2012-03-28

Köp svensk mat!

Häromdagen skrev jag om Sveriges livsmedelsimport. Vill vi att Sverige ska vara rimligt självförsörjande vad gäller mat gäller det att vi ser till att köpa svenskproducerade matråvaror så att vi har några lantbrukare kvar. Via Svenskt Sigill hittade jag bloggen Bara svensk mat - ett projekt där journalisten Jessica Andersson har bestämt sig för att under ett år bara äta svenskproducerad mat. Hon gör dock några enkla undantag: salt och peppar använder hon, och om hon äter ute eller blir bjuden på mat hemma hos någon så väljer hon svenska råvaror i första hand och frågar alltid om ursprungslandet för råvarorna, även om det sen blir så att hon då äter en del importerad mat. Ett intressant experiment att följa, som säkert kan ge många bra uppslag. En viktig effekt av det hela blir att hon äter efter säsong, något som ger stora miljövinster.

Jessica lanserar i ett inlägg dietförkortningen TGLL - Tänk Globalt Laga Lokalt (apropå förkortningar som GI och LCHF). Låter bra tycker jag.

Via hennes blogg hittar jag också en svensk producent av bönor - Fagraslätt i Skåne odlar och säljer borlottibönor, kidneybönor, soldatbönor och svarta bönor. Jag skrev för något år sedan att det borde finnas en marknad för svenskodlade bönor, som kan säljas med närodlat som säljargument. Nu visar det sig att åtminstone ett lantbruk har förstått detta.

Jag tror dock att Jessicas försök med bara svensk mat skulle bli betydligt roligare om hon dessutom hade en egen odling, så att hon kunde få hemodlade grönsaker och kryddor. Popcorn skrev hon i något inlägg att hon saknade, men till och med svenskodlad popcorn skulle hon kunna få. Runåbergs har sorten White Selection som jag odlade förra året med gott resultat. Även Impectas Minipop borde funka bra, även om jag inte själv har provodlat den.

5 kommentarer:

  1. Jag köper alltid svenska köttprodukter och rotfrukter samt äpplen. Däremot blir det svårt med apelsiner, det blir italienska.

    Anledningen till att jag bara köper svenska livsmedel är främst för att jag tror att de har en bättre kvalitet och mindre kemikalier.

    Ifall jag har rätt vet jag inte säkert.

    SvaraRadera
  2. Priserna på konstgödsel, särskilt den energikrävande kvävegödseln, borde stiga med stigande energipriser. Dessa stigande priser borde i sin tur medföra att bönderna redan nu drar ned på mängden konstgödsel och kommer att minska mängden ytterligare.
    Förhållandet avkastning/konstgödselmängd är inte linjärt, det går inte att öka skörden hur mycket som helst genom att öka mängden konstgödsel.
    För några år sedan hörde jag påståendet att svenskt jordbruk låg nära lönsamhetsgränsen, där ökade kostnader för konstgödsel inte ger motsvarande ökade intäkter. Något minskade gödselgivor borde därför inte märkas särskilt mycket.
    Vad har hänt på de senaste åren och när börjar vi se en minskning i den svenska jordbruksproduktionen? Räcker 10% mindre två till tre år i följd för att styrka min uppfattning att höga konstgödselpriser ger lägre jordbruksproduktion?
    I övrigt håller jag helt med om att vi bör stödja vårt jordbruk genom att köpa svensk mat.

    SvaraRadera
  3. Åke M, det är nog så att i ett ”konventionellt” jordbruk optimeras mängden konstgödsel/handelsgödsel så att ökad insats ska motsvaras av minst samma ökning av skörden. I kronor, inte i kilo. Så när regeringen för några år sedan tog bort den särskilda ”konstgödselskatten”, så försköts balanspunkten mot ökad insats av handelsgödsel.

    Om priset på handelsgödsel stiger på grund av ökade energipriser så borde effekten bli en snabbare övergång till ”ekologisk” odling, som redan idag har en lönsamhet som ligger mycket nära den konventionella odlingens.

    För övrigt är det så att odling av bönor och ärter passar bra in i alla former av ”ekologiskt” jordbruk, eftersom dessa växter inte behöver kvävegödslas.

    SvaraRadera
  4. Vad är svensk mat? När insatsvarorna som konstgödsel, bekämpningsmedel, kraftfoder, diesel, maskiner etc importeras från hela världen men är en förutsättning för vårt industrialiserade kemikaliejordbruk (Svenskt Sigill). Blir verkligen maten svensk då?

    Mitt rättesnöre vid inköp av livsmedel ser ut så här:
    Köp inga hel- och halvfabrikat eller fryst mat, välj ekologiskt (permokulturodlat) efter säsong helst lokalt och framför allt odla själv och använd din egen kompost som gödsel. Varierad kost kött/lokalt en till två ggr per vecka. Fisk en gånge per vecka. Köper enbart FSC-märkt fisk bojkottar all odlad fisk t ex lax. Undviker vetemjöl och all gluten och har spolat mjölk men njuter av neutral yoghurt. Lightprodukter bannlysta. Valprincipen är vad innehåller produkterna socker, E-nummer etc, vart kommer den ifrån och är jag osäker avstår jag köp. Aldrig bröd som innehåller med än 2 % socker aldrig vitt bröd, helst surdeg käckebröd.

    SvaraRadera
  5. OT men kanske intressant?

    http://connexionfrance.com/Shops-offices-energy-law-switch-off-Ecology-curfew-13587-view-article.html

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.