2017-04-07

Iakttagelser från ett terrordåd

Idag när jag i det vackra vädret gick till fots genom centrala Stockholm från ett kundmöte till nästa, så slog mig tanken "vad skulle jag göra om något exceptionellt (t.ex. terrordåd) inträffade nu?" Jag har tänkt igenom detta förut, så att jag har en mental plan klar i huvudet för hur jag skulle agera. Under min promenad gick jag åter igenom detta i huvudet. Föga kunde jag ana vad som skulle hända senare.

När jag kom ut från det andra kundmötet såg jag att något var fel i stämningen på gatan utanför. Några stod och pratade med varandra och rökte febrilt. Några människor grät. Några sprang. Några såg ut att mest irra omkring. Jag fick då höra om vad som just hade hänt bara ett kvarter från där jag var, endast några minuter innan jag kom ut.

Jag avlägsnade mig radiellt från platsen där dådet inträffat - det är alltid bäst att i sådana här fall ta sig så snabbt bort från platsen som möjligt, tills man har mer information om vad som hänt. Dels för att inte vara i vägen, dels för att det fortfarande kan finnas en eller flera farliga galningar i området, eller risk för dubbeldåd såsom i Paris eller Bryssel. Under tiden försökte jag orientera mig om vad som hänt och hur situationen såg ut. Mobilnäten var självklart överbelastade, men medmänniskor på gatan kunde upplysa bland annat om att T-centralen var stängd - troligen för att förhindra att gärningsmannen lätt skulle kunna ta sig iväg. Planen för de flesta fick därför bli fotvandring ut till närmsta plats där allmänna kommunikationer fortfarande gick.

Jag noterade att de flesta människor efter dådet också agerade helt riktigt och tog sig bortåt från platsen, för att sedan börja planera hemfärden. Det inger mig hopp att svensken i gemen verkar ha förstått hur man ska agera någorlunda rätt vid ett terrordåd.

Jag noterade även polisens resoluta agerande. Det var bara minuter efter dådet full fart med mängder av polisbilar, både blågulvita och civila. Snabbt hade de också posterat sig vid större kollektivtrafikknutpunkter. I och med att man utrymde dessa torde eventuella icke gripna förövare eller kumpaner få det mycket svårare att undkomma.

Men jag noterade även att vissa på sociala medier var väldigt snabba i att spekulera i allehanda saker, såsom förövarens motiv eller grupptillhörighet, eller polisens bristande agerande.

Visst pekar likheten med tidigare terrordåd i London, Berlin och Nice på att det troligen även här rör sig om förövare från liknande kretsar, men man kan inte vara säker förrän vi får mer information. Just nu är det bästa man kan göra att vänta tills läget förhoppningsvis har klarnat imorgon. Då kan vi också hoppas att misstänkta gripits, så att polisen kan offentliggöra fler uppgifter.

Jag kan också säga utifrån mina egna iakttagelser när jag vandrade iväg, samt från vad jag hört från en vän som befann sig instängd i ett hus nära olycksplatsen, att polisen såvitt jag kunde bedöma handlade helt rätt och adekvat. De flesta som ondgör sig över polisens påstådda brister har såvitt jag ser inte ens befunnit sig i närheten av platsen.

9 kommentarer:

  1. EU länder visade idag stöd till USA-s angrepp mot Syriens regerings styrkor. USA och EU hjälper nu helt öppet AL Quaidas Al Nusra front och själva Islamiska Staten. USA, EU och Sverige stödjer ju också extrem islamism på Balkan (Bosnien och s.k.Kosovo).
    Era länder och regeringar är glada när islamister mördar SERBER, RYSSAR och KINESER. Inga Ryslands färger efter terrordåden i Sankt Peterburg....

    SvaraRadera
  2. Nej
    Vi är inte glada när ortodoxa kristna dödas av muslimer. Det är en myt skapad av Putins propaganda.

    SvaraRadera
  3. Ni hjälper ju aktivt islamisk extremism på Balkanhalvön och på Kaukasus. Svensk propaganda stöde muslimska extremister under Bosnienkriget. Bland Bosnienmuslimer var många Al Quaida kämpare från arabiska länder. De mördade många Serbiska civilister och oxo katolska Kroater, men svenska medier rapporterade inte om detta !!!!!!!!!!!!
    Jag tycker att det är synd att oskylldiga människor dog igår i Stockholm men skulle gärna se att Ryska och Serbiska medier INTE RAPPORTERAR om detta, just darför för att Ni inte rapporterar om våra offer i Bosnien, Kosovo, Kaukasus....

    SvaraRadera
  4. Bra Flute. Tragisk nära händelse. Journalisten Martin Svenningsen är mest intressanta levande rapportören och aktören hittills.

    Jag har också intrycket att polis, väktare och sjukvård fungerat utmärkt. Märkte också att journalisterna på tv blev allt mer professionella och mer och mer ville söka bekräftelse på uppgifter innan de spred det vidare. I början talades om skottlossningar på andra platser osv. Alla politiker har uppfört sig väl vad jag hört och läst. Terroristen (terroristerna?) har misslyckats som jag ser det.

    Avser att fortsätta gå på Drottninggatan även i framtiden. Men sorgen över gårdagen kommer knappast att försvinna.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dock är det lämpligt att inte ha på sig hörlurar när man går på sådana offentliga platser, och inte heller gå och stirra ner i mobilen. Enkla försiktighetsåtgärder.

      Även jag kommer att fortsätta röra mig i centrala Stockholm.

      Radera
    2. Risken att just du eller jag ska bli överkörd är betydande om vi kopplar bort något eller några sinnen. Lovar att försöka tänka på det. Men risken att råka ut för ett terrordåd är mycket litet även om den verkar vara störst på Drottninggatan. Sverige måste ändå satsa mer på att försvara oss mot terror och andra svarta svanar. Bättre utbildning av alla och speciellt journalister behövs även fast majoriteten gjorde ett bra jobb. Vi har lättast att ta upp brister och märker dåligt vad som faktiskt fungerar bra.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Det sägs nu att gripne terroristen är Uzbek. Istället för att era myndigheter sammarbetar nu med Ryska polismyndigheten som säkert har information om hela Al Quaidas nätverk i Uzbekistan, ni ägns att sprida hat mot Ryssland och mot dess president Vladimir Vladimirovic Putin och pratar om "Putins propaganda" samt era regeringar hjälper Al Quaida i Sirien och på Balkan.

    SvaraRadera
  6. Myndigheterna övade på Drottninggatan dagen innan attentatet. Same procedure som i Paris, Bryssel, Nice och London. Konstigt! Först övar dom sen smäller det. Flera vittnar om det var helikoptrar i luften innan attentatet, bl a polishelikoptrar. Nä! Det är inget vi känner till säger Dan Eliasson.
    Alltid efter ett attentat vittnar människor på olika sätt! Men allt sopas undan. Det är en version som gäller. Hur kunde man efterlysa uzbeken bara cirka tio minuter efter att larmet kommit.

    SvaraRadera
  7. Håller med Göran J. Tar ju typ 5 minuters efterforskning för att fatt att det är myndigheterna som iscensatt denna händelse.
    Ni som tror det är ett terrordåd varför granskar ni inte händelsen lite noggrannare?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.