2014-05-01

Internationalen

Med anledning av att idag är den 1 maj, arbetarrörelsens högtid, är det på sin plats att lyssna på dess mest kända sång, Internationalen, skriven på franska av Eugène Pottier 1871 och översatt till svenska av Henrik Menander 1902.

Wikisource kan man läsa hela texten, som innehåller sånt som är relevant för olika politiska sidor.
"Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner."
Detta citat från vers 4 borde appellera till exempelvis Skattebetalarnas förening eller varför inte de allianspartier som sänkt skatterna.

Ateister tar kanske istället fasta på följande från vers 2.
"I höjden räddarn vi ej hälsa,
ej gudar, furstar stå oss bi.
Nej själva vilja vi oss frälsa
och samfälld skall vår räddning bli."
Tyvärr utnyttjas 1 maj av makthungriga politiker såsom Stefan Löfven för att framföra deras budskap.

Ping Cornucopia :-)

1 kommentar:

  1. Mitt recept för att ändra på den rådande ordningen = missordningen för den mindre bemedlade delen av medborgarna - är att höja bl a pensionerna för då kommer arbetslösheten att sjunka = landets välstånd ökar !

    Om det skrev jag ett mail till finansminister Anders Borg den 21 april i år. Det finns publicerat på min blogg här.

    I o f s så kan jag ha fel i det jag skrev till Anders Borg - men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du ?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.