2012-02-29

Peak Car och Marchettis konstant

Idag rapporterade Sveriges radio om "peak car", alltså att bilåkandet i många industriländer minskat de senaste åren. Fenomenet "peak car" uppmärksammades första gången vad jag vet av amerikanska Brookings Insitute i rapporten "The Road…Less Traveled". Forskarna Robert Puentes och Adie Tomer noterade där att bilåkningen, mätt med totala mängden fordonskilometer i USA, började att plana ut år 2004 och föll 2007 för första gången sedan 1980. Bilkörningen per capita planade ut från 2000 och har fallit sedan år 2005.

"Peak car" är en del av en större trend kallad "peak travel". Sedan millennieskiftet har resandet planat ut i flera länder. Särskilt intressant är att Japan har legat på en platå vad gäller resandet under många år.

Det finns flera mått som pekar mot peak car.
Försäljningen av nya bilar i USA har halverats från 11 miljoner 1985 till 5.5 miljoner 2009. Peak car har även uppnåtts när det gäller ägande av bilar i USA och det samma gäller för bilresande per-capita.
I Storbritannien har man också noterat liknande trender. Från 1992 till 2007 sjönk andelen 17-20-åringar med körkort från 48 till 38 procent och för 21-29-åringar från 75 till 66 procent. De privata transporternas andel av resorna föll i Storbritannien från 50 procent 1993 till 41 procent 2008. Från 2004 till 2008 föll bilresor per person med 9 procent och antalet personkilometer med 5 procent.

I somras kom så en artikel från de australiensiska forskarna Peter Newman och Jeff Kenworthy om peak car use som förutom att samla tidigare forskning i ämnet också resonerar kring tänkbara orsaker.

Den första (och kanske viktigaste) orsaken är Marchettis konstant som postulerades 1994 av den italienske fysikern Cesare Marchetti. Han visade att ända sedan neolitisk tid har den tid som människor är villiga att lägga på dagliga resor legat runt en och en halv timme. Med moderna transportmedel blir det såklart längre resor, men restiden tenderar att vara densamma. Blir det mer tenderar man att justera ner sitt resande.

Andra faktorer är utbyggnaden av kollektivtrafik, storstädernas förtätning, åldrande befolkningar, och till sist de ökande bränslepriserna.

Allt detta går på tvärs mot de antaganden om stadigt ökande transportvolymer som samhällsplaneringen bygger på.
Nu menar hållbarhetsforskare att stadsplanerare måste räkna med minskat resande när de planerar framtidens städer.
...
Fortfarande finns det många frågetecken och osäkerheter i den här forskningen, men Peter Newman menar att stadsplanerare redan nu måste börja tänka om och inte längre planera för fler motorvägar.
Det är även dags att se över saker som Parkeringsnormerna för nybyggen av bostäder.

I sammanhanget kan dagens debatt mellan infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (m) och språkröret Åsa Romson (mp) vara intressant att lyssna på.

Läs även bloggrannarna Cruel Crude och Cornucopias kommentarer om saken. Cornucopia skriver.
Som jag många gånger påtalat så kommer energibristen i spåren av peak oil leda till att dagens storslagna motorvägsprojekt, förbifarter osv kommer gapa allt mer tomma i framtiden och är rena pengar i sjön. Anledningen till det är att vi helt enkelt inte kommer ha bränsle nog att köra som idag. En grov prognos är 60% minskad biltrafik till 2030, inklusive kraftigt utbyggda biobränslen, kraftigt utbyggd volym elbilar och kraftigt förbättrad bränsleförbrukning. Detta enbart drivet av brist på bränsle och energi.
Men det finns som sagt fler faktorer än bränslebrist som pekar mot minskad biltrafik framöver.

Relaterade artiklar på min blogg:

10 kommentarer:

  1. Det finns en mängd smarta transportlösningar att tillgå, bara vi vidgar våra vyer och vågar investera i dessa. Höghastighetståg, samåkning (bilpooler), spårbilar (mycket intressant). Tyvärr kommer vi köra in i väggen när soppan går upp några kronor till och sänker ekonomin. Sen börjar vi om igen, och kör in i väggen igen. Tills vi inte har några resurser kvar att bygga hållbara lösningar med.

    /EDK

    SvaraRadera
  2. Trots att jag läser denna typ av bloggar dagligen och att jag starkt tror på att Peak Oil/Coal/NG kommer att slå hårt så är Pear Car något jag inte hade tänkt på över huvud taget. Att resandet i sig planat ut kom också som en överraskning.

    Kan tilläggas att Ford tror att andelen bilar kommer fördubblas till 2050 och Airbus tror att dubbelt så många kommer flyga år 2030. Är deras analytiker inte medvetna om Peak [insert type] eller vet de något vi inte vet?

    Från Cornucopia?:

    "Stackars professor Kjell Aleklett försökte påtala att den exportmarknad som OECD köper olja från även under normala omständigheter har krympt 15% sedan 2005 (peak oil exports - hans 15% justerar för att Indien och Kina prisar bort OECD-länderna) och att ytterligare 10 miljoner fat per dag kommer försvinna de närmaste 10 åren. Han lade även fram att så tidigt som om 5 år kan OECD-länderna tvingas ransonera diesel pga den krympande exportvolymen."

    Intressant att allt verkar ske inom relativt tajta tidsramar. Kommer bli en enorm omställning för vårt samhälle men undrar när man kommer märka tydliga skillnader?

    SvaraRadera
  3. Vill i detta sammanhang påpeka att varken Trafikverket eller Energimyndigheten tror på peakcar eller peakoil utan de planerar för busines as usual med Förbifart Stockholm och en ökad biltrafik. Skrämmande är ordet! En av de största tillskyndarna av Förbifart Stockholm är C, Alliansens självutnämnda miljöparti. Det är klart att i regeringsställning vill man ju gärna hoppas att på BAU, grön ekonomi tekniska innovationer, etc. och det faktum att skatteintäkterna från bilismen är över 100 miljarder kronor per år.

    SvaraRadera
  4. Det är tur att folket har blivit indoktrinerad att tro att kunskap är dåligt och förolämpande. Så man kan låta analfabeter som politiker och liknande styra landets framtid. Det är ju inte så att de gör något viktigt efter allt.

    Det börjar bli lite absurt att hela tiden få mer och mer bevis på att de som styr inte har en aning om vad fan de håller på med. Finns det ingen i statsapparaten som har IQ högre än deras skostorlek? Hur mycket måste de sabotera innan vanligt folk fattar sig på att låta obildade sköta landet är korkat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske har väldigt stora fötter.

      Radera
  5. Det kan vara värt att påpeka att det är inom de markbundna transporterna som man ser en utplaning och antydan till en svag nedgång. Utrikes flygresor är fortsatt stigande och prognosen är en ökning på ca 5%/år även framöver.

    http://www.ecoprofile.se/thread-1173-Bilkorandet-minskar%2C-tagresandet-okar.html#19480
    http://www.iata.org/pressroom/facts_figures/fact_sheets/Documents/industry-stats-dec2011.pdf

    SvaraRadera
  6. Mattias Carlsson:
    Helt riktigt påpekande! Jag har skrivit om flyg förut, med diagram över trafiken, senast här: http://flutetankar.blogspot.com/2011/03/flyget-drabbas-hart-av-oljepriset.html

    SvaraRadera
  7. Hade så svårt att komma över hur Glenning-kopian hela tiden sa detta kalla och glest befolkade land! http://velonavia.outsideonline.se/2012/03/02/kapten-glenning-och-marchettis-konstant/

    SvaraRadera
  8. Jag ser hela fenomenet som ett tydligt tecken på det stora paradigmskiftet som vi är mitt inne i.
    När vi hamnar i trångmål och samhället börja stelna med bl a avtagande tillväxt, lägre nettolöner, tilltagande arbetslöshet etc etc så har människor i alla tider satsa ännu mer av den gamla medicinen som tidigare gav framgång och ekonomisk utveckling. Det är vad som sker inom många områden i samhället idag. Speciellt infrastrukturen är ett tacksamt tecken som bekräftar denna tes! Vi har väl aldrig i historien byggt så många broar, förbifarter, rondeller och köpcentra som de sista åren! Ett tecken på att bilen för länge sen har peakat.
    För några år sedan rullade Airbus superjumbo ut och blev därmed världen största passagerarflygplan. Ett annat tecken på peakair och paradigmskifte.

    SvaraRadera
  9. Det kanske inte är en överflyttning från väg till flyg utan mer till järnväg
    jo jag känner av detta.
    För egen del drivs det dels företagets resepolicy, dels av bättre information kring kollektivtrafikens turlistor med resrobot som bästa exempel.
    Men, jag tror att med det flygresande i Europa i jobbet (eu-samverkan) och på semestrar jorden runt, som nu sker så ökar förmodligen det totala resandet fortfarande!!
    /PKo

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.