Även för den övriga flygbranschen ser läget mörkt ut. Runt 15 procent av passagerarna har försvunnit det senaste året, och det värsta är att det till stor del är de lukrativa affärsresenärerna som försvunnit. Att oljepriset åter ligger nära 80 dollar per fat gör inte läget ljusare. Vissa av lågprisbolagen kan dock klara sig hyfsat bra på de dyrare bolagens bekostnad. Men ett högt oljepris riskerar att sätta käppar i jetmotorn även för dem, då hela affärsidén bygger på att resorna ska vara billiga.
Men vårt skandinaviska SAS är ett riktigt sorgebarn. Idag skrivs det om att den nyemission på 6 miljarder kronor som de gjorde tidigare i år redan är bortslösad och att det är risk för att ännu en nyemission behövs nästa år. Här håller jag helt med Cornucopia om att man borde sälja aset snabbt. Det finns ingen som helst anledning till att staten ska driva ett flygbolag utan de borde sälja skiten snarast. Risken är dock stor att SAS är osäljbart. Då är en snabb likvidation önskvärd istället för att som Japan "rädda" sitt flygbolag fyra gånger i en process som drar ut över flera år och blir allt dyrare för skattebetalarna.
Flygbranschens situation blir inte precis ljusare av det senaste terrorförsöket mot trafikflygplan. Flyget är inte bara en tacksam måltavla för oss bloggskribenter, utan även för mer ljusskygga och fysiskt aktiva rörelser.
Som jag ser det finns det två möjliga framtidsscenarier för flygbranschen i det korta perspektivet.
- Den ekonomiska krisen förvärras igen och färre flyger. Inte bra.
- Ekonomin vänder uppåt och med den oljepriset. Inte bra.
[Andra bloggar om flygbolag, globalisering, sas, japan]
Globala familjer ja, och interkulturella äktenskap kommer också att minska. Dels kommer vi helt enkelt inte att träffa varandra lika lätt och dels kommer en flytt att vara ett once-in-a-lifetime beslut med betydligt större konsekvenser än idag.
SvaraRaderaNär mina farföräldrar begav sig till sydamerika och min pappa sedan åkte tillbaka till Europa för 50 år sedan (med båt!) löste de enkelbiljett. Min pappa besökte sitt födelseland för första gången 20 efter att han flyttat därifrån. Och då hade hans båda föräldrar dött utan att få träffa sina två avlägsna barnbarn...
Skandal att flyget får fortsätta att släppa ut gigantiska mängder skit i luften utan att behöva betala för det.
SvaraRaderaFlygtrafiken är ett skattefrälse jämfört med annan trafik.
Som sagt, tåget kommer att bli en vinnare framöver.
SvaraRaderaDock så talar jag mig gärna varm för cykeln som semesteralternativ. Cyklade nu i höstas, under en månad, från Östersund ner till Schweiz. Drygt 300mil/ 8 länder. Första gången, men gav mersmak!
Så jag känner mig inte orolig för Peak-oil, det går att resa rätt vidlyftigt ändå. Rekomenderas, tappade dessutom 4kg!
Antar att jag, i ärlighetens namn, får lägga till att jag flög hem...
Gott Nytt År!
Mankanske skulle långtidsblanka flygbolag :-)
SvaraRadera3) Nya flygplansmodeller, både större och effektivare, sänker kostnaden per passagerare och kilometer. Bra!
SvaraRaderaAnders:
SvaraRadera3) Nya flygplan kostar mycket i inköp. Inte bra.