När framtidens arkeologer ska beskriva vår tidsålder gissar jag att de kommer att beskriva den som "vägåldern" efter våra mest synliga lämningar - vägarna finns överallt och i stora mängder. Se till exempel på flygbilden nedan, där det en bit går fyra parallella vägar: en lokalväg för motorvägens norra sida, en för dess södra sida, samt två körbanor på motorvägen (en för vardera riktning).
I en inte alltför avlägsen framtid (kanske mina barnbarns tid) kommer bilåkandet att vara ett minne blott, eftersom vi då har förbrukat det mesta av oljan och det inte är praktiskt möjligt att driva ett bilsamhälle på andra bränslen (eller el). Redan nu har vi troligen passerat peak car vilket gör exempelvis Förbifart Stockholm onödig - ett monumentalt tunnelbygge för en trafikvision som aldrig kan bli verklighet.
Platser som den ovan kommer om tvåhundra år att beskådas av folk som skakar på huvudet och undrar hur sjutton vi kunde känna ett sånt behov av att bygga så många vägar.
Hållbarhet hos skandinaviska möbler: Så håller de längre
3 timmar sedan
Ivan Illich (fritt ur minnet):
SvaraRaderaOch vinden skall säga: här bodde hyggligt, gudlöst folk,
deras enda minnesmärke är landsvägen och tusen förlorade golfbollar.
/Robban
Om tvåhundra år kommer vi fortfarande nyttja vägarna med fordon för transport av människor och varor. Jag förstår inte varför vi inte skulle göra det? Att oljan tar slut kommer inte stoppa oss från att förflytta oss.
SvaraRaderaJag har en annan delvis annorlunda uppfattning. Om oljan är vi rätt överens och om ingen upprepning av 1914 sker behövs inte lika mycket vägutrymme för biltransporter och parkering som idag.
SvaraRaderaÅr 2014 säljs mest autonoma bilar. Taxi blir därmed betydligt billigare dvs långt under halva dagens pris och förmodligen är det eldrift som är vanligast för de nya bilarna. Behovet av förflyttning finns kvar men ägandet av egen bil blir betydligt mindre eftersom det blir betydligt dyrare och obekvämare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
2014?
RaderaOf topic Flute,men den här tror jag intresserar dig. Philip Pilkington ekonom på Kingston College, http://www.etc.se/ekonomi/ekonom-riksbanken-opererar-med-motorsag
RaderaElektrifiering av bilparken gör att det går åt markant mindre energi per mil.
SvaraRaderaJag har installerat solceller på min villa och den el de genererar skulle jag kunna köra över 4000 mil per år i min laddhybrid.
Visst solcellerna kostade lite drygt 100k och bilen var 100k dyrare än motsvarande bil men de kommer ju bara bli billigare och få bättre prestanda hela tiden.
Redan idag kan man alltså köra bil i det närmaste fossilfritt.
Jämfört med vad folk lägger på soffor, badrum eller prestandabilar så finns det väldigt många i Sverige som skulle kunna göra samma investering.
Om inte västvärldens medelklass anser sig ha råd vem skall då ha råd?
Jag har aldrig förstått var alla är på väg.
SvaraRaderaDe flesta måste ta sig till ett jobb och hem igen, och på vägen hem kan man svänga in och handla två gånger i veckan.
Men sen då? Hur kan människor få ihop 1000 - 1500 - 2000 mil i bilen per år, och kämpa för att få forsätta att ha det så? Vad är positivt med att sitta i bilen?
Fram och tillbaka som yra höns far grannarna i sina bilar.
5 mil till jobbet ... 10 mil T&R ... x 250 arbetsdagar = 2500 mil/år, sen kanske man har något annat ärende. Visst vissa får jobb där de bor och kan behålla det länge nog att det ska vara lönt att flytta. Grattis! Men vi andra. Ju mindre likvid arbetsmarknad ju större behov av bil och gärna en egen bil till jobbet så man slipper lukta pi** när man kommer fram och slipper alla tjejer som försöker starta bråk mellan dig och sin pojkvän för att bekräfta sin attraktionskraft (därför man inte åker buss i gudlösa Sverige).
Radera... fast din poäng kvarstår. Vissa kör bil vansinnigt mycket!
RaderaAlltid lika fascinerad av att när vägar och fordon diskuteras, så verkar det som om fordonen bara materialiseras av sig själv utan behov av naturresurser som t ex olja och metaller och att bränslet är det enda som avgör om vi ska ha fordonstrafik, när oljan och gasen har övergivit oss. Inget kan vara felaktigare!
SvaraRaderaBara för att tillverka ett fordon oavsett vilket bränsle de går på, behövs mellan 2000 till 3000 liter olja. Det visar genomförda produktlivscykelanalyser. Utan fossila bränslen krackelerar alla delar av infrastrukturen inkl tillverkning och underhåll för all fordonstrafik oavsett bränsle.
Martin har du tagit till dig vad de autonoma bilarna betyder? De kommer i genomsnitt att rulla mycket längre än dagens bilar i km på liknande sätt som dagens taxibilar. De autonoma slits mindre genom ett bättre körsätt och drar mindre kWh än en bil med mänsklig förare.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Martin, det är en oerhörd skillnad på en bil som förbrukar 2000 till 3000 liter olja per år än en bil som bara förbrukar 2000 till 3000 liter olja under sin 15-25 åriga livstid.
RaderaElmotorer kräver mindre service och underhåll och min bil saknar helt växellåda t.ex.
Men visst blir det jobbigt när billig energi försvinner. Alla bör göra vad de kan redan nu istället för att bara gnälla att någon annan skall börja.
Martin. här kommer du in på kärnan i vår missuppfattning av verkligheten: Vi anpassar oss bara alltför lätt till nymodigheter (datorn och mobiltelefonen!) och det går också desto lättare när man så illa förstår fysiska förutsättningar bakom dessa. Dessa drag är fullständigt naturliga (=genetiska) för oss och hindrade oss från att gå under redan på stenåldern. Då dansade vi till gudarna och visste varken om gränser eller någon fysisk verklighet, än mindre hur man kunde förstå dess lagar och därigenom bättre kunna förstöra naturen.
SvaraRaderaIdag är följaktligen bilar, datorer och flygplan mer självklara och naturliga än träden och blommorna i naturen. Följderna av peak oil blir ett grymt uppvaknande till verkligheten.
/Robban
Flute har fastnat i myterna om oljan med Peak Oil. Det är nämligen så att alla naturresurser sinar, eller rättare sagt kostar för mycket att utvinna, samtidigt, när systemet kollapsar och det exempelvis inte längre finns arkeologer. Människan skulle naturligtvis klara sig utmärkt utan oljan om det bara fanns mycket mer av allt annat.
SvaraRaderaUSA, som har ett mycket högre välstånd än Sverige, är föga förvånande först på väg ner. Där äter de mer, äter mer serverat ute, bor mer på hotell, kör mer bil, reser mer, har större boytor med mera. Trenderna har vänt. Exempelvis ökar den del av inkomsten som spenderas på mat i hemmet. Det är bara 5,5 procent av konsumtionen. Svenskarna har nästan det dubbla. Trenderna kommer naturligtvis hit. Än är de inte så tydliga på alla områden.
Vägarna blir en restprodukt av mycket annat i restkulturen, vilket man bör räkna med och planera. Det svårt att se hur dessa skulle kunna utnyttjas för någon slags trafik. Förmodligen upphör alla kommunikationer över långa avstånd närmast fullständigt. Asfalten kanske kan hackas loss i bitar och användas som bränsle om den finns nära. Eller har den för mycket sten sten och ett för lågt energiinnehåll under alla omständigheter? Möjligen kan den oljehaltiga bitumen smältas ur och användas som takbeläggning och för diverse tätningar. I så fall räcker denna rest mycket länge.
Det oljehaltiga bindemedlet i asfalt har ungefär samma samma energivärdet som olja. Men det är bara 5 viktprocent. Så asfalten är inget vidare bränsle. Dessutom får rökgaserna mycket kväveoxid och svaveldioxid. Askan får mycket vanadin, nickel och annat och är korrosiv. Inte så miljövänligt alltså. Men naturen renar sig själv bättre än en katt tvättar sig så det kanske inte gör något.
RaderaSverige använder nästan 1 ton asfalt per capita och år. Energivärdet i all asfalt på de svenska vägarna kanske motsvarar 15 milj. kubikmeter olja om det teoretiskt kunde samlas in och brännas med hög verkningsgrad. Den nyttiga energin blir förstås långt mindre. Detta är inget som kan göras industriellt med ekonomi. Vägarna behövs dessutom fram till att samhället klappar ihop.
Asfalten kommer i varje fall att finnas kvar mycket längre. På vägen används den upp till cirka 40 år. Den brännbara bindemedlet bryts nog inte ner på tusen år i så tjocka skikt som läggs ut. Även om träd växer igenom vägbanan så är asfalten kvar under löv, jord och liknande.
Jämförelsevis innehåller bra svensk alunskiffer i Kvarntorp 3 gånger mer energi (med kolet i skiffern inkluderat). Denna finns under tiotals meter kalksten och jord och är inte så lätt att komma åt. Här kvävs ett industrialiserat samhälle för en utvinning och transport och det är knappast något som kan göras med bara rester. I Närke finns i storleksordning 10 gånger mer energi än teoretiskt och högt räknat utlagd på de svenska vägarna.
http://www.asfaltskolan.se/Allmantomasfalt.htm
http://www.bitumenengineering.com/library/materials/45-library/miscellaneous/86-feedstock-energy-bitumen-and-asphalt-mixtures
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaNytt intressant examensarbete om alunskiffern i Närke. Den här energikällan väntar på att utvinnas och gör att vägarna kan användas längre och blir en mindre kapitalförstöring.
Raderahttp://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3910412&fileOId=3910422
"Alla naturresurser sinar". Om det hade varit så illa så hade där aldrig funnits liv på denna planet. Nu har det ju funnits och förökats i flera miljarder år och förutsättningen är en energikälla (=solen) utanför systemet =(planeten) som kan överföra exergi eftersom resurser (=har exergi) inte kan skapas, endast förbrukas (termodynamikens 2:a lag).
RaderaInnan civilisationen kom till fungerade allt fint eftersom djurens antal hela tiden anpassade sig till naturens försörjningsförmåga, dvs förmåga att omvandla solljus till olika resurser i naturen så att dessa inte "sinar". Men med civilisationens alltför stora exergiförbrukning kommer naturens resurser verkligen att sina. Vi kallar det än så länge för miljöförstöring mm. i tron att världen möjligen styrs av andra lagar och utan att förstå att vi gräver vår egen grav.
Vårt största misstag är att vi tror att mer energi=bättre liv, utan att inse att denna energi måste tas från naturen som då kommer att förtvina. Det är inte svårare att förstå än att en vattencistern som fylls på i ena änden men som tappas ännu snabbare i andra änden snart blir tom.
/Robban
Ordet ”ändliga” i meningen är underförstått. Det ändliga är lika mycket konstruktionsmaterial som annat som kan oxideras och ge energi. Solen har man ingen större nytta av med bara sten och trä. Resterna blir alltså värdefulla. Men de räcker knappast för att upprätthålla systemet i stort med exempelvis långväga kommunikationer. Allt blir väldigt lokalt och det som är längre bort blir nog livsfarligt. De lokala folken får kanske också ett skydd för bland annat sina rester av bristen på kommunikationer.
RaderaUrban Persson skrev: "Flute har fastnat i myterna om oljan med Peak Oil."
RaderaVilka myter har jag fastnat i? Jag förstår inte?
Flute, jag syftade på arkeologerna och vinklade till det. Sådan statligt subventionerad lyxverksamhet kommer dom inte att ha råd med. Inte bara biltrafiken försvinner efter ”vägåldern”. Peak oil är en myt på så sätt att det tros att det kommer annan teknik. Att fallet är utan botten, att Stockholm blir en spökstad, att befolkningen lever i isolerade celler med mera är svårt att ta till sig.
RaderaUrban Persson: De "arkeologer" jag tänkte på var väl närmast av amatörslaget, inte anställda vid något universitet.
RaderaOkej då, jag erkänner att jag tog i lite väl mycket om att du har fastnat i myter.
RaderaAlbert Bartlett säger i en välkänd föreläsning "The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function." En annan stark kandidat till tätplatsen om mänskliga brister är vår oförmåga att förstå entropilagen/exergilagen, eller med andra ord vår förmåga att överbelasta naturen utan att förstå att vi sågar av den gren vi själva sitter på.
SvaraRaderaMen denna brist kompenserar vi med råge genom alla fantasifulla förslag på hur vi fortsätter utan olja, dvs hur vi tror oss kunna förbruka naturen på andra sätt utan att förstå följderna. Och detta går ju också så mycket lättare om man i st f exergi använder pengar som värdemätare.
/Robban
Kommer inte oljan bli dyrare tidigare än så, störningar i diesel produktionen redan 2015-17?
SvaraRaderaredan inom tjugo år kommer man inte kunna åka bil som i denna kort parantes?
Svante
Varför har du så mycket reklam på bloggen? Har du så dåligt med pengar?
SvaraRaderaMycket? Nej, bara tre annonser. Två till höger och en efter första inlägget.
RaderaDet är inte så att jag tjänar särskilt mycket pengar på dessa, men de ger lite fickpengar.
Riksbankens åtgärder mot bostadsbubblan fungerar lite som att försöka operera med motorsåg. Det kan ta död på sjukdomen, men innebär också att patienten avlider. Den brittiske ekonomen Philip Pilkingtonll föreslår en annan väg som hettar upp ekonomin och samtidigt kyler ner bostadsmarknaden. http://www.etc.se/ekonomi/ekonom-riksbanken-opererar-med-motorsag
SvaraRaderaPå tal om vägar och bilar, kolla in det här:
SvaraRaderahttp://www.zerohedge.com/news/2014-05-16/where-worlds-unsold-cars-go-die