2008-10-29

Sterling Airlines i konkurs

Det danska lågprisflygbolaget Sterling gick i konkurs idag. Och jag flög utomlands med dem för två veckor sedan. Jag var redan innan resan lite fundersam på om jag skulle kunna bli strandsatt, men resan var ju redan betald och klar, så jag åkte i alla fall. Jag bedömde att de inte skulle lämna in konkursansökan riktigt än. Som tur var för mig kom ju konkursen inte just då. Puh!

Som jag har sagt redan för nästan ett år sedan... flyget är en av de branscher som kommer att drabbas hårdast av denna kris. Först en oljeprisspik, sen drastiskt minskat resande p.g.a. finanskris, arbetslöshet, ekonomisk osäkerhet. Räkna med många fler konkurser. Endast ett litet urval flyg för de rika kommer att finnas kvar.

Redan i våras gick ett antal amerikanska lågprisflygbolag under. Lågprisbolagen drabbas först därför att de inte har några marginaler att ta av. Troligtvis kommer dock Ryanair att överleva längre än andra lågprisbolag, eftersom de har stordriftsfördelar. De verkar också bättre och mer realistiskt skötta än de andra lågprisbolagen. Risken finns att många "vanliga" flygbolag som är illa skötta går i putten före Ryanair, t.ex. Alitalia.

Och alla stolta utbyggnadsplaner för flygplatser runt om i världen? De kommer förhoppningsvis att ställas in snart, både för att trafiken kommer att minska och för att det kommer att saknas pengar till att genomföra dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.