2009-12-30

Dödsdömt flyg

Inatt sjönk börsen i Japan till stor del på grund av att Japan Airlines verkar gå mot konkurs. Flygbolaget har skulder på drygt 110 miljarder kronor och har räddats fyra gånger av den japanska regeringen sedan 2001. I förra veckan sade dock finansministern att de inte kan räkna med fler statliga lån. Därmed ser det ut att vara dags för Japan Airlines att sjunga sin svanesång.

Även för den övriga flygbranschen ser läget mörkt ut. Runt 15 procent av passagerarna har försvunnit det senaste året, och det värsta är att det till stor del är de lukrativa affärsresenärerna som försvunnit. Att oljepriset åter ligger nära 80 dollar per fat gör inte läget ljusare. Vissa av lågprisbolagen kan dock klara sig hyfsat bra på de dyrare bolagens bekostnad. Men ett högt oljepris riskerar att sätta käppar i jetmotorn även för dem, då hela affärsidén bygger på att resorna ska vara billiga.

Men vårt skandinaviska SAS är ett riktigt sorgebarn. Idag skrivs det om att den nyemission på 6 miljarder kronor som de gjorde tidigare i år redan är bortslösad och att det är risk för att ännu en nyemission behövs nästa år. Här håller jag helt med Cornucopia om att man borde sälja aset snabbt. Det finns ingen som helst anledning till att staten ska driva ett flygbolag utan de borde sälja skiten snarast. Risken är dock stor att SAS är osäljbart. Då är en snabb likvidation önskvärd istället för att som Japan "rädda" sitt flygbolag fyra gånger i en process som drar ut över flera år och blir allt dyrare för skattebetalarna.

Flygbranschens situation blir inte precis ljusare av det senaste terrorförsöket mot trafikflygplan. Flyget är inte bara en tacksam måltavla för oss bloggskribenter, utan även för mer ljusskygga och fysiskt aktiva rörelser.

Som jag ser det finns det två möjliga framtidsscenarier för flygbranschen i det korta perspektivet.
  1. Den ekonomiska krisen förvärras igen och färre flyger. Inte bra.
  2. Ekonomin vänder uppåt och med den oljepriset. Inte bra.
Intressant i sammanhanget är den artikelserie om globala familjer som SvD har kört den senaste veckan. Där ser vi en trend som raskt kommer att vända neråt med flygbranschen. Åtminstone biten att kunna flyga och hälsa på sin globala familj. Visserligen har globala familjer funnits länge, med tanke på alla miljoner som utvandrade från Europa till Amerika under 1800-talet, men man har inte kunnat hälsa på varandra lika ofta. På samma sätt kommer det nog att bli framöver. Att emigrera kommer inte längre att bli ett lika lätt beslut. Fast inom Norden eller Europa kommer det fortfarande att vara ganska lätt att hälsa på varandra med tåg.

[Andra bloggar om , , , ]

6 kommentarer:

  1. Globala familjer ja, och interkulturella äktenskap kommer också att minska. Dels kommer vi helt enkelt inte att träffa varandra lika lätt och dels kommer en flytt att vara ett once-in-a-lifetime beslut med betydligt större konsekvenser än idag.

    När mina farföräldrar begav sig till sydamerika och min pappa sedan åkte tillbaka till Europa för 50 år sedan (med båt!) löste de enkelbiljett. Min pappa besökte sitt födelseland för första gången 20 efter att han flyttat därifrån. Och då hade hans båda föräldrar dött utan att få träffa sina två avlägsna barnbarn...

    SvaraRadera
  2. Skandal att flyget får fortsätta att släppa ut gigantiska mängder skit i luften utan att behöva betala för det.

    Flygtrafiken är ett skattefrälse jämfört med annan trafik.

    SvaraRadera
  3. Som sagt, tåget kommer att bli en vinnare framöver.
    Dock så talar jag mig gärna varm för cykeln som semesteralternativ. Cyklade nu i höstas, under en månad, från Östersund ner till Schweiz. Drygt 300mil/ 8 länder. Första gången, men gav mersmak!
    Så jag känner mig inte orolig för Peak-oil, det går att resa rätt vidlyftigt ändå. Rekomenderas, tappade dessutom 4kg!
    Antar att jag, i ärlighetens namn, får lägga till att jag flög hem...

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  4. Mankanske skulle långtidsblanka flygbolag :-)

    SvaraRadera
  5. 3) Nya flygplansmodeller, både större och effektivare, sänker kostnaden per passagerare och kilometer. Bra!

    SvaraRadera
  6. Anders:
    3) Nya flygplan kostar mycket i inköp. Inte bra.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.