2012-12-14

Cornucopia har fått en skugga

Jag upptäckte idag en blogg som kallar sig för Cornucopias skugga. De beskriver sitt syfte så här:
Då Cornucopia är Sveriges största finansblogg finns det anledning att granska bloggen och ifrågasätta vad han skriver. Det är denna bloggs målsättning att kritisera samt föra fram alternativa tolkningar än de Cornucopia framför. Givetvis finns även plats för att ge Cornucopia beröm om någon vill göra det.
Den/de som skriver denna blogg är anonym(a), vilket i sig inte är något konstigt - även jag är det. När man blir så stor som Cornucopia (enligt Bloggportalen 50000 besökare per vecka jämfört med mina omkring 5500) får man nog stå ut med att det dyker upp såna här "skuggbloggar".

Det är bra att någon/några börjar granska och ifrågasätta en inflytelserik bloggare som Cornucopia när han blivit så stor. Tyvärr tycker jag dock att "Cornucopias skugga" blir lite väl pladdrig och långrandig och ägnar sig inte så mycket åt saklig argumentation och att försöka beskriva verkligheten så som de ser den, utan istället till att klanka ner på sånt som de tycker att Cornucopia har fel i. "Cornucopias skugga" har en hel del vettiga poänger tycker jag, men de drunknar tyvärr i en massa andra ord. Men läs själva och bedöm vad ni tycker.

"Cornucopias skugga" verkar ha någon koppling (samma skribent?) till Ett Nytt Penningsystem (parasitstopp.wordpress.com), en blogg skriven av en person (som kallar sig Lincoln) som Cornucopia karakteriserar som "penningsystemhaverist", vilket förstås får Lincoln att gå i taket.

Själv tycker jag att en hel del av vad "Ett Nytt Penningsystem" skriver är vettigt, men tyvärr blir det så långrandigt och opedagogiskt uttryckt att åtminstone jag inte orkar läsa det. Han har dock åstadkommit den bra och tankeväckande skriften "Vad finns på ditt bankkonto?". Vill man läsa en mer pedagogisk förklaring av hur penningsystemet verkligen fungerar rekommenderar jag istället bloggen "Vad är pengar?". Där kan man läsa bland annat om problemet med multiplikatormodellen, räntenettot och bolån, clearingprocessen, att betala med en skuld, vad är svenska kronor och varifrån kommer de.

Men Cornucopias verkliga skugga är kanske jag? Jag har hållit på ungefär lika länge, skriver om ungefär samma ämnen, men ofta med annan vinkel än Cornucopia. Ta t.ex. igår när Cornucopia basunerar ut "Deflation!" för att SCB meddelar att KPI sjunkit med 0,1 procent på årsbasis. Jag tittade istället närmare på siffrorna bakom och skrev att det handlar om att räntan drivit ner KPI. Ser man istället på KPIF (som är rensad för effekten av räntesatsförändringar) har vi fortfarande en prisinflation på 0,8 procent i årstakt. Jag är förvisso också "deflationist" i och med att jag förutspår ett starkt deflationstryck framöver när skuldberget måste skrivas ner, men vi är inte där riktigt ännu och det är inte bra att ropa "vargen kommer" innan den faktiskt gör det.

39 kommentarer:

  1. I grund och botten är mycket av det som har med penningsystemet att göra baserat på tro och tolkning. Vissa säger att penningsystemet fungerar på ett sätt, och andra säger att det är fel och det hela slutar med tjafs.

    Cornu har inte rätt i allt han säger, men det har inte heller hans "kritiker". Dave1 bs är en blogg som ofta kritiserar cornu, men bloggaren har inte haft många rätt själv. Minns att han var bergssäker på att QE3 inte skulle ske, men ändå kom både 3 och 4. Så inte ens "kritikerna" har alltid rätt.

    SvaraRadera
  2. Lustigt att precis alla "dystopiska finansbloggare" använder Blogspot. Vanligaste bloggplatserna annars är väl typ Devote, blogg.se och Nattstad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag håller med. Vad gäller Devote och Nattstad har jag hittills inte läst en enda blogg som är baserad där och faktiskt inte ens hört talas om dem förut. Blogg.se har jag sett förut. Alla tre av dessa har problemet att de är nedlusade med skräpig reklam. Det är nog därför som mer "seriösa" bloggare använder Blogspot eller Wordpress.

      Radera
  3. En spontan språkanalys säger att det är Lincolns skugga som vilar över Cornucopias? skugga. (Kan ju vara en bra imitatör också som kopierar Lincolns stil, men är det troligt?) Lincoln verkar vara en enkelspårig och lättretad fan, och Cornucopia? är tyvärr så pass gammal att han nog aldrig kan arbeta bort sin påfrestande tonårsmässiga arrogans.

    Frågan "vad är pengar?" tror jag bättre besvaras av en antropolog/sociolog än en ekonom, men bloggen med det namnet ser intressant ut i alla fall. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller till stor del med dig och det är så jag försöker angripa frågan dvs. ur ett antropologiskt/sociologist perspektiv. Det finns många som viftar med argument om pengar utan stöd i antropologisk forskning och historien. Jag försöker klyva ner de argument som finns för att försöka komma åta vad som är kärnan i begreppet pengar.

      En vanlig myt är tex. den om "barter society" alltså bytes-samhället ur vilket pengar skulle uppstått ur den mest "säljbara" varan. Detta samhälle som bygger på byteshandel har aldrig riktigt funnits så som det av ekonomer beskrivs utan är ett falsarium som inte stöds av forskning och refuseras i bl.a. David Graebers Bok Debt: The First 5000 years. Läs gärna mitt inlägg om guld: http://vad-ar-pengar.blogspot.se/2012/11/henry-ford-logiken-guld-ar-pengar.html

      Det är denna modell om bytessamhället som de neoklassiska ekonomerna bygger sin verk på och det är bla. därför som de anser att de i sina modeller kan bortse från pengar, banker och skulder. Pengar är bara en neutral vara enligt dem. Som alla andra varor.

      Radera
    2. Har också försökt skriva en del om denna myt, då med utgångspunkt från IMF:s rapport om Skuldfri Statlig Valuta av Benes/Kumhof:

      intressantanyheter.blog.se/penningsystemet/penningsystemets-historia/

      Måste kolla din blogg, låter mycket intressant.

      Och flute, din blogg är mil bättre än Cornus då du har en värdig ton och väl genomarbetade inlägg.

      Radera
  4. Flute, det märks att du inte är bevandrad i mode- och vardagsbloggarnas värld! Läser du kommentarerna på en välbesökt vardagsblogg så är de flesta som kommenterar själva aktiva bloggare på antingen blogg.se, devote.se eller nattstad.se. Blogspot.se ser man praktiskt taget aldrig.

    /anon 15.02

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då förstår jag. Jag läser ytterst sällan sådana bloggar. En ung kvinnlig släkting startade dock för ett tag sedan en blogg på någon av dessa sajter (eller någon liknande). Jag tittade in på den och såg hur hennes egna bilder drunknade i reklamen. Jag föreslog då att hon skulle lägga bloggen på någon annan sajt, t.ex. Blogspot.
      "Seriösa" bloggar brukar dock som sagt inte ligga på någon av modebloggarsajterna. Det gäller inte bara "dystopiska finansbloggare".

      Radera
    2. Grejen med reklamen är att modetjejerna ska få betalt för att blogga, så att de får pengar som de kan köpa kläder och smink för och sedan kan blogga om det. Nog är modebloggarna seriösa i det de gör, och de tjänar bra med pengar på det också.

      Radera
  5. Cornucopia? och Flute har fått en skugga. Han heter Göran Persson och är fd. svensk statsminister. Lyssna på detta, precis vad ni sagt:

    http://www.svd.se/naringsliv/goran-persson-orolig-for-ekonomin_7755066.svd

    SvaraRadera
  6. För några år sedan skrev cornu ett inlägg om att man skulle vara skeptisk. ta saker med en nypa salt och ifrågasätta vad man läser på webben, cornu skrev också att man inte skulle tro på allt han skrev, det var ärligt av honom, men det har glömts bort har försökta att hitta inlägget igen men inte lyckats.
    Parasitstopp är en enkelspårig, samma gamla dravel om och om igen ungefär som ekvationsteorin, samma gamla skåpmat,samma detaljer om och om igen, rena sömnmedlet.
    Man ska vara kritisk och man ska ifrågasätta vad man läser, helt rätt.

    SvaraRadera
  7. Alla som följt Cornus blogg ett tag begriper ju att det är Lincoln som döljer sig bakom Cornucopias skugga.

    SvaraRadera
  8. Nog är det Lincoln som skriver på Cornysskugga alltid. Tack för länkarna förresten!

    SvaraRadera
  9. Bah, jag kritiserar på Cornucopias blogg när han har fel och än så länge har jag inte censurerats. Men rent yttrandefrihetsmässigt är det inga principfel, skall kolla in den lite.

    SvaraRadera
  10. Ja jag håller med om att Flute nog ibland är Cornus skugga. Eller kanske ljuset i mörkret! Dina artiklar är väl underbyggda och många har varit fantastiska. Cornu kan bli lite segt, nu med Liberty Silver et c...

    /Fordos

    SvaraRadera
  11. Lite fjantigt det här med inflation vs deflation. Vi kommer får både och, krävs inga studieskulder för att begripa det. Det börjar med ett deflationstryck som motarbetas (och döljs?) med nya krediter. När den fasen är över kommer enorma summor frigöras på marknanden med en inflation utan dess like.

    Kliv ner från pedestalen..

    SvaraRadera
  12. Flute, du ligger i en annan division än Lars Wilderäng. Dina blogginlägg är mer seriösa och även om du kanske kan låta lite sakligt "stel" föredrar jag din blogg framför Lars nio gånger av tio.

    På senare tid har han börjat låta som en obstinat och bråkig tonåring, med diverse knepiga uttalanden (tänker mest på hans raljerande om mediafolk och de som medicinerar mot depression), vilket fått mig att känna mig rätt färdig med honom för stunden. Det är synd, för ämnena han skriver om är intressanta och hans bok Midvintermörker var riktigt bra. Men... man får väl skilja på person och produktion där.

    Du fortsätter i samma goda stil och även om du kanske inte drar samma folkmängder till din blogg så ska du ha en eloge för att du undviker populistiska och "bråkiga" inlägg. Du tjänar massor av respekt genom att hålla en sansad ton. Gissar att det passar just mig.

    Ska kika på "mot"-bloggen du skriver om. Är det herren Lincoln som ligger bakom förväntar jag mig ett flame war av bästa sort, då han uppenbarligen också är rätt färdig med LW... och är beredd att uttrycka det i ord. :-)

    Tack för bra bloggande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Palles kommentar kunde varit min egen. Håller med helt och fullt. Har även hängt hos Lincoln/Parasitstopp rätt länge och även om han har ett bultbrädespråk så måste man läsa igenom vad han säger. Han säger trots allt bra saker.

      Radera
    2. Cornu har nog någon diagnos på samma sätt som Hanna Hellquist (media personen som blev påhoppad) har en diagnos men och andra sidan har jag nog också en diagnos. Vi är alla olika jag kan tycka att diverse uttalanden av Cornu är för överlägsna och självgoda för att vara helt i min smak men på samma sätt som jag tar Hannas deprimerade Ior stil med ro så tar jag Cornus stil med ro. Hoppas ni tar min stil med ro ;).

      Radera
    3. + 1 på Palles kommentar!
      När man ser ett nytt inlägg av Mr. Flute blir jag uppriktigt glad(Bodis och några andra räknas också in i den här gruppen). Skillnaden är enorm, Cornu "producerar" 2-4 antal inlägg om dagen och kvaliteten blir därefter. Mycket "same old same old", men samtidigt är det en bra inkörsport till tyngre bloggare med djupare analyser, och därmed anser jag att Cornu fyller ett syfte. Men som sagt, enligt mig spelar ni inte i samma liga när det gäller kvaliteten på inläggen. Tack och kämpa vidare! /Fiskarn

      Radera
    4. Jag håller med om flutes fantastiska kvalitet men inte nödvändigtvis om att det måste bli dåligt när Cornu producerar fler inlägg. Sveriges största dystopiska finansbloggare får väl även rimligtvis flest förslag till artiklar av sina läsare, eftersom han har fler av dom.

      Radera
  13. Det är ju "Lincoln" som är i farten igen. Ibland lyckas han skriva vettiga saker men så fort man ifrågasätter vissa antaganden eller slutsatser etc så blir man först hånad för något helt annat än man kommenterat och därefter raderas alla vidare svar och till slut (ca 3 svaret) så blir man blockerad.

    Det är inte seriöst. Cornucopia tillåter debatt och uppmuntrar det direkt i anslutning till inläggen.

    SvaraRadera
  14. Snacka om att haka upp sig hur f...n kan man ägna en hel blogg åt att kritisera en enda persons åsikter? Man skall alltid bilda sig en egen åsikt baserad på flera källor av information det tror (hoppas) jag alla förstår. Det har lite läskiga vibbar över sig tycker jag.

    SvaraRadera
  15. Lincoln är som en skivspelare som hakat upp sig. Lincoln tror att hen gjort en fantastisk upptäckt i det hen kallar "skuld". Det som normalbegåvade kallar att man har en fordring på banksystemet fortsätter Lincoln att rabbla mantrat "skuld, skuld, skuld". Lincoln har även hakat upp sig på ordet pengar. I Lincolns värld så är pengar=kontanter och kan därför ej existera digitalt utan det enda som kan existera på bankkonton är.... ja just det "skuld".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är inte nästan allting i grunden just skulder?

      Ett förköp på en vara (beställning) är ju t.ex ett byte av pengar (eller bankfordring) mot en framtida leverans. Samma gäller ett köp av en biljett till något. And the list goes on.

      Radera
    2. Det är det säkert.... men sen då? Ska vi förbjuda förköp?
      Allting består av kvarkar, det är kvarkarnas fel att jag har punktering på cykeln!

      Radera
    3. Svårt att säga, enligt Lincoln finns ju inte fakturerngsmetoden när man redovisar.

      Kan vi inte bara skylla allt på judarna? Då har vi i alla fall en folkgrupp som får stå till svars.

      Radera
  16. Zarathustra2012-12-15 11:26

    Blir det tal om revers drar jag öronen åt mig illa kvickt! Tänk, att folk tar det för kronans sedlar!

    Nej, tacka vet jag äkta vara! Och sedlarna är äkta enbart om de kan lösas in mot guld!

    Så talade Zarathustra.

    Cornucopia - i själva verket en reinkarnation av Zarathustra?

    SvaraRadera
  17. Jag har kört en skeppsmetafor på min egen blogg nyligen, och för att knyta an till den så kan både Cornu och Lincoln ibland representera en slagsida - medan Flute har en skicklig förmåga att räta upp skeppet på rätt köl, d v s de ämnen som är i konstant snurrande. Slagsidorna behövs för dynamikens skull. Avsaknad av skillnader skulle innebära att vi inte kan definiera, beskriva eller diskutera vad samhällsfenomen är - eller inte är - i jämförele med varandra. (Foucault, Derrida t ex)

    Tack för många goda texter, Flute!

    SvaraRadera
  18. Kraftiga psykopat-vibbar från Lincoln. Nåt står inte rätt till med den grabben. Prova att kritisera honom, se hur han reagerar.

    Högst troligt att han ligger bakom skuggbloggen också, jag kommer inte orka följa den iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det skulle inte gälla för Cornucopia menar du? Cornucopia som alltid backar in bilen ifall han skulle få bråttom när han ska iväg, bland annat.

      Radera
  19. Lincoln! man behöver bara höra nicket för att förstå att det förmodligen är en Lincolnåkande gammelraggare som tror han blivit ekonom på ålderns höst.

    SvaraRadera
  20. Det trevliga med Flute är att det fortfarande verkar finnas viss ödmjukhet, medan Cornucopia har blivit lite mallig av all framgång. Jag håller oftast med både Flute och Cornucopia, men Cornucopia har blivit så arrogant mot sina meningsmotståndare att det börjar bli lite tjatigt att läsa.

    SvaraRadera
  21. Det svåraste en människa kan göra är att tänka.

    Att det skulle vara så svårt att få människor att tänka kunde jag inte föreställa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att räkna är svårt. Att begripa sig på dimensionsanalys i sina ekvationer är ännu svårare.

      Radera
    2. I stället för att skiva med en ryggmärgsreflex så kunde du tänkt före du skrev.

      Du har förmodligen läst matte i skolan, använd dina mattekunskaper.
      Statsministerns månadslön 148000kr öka lönen med 3% per år hur stor blir lönen om 2000år?
      (148000*1,03^2000)

      Öka penningmängden med 2% per år, (följ guldets ökningstakt), hur stor är pennmängden om 2000år?
      (3200000000000*1,02^2000)

      Den som tänker och kan räkna ser att statsministerns månadslön skulle bli större än penningmängden.
      Vissa ekonomiteorier är matematisk omöjliga.
      Varför kan inte folk tänka själva?

      "Bara två saker är oändliga, universum och mänsklig dumhet. Och jag är inte säker på det förstnämnda."
      Albert Einstein

      Han sa även "Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare."
      Där har han nog lite fel, det är dom som inte kan tänka själva som kommer med kritiken.

      (Det handlar inte om inflation, penninmängd och löner är inte med i KPI, inbillar dom som inte kan tänka att det jag säger handlar om inflation?)


      Radera
    3. "dimensionsanalys"
      April april din dumma sill jag kan lura dig dit jag vill.
      Mänskor går på alt när auktoriteter säger något.
      Läs det noga så ser du att det är påhittat, men kan man inte tänka själv så går man på det.

      En tårtbit är en delmängd av en tårta, men auktoriteten sa att en tårtbit är en tidsenhet, alla gick på det.
      (endast för dom som är insatta i debatten)

      Radera
  22. Gud, vad patetiskt. En skuggblogg enbart inriktad på att kritisra en annan blogg. En slags mildare version av en hatblogg. Skaffa dig ett eget liv, säger jag till denna bloggare. Jag kommer aldrig att besöka den. Däremot läser jag gärna bloggar som har en annan åsikt än Cornu, och jag kommenterar ibland på hans blogg.
    Våga vägra hatbloggar - även den mildare varianten av pajkastning. Kritik ska vara inriktad på sakfrågor, inte på en källa i sig!

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.