2011-09-01

Saab blöder till döds?

Att Saab automobile håller på att blöda till döds har varit uppenbart länge. Redan i våras dök det upp en massa problem med att betala underleverantörerna och nu har inte augustilönen betalats ut, samtidigt som kronofogden verkar hälsa på dagligen. Vi väntar nu bara på att facken begär eländet i konkurs.

Gårdagens försenade rapport för första halvåret visar tydligt att det inte finns någon rimlig möjlighet att driva verksamheten vidare. Det sägs att man väntar på 245 miljoner euro från sina kinesiska partners, men å andra sidan gjorde Swedish Automobile (alltså Saab) under första halvåret 2011 en förlust på 201,5 miljoner euro. Pengarna från Kineserna skulle alltså bara räcka ett halvår och någon månad till - sedan behövs nya pengar. Betänker man samtidigt att omsättningen under första halvåret var 359 miljoner euro så framstår förlustsiffran som närmast osannolik. Man kan verkligen fråga sig om det inte gjorts något brottsligt när man driver ett företag på det viset, vilket också ser ut att kunna bli föremål för utredning.

SvD:s Jonas Fröberg ser inte särskilt positivt på möjligheten för Saab Automobile att komma tillbaka även om man mirakulöst skulle få in ny finansiering.
Den omedelbara konkursrisken avvärjs och lönerna kan betalas. Men den stora frågan om fabriken kan startas är en rysare - var och en av de 820 leverantörerna måste bevekas att godkänna avbetalningsplaner för skulder och rimliga betalningstider. Många leverantörer har också redan sparkat delar av sin personal.
Frågan som jag ser det nu är väl inte om Saab automobile kommer att överleva utan istället hur länge det dröjer innan konkursen är ett faktum.

Samtidigt kan man läsa att det inte bara är anställda i Saab och dess underleverantörer som riskerar att förlora jobben, utan med anledning av Postens och Nordeas neddragningar samt de senaste bistra konjunkturprognoserna ser SvD:s Leif Petersen en ökad risk för en ny varselvåg. Detta tycks bekräftas av de ökade varsel i detaljhandeln som bloggrannen Kvantitativt pekade ut igår.

9 kommentarer:

  1. Du tror inte det negativa siffrorna beror på att det inte byggt (och således inte heller fått betalt för) så många bilar eftersom linan stått stilla? Får man igång den igen hamnar ekonomin i ett helt annat läge.

    SvaraRadera
  2. Färre byggda bilar betyder också färre insatsvaror att betala för.
    Jag ser inte hur de skulle kunna få igång produktionen till den nivå som behövs.

    SvaraRadera
  3. Undrar om inte kineserna sedan en tid haft en plan, nämligen att köpa billigt det som de vill ha, via konkursboet istället.

    Aktiepohlman

    SvaraRadera
  4. Ja, ärligt talar förstår jag inte dem som trodde att en lycksökare som har sysslat med prototyptillverkning (ej lönsam sådan), skulle "rädda" Saab??? Jag har alltid trott att han bara var ute efter rampljuset och snabba pengar (nödlån garanterade via stater..).

    Saab har varit dödsdömt de senaste 10-15 åren, det är bara konstgjord andning som pågår.

    Han = Victor Muller

    SvaraRadera
  5. Men ädle herr Muller fick sig i alla fall ett skrovmål på Grand Hôtel igår!

    SvaraRadera
  6. Ja det är snart SLUT för SAABs del.....
    men det gör inget : nya bilfabriker dyker ju upp i Kina, Indien, Brasil......
    Sverige blir ju kunskapssamhället...många ska på KOMVUX andra till Afganistan...tredje till Lybien för att bevara "fred" och återvändas i svarta påsar till Sveariket.....

    SvaraRadera
  7. Vid konkurs så gäller annan lagstiftning och att lägga beslag på maskiner och inventarier kanske kan motivera att man lägger in lite miljoner så att man kan komma över konkurrsboet. Men man kan ju alltid hoppas att jag har fel...

    SvaraRadera
  8. Om man har lite kunskaper om företagsamhet och likvidation så är det helt uppenbart att de senaste årets turer kring SAAB handlat om att positionera sig och ha ett bra köpläge när konkursen är ett formellt faktum. Victor Muller är en skicklig spelare som lyckats kapa åt sig några miljoner i denna härva som var dödsdömd från början.

    SvaraRadera
  9. Gamarna cirklar över det döende djuret. Måste bara låta djuret dö ordentligt bara, innan man ger sig in och mumsar på det som blir kvar... Mats L

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.