2014-09-10

Hur långt kan sanktionerna gå?

Nu blir det riktigt intressant att se hur EU och Ryssland agerar mot varandra, när EU i måndags kväll beslutade om utökade sanktioner mot Ryssland, även om själva införandet verkar dröja några dagar, då man väntar och ser hur den nuvarande vapenvilan i östra Ukraina fortlöper.

Listan över "personer under sanktioner" utökas och den viktigaste åtgärden från EU:s sida är att stoppa finansiering (alltså lån) från EU till ryska energibolag. Detta drabbar de ryska energijättarna hårt.

Ryssland har kommit med ett mycket smart motdrag, nämligen att stoppa flygningar över Ryssland. Detta drabbar inte Ryssland direkt ekonomiskt, men skulle slå mycket hårt mot europeiska flygbolag. Ett flygstopp är mycket smartare än att stänga av gasen till EU, vilket visserligen skulle drabba EU oerhört hårt, men samtidigt skulle drabba Ryssland hårt ekonomiskt, då deras gasexport är så stor andel av deras BNP.

Skulle flygstoppet bli verklighet skulle det ställa till kaos på många sätt. Självklart skulle flygbolagen drabbas ekonomiskt, men även många branscher som är beroende av flygtransporter av exempelvis komponenter från Asien skulle kunna drabbas av leveransstörningar och i förlängningen betydligt dyrare transporter.

Rysslands importstopp för många livsmedel påverkar redan många av EU:s jordbruk. Just jordbrukspolitiken är en central del av EU och en av de mest genomreglerade och subventionerade verksamheterna inom EU. Rysslands styrande förstår hur de ska slå mot EU:s känsligare delar. Visserligen kan högre matpriser leda till missnöje inom Ryssland, men protesterande EU-bönder vore mumma för Ryssland, liksom kaos i EU:s jordbrukspolitik.

Vad gäller eventuellt flygstopp får vi dock vänta några dagar för att se om det blir verklighet som en hämnd för EU:s nya (ännu icke ikraftträdda) sanktioner.

Frågan är hur mycket dessa sanktioner kan trappas upp. Det extremaste vore förstås ett stopp för gasleveranserna från Ryssland. Som jag nämnde ovan skulle detta troligen sänka EU helt. Frågan är dock om det för Ryssland är värt uteblivna exportinkomster. Ett gasstopp skulle troligen sänka hela världsekonomin och framförallt krascha Moskvabörsen och rubeln.

Det behöver emellertid inte gå så långt som att Ryssland stänger av gasen. Det skulle räcka med drastiska prishöjningar för att ställa till det för EU.

Vi ska inte heller glömma att EU importerar runt 90 procent av sin olja, varav större delen kommer från Ryssland.

Det kan bli en utrikespolitiskt mycket spännande höst, men denna typ av spänning är förstås inget som aktiebörserna brukar gilla.

För övrigt noterar jag att det nu kommit en rapport från haverikommissionen angående MH17 som sköts ner över östra Ukraina i somras, där det inte oväntat är tydligt att planet skjutits ner av en luftvärnsrobot och att många av de "alternativa teorier" som kommit från ryska media och ryskt officiellt håll är rena fabrikationer. Dessa "alternativa teorier" har redan från början närmast haft ett löjets skimmer över sig, då de varit lätta att hitta fel i och i många fall innehållit uppenbara orimligheter. Ändå har "nyttiga idioter" sett till att fortsätta att sprida dem i sociala medier, förutom alla betalda ryska psyops som förstås också spritt dem.

Det jag skrev i juli angående bevisläget för nedskjutningen av MH17 gäller alltså fortfarande och bekräftas av haverikommissionens rapport.

9 kommentarer:

  1. Den minskade livsmedelsimporten är önskvärd från en rysk och global strategisk synvinkel. Den totala produktionen ökar. Nu görs det och det borde gjorts ändå, som i det här landet.

    En liknande stopp av fordonsimporten har diskuterats och det skulle slå hårt mot Volvo och Scania. Hälften av lastbilarna och de flesta av premiumtyp importeras.

    Flygstoppet är smart eftersom det kan riktas mot vissa flygbolag. Kanske EU går in med någon slags subvention av omväga resor för sina flygbolag.

    SvaraRadera
  2. Akta er för Urban ovan, han har inte många höns på rätt ställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Urban är en frisk fläkt! Eller snarare en sotig men nog ser Urban saker som många andra ser, sen är det frågan om slutsatserna blir de rätta och Urban bör nog inte bli valkung.

      Radera
  3. Kan man tänka sig att EU-länder vidtagit ganska mycket åtgärder sedan senast gasen stängdes och nu skulle klara ett embargo någorlunda? Solkraft, vindkraft, bergvärme, LNG, isolering, luftvärmepumpar och beredskap, till skillnad från senast?

    På skrämselkartorna är Polen ett stort land som får ca 60% av gasen från Ryssland, men tydligen använder de inte så mycket gas. Det ser svårast ut för Lettland, Litauen, Slovakien och Ungern så vitt jag kan se.
    (kollade mest här - siffror från 2009: http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/net-energy-import-dependency/net-energy-import-dependency-assessment-2 )

    SvaraRadera
  4. Tycker det är mer intressant hur sanktionerna skall trappas ned.
    Skall Ryssland lämna de ockuperade/annekterade territorierna, för att EU skall lyfta sanktionerna? Eller tänker man vänta med att lyfta sanktionerna tills Ryssland har krigat klart och är nöjd (för stunden)? Eller är sanktionerna att se som permanenta?
    Ryssland lär väl knappast ha fört krig för skojs skull, och EU kan väl inte bara godta Rysslands annekteringar, eller kan vi det?

    SvaraRadera
  5. Jag tänker på ytterligare en aspekt på Rysslands sanktioner mot EU.
    Att förbjuda import av vissa livsmedel, kan vara ett strategiskt sätt att öka självförsörjandegraden och på så vis rustar man sig för en längre konflikt.
    På det hela taget känns det som att Rysslands sanktioner är mer genomtänkta än EUs motsvarande.

    SvaraRadera
  6. Västs sanktioner funkker ikke på sikt. De skapar faktiskt ett starkare Ryssland.
    Men som Svensk förstår man inte hur Italienare och Ryssar tänker. De står som fånar, våra beslutsfattare.

    SvaraRadera
  7. Två läsvärda artiklar om krisen i Ukraina

    http://www.handelsblatt.com/meinung/kommentare/essay-in-englisch-the-west-on-the-wrong-path/10308406.html

    http://www.foreignaffairs.com/articles/141769/john-j-mearsheimer/why-the-ukraine-crisis-is-the-wests-fault

    Det är också fascinerande att svenska politiker bröstar upp sig om Ryssland men är mycket tysta om ett land där kvinnorna inte ens får köra bil

    SvaraRadera
  8. Det som skrämmer mig i motiveringen av sanktionerna, som inte visat synbara resultat är samma som att säga att USA planerar en långvarig konflikt; att vänta annat? Även där finns en euroasiatisk vision.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.