagt det förut och upprepar det igen - större delen av flygbranschen är dödsdömd.
Som jag ser det finns det två möjliga framtidsscenarier för flygbranschen i det korta perspektivet.
  • Den ekonomiska krisen förvärras igen och färre flyger. Inte bra.
  • Ekonomin vänder uppåt och med den oljepriset. Inte bra.
I dagsläget är det till och med dubbelt dåligt. Ekonomisk kris gör det svårt att höja priserna, samtidigt som oljepriset är fortsatt högt.
Alla flygbolag har problem med lönsamheten, säger Åhström. Problemet stavas framför allt stigande bränslepriser, men det handlar också om en svårighet att få ut tillräcklig förtjänst per passagerare och flygkilometer. Det är ett problem som de mindre bolagen delar med de större. Alla sitter i samma båt.
Dålig lönsamhet för flygbolagen är inte heller någon ny företeelse, utan trafikflyg har genom åren haft väldigt dålig lönsamhet trots stora subventioner.
Trots den starka tillväxten och trots att flygbranschen har gynnats starkt av exempelvis skattefritt bränsle och statliga investeringar i flygplatser så har den globala flygbranschens lönsamhet genom åren varit pinsamt dålig. Under åren 1963-1979 gick flygbranschen som helhet mestadels med vinst, men en rätt futtig sådan runt 2,5%. På normala företag ställs helt andra vinstkrav. Under åren 1984-1989, 1995-2000, 2006-2007 samt 2010 gick flygbranschen också med vinst, men fortfarande dålig vinst. Dessemellan har det varit några omgångar med kraftiga förlustår för flyget, och dessa förlustomgångar ser ut att bli värre för varje gång. För 2011 har jag ännu inte hittat någon siffra.

Det klagas över att Skyways konkurs slår mot småorterna, men som jag ser det är det snarast en fördel att de tvingas ställa om från flyg redan nu. Cornucopia skriver:
En omställning skulle skyndas på genom samma beskattning för flygbränsle som för markbränsle.

Vi kommer ha flyg även efter 2030, men massflygindustrin kommer vid det laget sedan länge vara historia. Massflyget är en parantes vi upplevt de senaste decennierna och kommer försvinna. Bygger man sin existens på att snabbt kunna flyga till Stockholm så är det bara att inse att det inte är hållbart i längden och ta lämpliga åtgärder. Även om de inte är önskvärda.
Tyvärr är flyget ett prestigefyllt transportmedel och jag gissar att kommunpampar och rikspolitiker kommer att fortsätta att gynna flyget.

14 kommentarer:

  1. Och i Hultsfred kan man köpa sig en flygplats http://www.hemnet.se/bostad/gard-lonneberga-hultsfreds-kommun-3731461

    SvaraRadera
  2. Gediget inlägg, Flute!
    /JL

    SvaraRadera
  3. Ryanair har aktieutdelning i år.
    Så måste vara mer än bränslepriset

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg Flute. Undrar sa en flundra vilka branscher som är mest subventionerade, bank och flygindustrin borde ligga högt uppe.

    "Bygger man sin existens på att snabbt kunna flyga till Stockholm så är det bara att inse att det inte är hållbart i längden och ta lämpliga åtgärder. Även om de inte är önskvärda."

    Haha skön kommentar. Skulle vara intressant att veta vad alla dessa slipsnissar och politiker tänkte när de likt med skägget i brevlådan fick reda på att Skyways kokat i tisdags morse. Riksdagspolitiker ringde väl som vanligt efter en taxi. /RH

    SvaraRadera
  5. Om man istället dubblade priserna på biljetterna och minskade antalet rutter (går att göra med t ex internationella regleringar av hur många flygkilometrar man får flyga etc) skulle flygbolagen tvingas att minska sin kostym samtidigt som de skulle få betydligt bättre lönsamhet på de flygningar som de faktiskt gör.

    Bra för lönsamheten, bra för miljön.

    SvaraRadera
  6. Det är intressant att du visar ett diagram som visar att flygresandet har dubblerats sedan 1998 och ökat med 40% sedan 2005, och samtidigt hävda att flygbranschen är på fallrepet. Bara för att två mindre flygbolag på kort tid gått i konkurs
    Betyder det inte att hela branschen är hotad. Ingen påstår väl att bilbranschen är hotad för att Saab gått i kk. Och ingen
    skulle väl heller hävda att rörmokeribranschen skulle vara hotad vara för att Pelles rörfirma gick omkull?

    Nej jag ger inte mycket för din analys, sen att dina åsikter är att det borde vara dyrare att flyga - ja de åsikterna får stå för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag presenterar ju varför jag anser att flygbranschen är hotad, trots stark tillväxt - höga oljepriser och ekonomisk kris.
      Den mest intressanta biten är som jag ser det den oerhört dåliga lönsamheten för flygbranschen, trots den starka tillväxten och statliga subventioner.

      Radera
  7. Ja det är dålig lönsamhet i branschen men sedan 1970 har lönsamheten aldrig överstigit 5% och flygresandet har ökat med 900% sen dess, så jag tror nog att den nivå som lönsamheten ligger på är accepterad i branschen. Ja, vissa perioder går branschen minus men så är det förmodligen i flera branscher som inte döms ut för det. Det kommer även i fortsättningen
    finnas flygbolag som går omkull samtidigt som andra storsatsar. De ökade bränslekostnaderna lär sig branschen hantera
    utan att flygresandet minskar. På samma sätt som bilindustrin lär sig hantera sina ökade bränslekostnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilindustrin är en intressant jämförelse då bilåkningen minskar i flera länder och även bilförsäljningen.
      Vad gäller hur bilindustrin hanterar ökade bränslekostnader så ska man komma ihåg att exempelvis GM har rekonstruerats med statlig hjälp.
      Höjda bränslekostnader kommer för både bilbranschen och flygbranschen att "hanteras" genom att de svagaste företagen slås ut och branscherna krymper.

      Radera
  8. ...och fordonen och flygplanen blir bränslesnålare och nya bränslen tas fram både för fordonen och flygplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två problem:
      1. Det finns en fysisk gräns för hur bränslesnåla både bilar och flygplan kan blir. Självklart kan man även fokusera på mindre bilar för att minska bränsleförbrukningen, men där sätts gränsen av de personer och varor som ska transporteras.
      2. Den tillgängliga mängden av de "nya bränslena" räcker inte på långa vägar till att driva fordonsflottan, om du menar biobränslen.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Kan bara hålla med dig Flute- och när det gäller biobränslet för flyget är det lätt att bli lurad, varför läsare ovan kanske tror att effektivisering av bränsle med flyg kan jämföras med bränsleomställningen på bilmarknaden:

    http://www.peak-oil.se/2012/04/nar-det-inte-gar-att-lasa-mellan.html

    /JL

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.