2011-12-02

Saab Automobile - repris från augusti?

Idag, den 2 december, har de anställda på Saab Automobile fortfarande inte fått sin lön för november och det verkar inte komma några nya besked idag. Allt beror tydligen på "vad de kinesiska parterna kan åstadkomma".

Återigen kommer betalningsuppmaningar från Unionen, Akademikerna och Ledarna, medan det största fackförbundet IF Metall avvaktar eventuella besked under fredagen.

Är inte det hela en repris på vad som hände i augusti-september? Saab Automobile befinner sig redan i rekonstruktion och trots det går det så här illa. Kan ingen ta ut Saab-hunden bakom ladan och skjuta den? Trots alla försök och mirakulösa "räddare" ser det inte ut att hända något konkret. Återigen - låt de anställda få en chans att få avsluta och kunna gå vidare.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår inte följande:
    Varför finns personalen kvar och väntar på lön utan att ha arbetat på väldigt länge?
    Finns det ett lik i någon dold garderob här, typ VI är inte vana att jobba som andra och vi har en helt annan kultur här på SAAB.
    Att Volvo försöker anställa 1000 ingenjörer och det är inom pendlingsavstånd är tydligen inte intressant för JAG jobbar på SAAB och är inte van vid något som klassifieras som arbete.
    Jag har hört mycket om SAAB-kulturen ryktesvägen, men nu framstår det ju som helt sant.
    Stölder av hela motorer osv har tydligen varit ett mandomsprov, och vill man fortsätta att leva på det sättet så kan det bli vissa svårigheter på ett nytt företag. Ett kinesägt Volvo eller Ford-ägt Volvo kan ju naturligtvis inte acceptera något dylikt. Är det därför ingen söker ett arbete isf att varje månad gapa om utebliven lön? Inser alla SAAB-anställda att ni inte klarar av en arbetsmarknad av i dag a'la Sweden.
    Jag tycker att det är patetiskt att massmedia fortfarande tar upp SAAB-larvet varje gång någon öppnar den lilla söta munnen. NEJ - vi i övriga Sverige har fått ta de nya tiderna som de är och anpassa oss därefter, även om det tycks ha varit mycket lättare att göra rätt för oss än för en inavlad SAAB-stab.
    Jag är 100% övertygad om att några hundra analfabeter från Somalia skulle kunna ha drivit fabriken om de fått en månads inövning.
    Kära massmedia: KAN vi inte i framtiden få slippa alla notiser om vad som händer i "dyngstacken"
    Håkan Larsson (crax)

    SvaraRadera
  2. Kineserna är väll inte dummare än att de väntar så länge det går med att köpa upp SAAB eftersom priset sjunker varje vecka i takt med att desperationen ökar.

    De kan dock inte vänta för länge, för då börjar all teknologi bli för gammal till och med för den asiatiska marknaden.

    Sannolikheten för något annat än totalhaveri när det gäller SAAB minskar för varje dag som går och det mest realistiska är att SAAB upphör att existera, underleverantörerna och de anställda tröttnar till slut.

    SvaraRadera
  3. Det fanns väl nån miljard kvar på EU-lånet som Myller kan 'konsultera' upp.
    Så motivering finns nog.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.