2011-08-28

Spara pengar utan bil...

Idag kan man läsa en debattartikel på SvD Brännpunkt som troligen får de flesta bilkramare att sätta morgonkaffet i halsen - "Bilen en lyxvara vi kan vara utan". Lite svepande formulering, kan man tycka, men det krävs väl att man uttrycker sig lite tillspetsat för att få igång en rejäl debatt. Att artikeln provocerar syns tydligt i de ilskna kommentarerna.

Själv har jag insett för länge sedan att bilen för de flesta är en lyxvara som man kan vara utan. Jag skulle ha råd med bil, men avstår efter att ha gjort en kalkyl. Bor man i storstadsförort blir bilens kostnader snabbt större än "nyttan". Konsumentverkets bilkalkyl är en bra hjälp för att förstå bilens alla kostnader. Nedan ett exempel för en praktisk familjebil - en begagnad Opel Astra kombi av 2000 års modell som man behåller i fem år och kör 1500 mil per år.
  • Värdeminskning 3600 kr/år
  • Skatt, besiktning 1750 kr/år
  • Halvförsäkring 4600 kr/år
  • Bränsle 16 440 kr/år
  • Reparationer, service m.m. 6850 kr/år
  • Däck 1070 kr/år
  • Parkering 4200 kr/år
  • Totalt 38 500 kr/år
Kör man bara 900 mil per år blir årskostnaden ändå totalt 29 700 kronor. Det blir rätt mycket hyrbil eller taxi man kan få för de pengarna. En bil i kategorin "mellan kombi" från OKQ8 kostar 3258 kronor plus bränsle att hyra för en vecka med fria mil. En månad inklusive 2100 km kostar 9908 kronor. Bränslet för dessa 210 mil kostar uppskattningsvis 2500 kronor. För en sammanlagd kostnad av 12 400 kronor, alltså inte ens hälften av bilens årskostnad om man bara kör 900 mil per år, kan man alltså få en fräsch bil för semestern utan att behöva bry sig om besikting och reparationer. Då har man 17 300 kronor per år (1440 per månad) över, vilket ungefär täcker in månadskort för två vuxna.

Denna kalkyl gäller alltså om man behöver bil hela semestermånaden. Äger man ingen bil lägger man automatiskt om sina vanor så att man inte har lika mycket behov av hyrbil eller taxi. Mitt hushåll lägger betydligt mindre pengar på resor än vad vår årliga bilkostnad skulle bli. Därmed har jag möjlighet att arbeta deltid och få tid över till att exempelvis baka eget bröd. Smakar mycket godare än en tjusig bil!

För de flesta familjer framstår det alltså som ekonomiskt högst tveksamt att äga en bil.

Jag cyklar normalt till kontoret, men jag är ingen självplågare - regnar det för mycket så tar jag tunnelbanan. Jag behöver därför inget SL-kort, utan har bara rabattbiljetter för att använda de dagar jag inte cyklar, cirka 200-300 kronor per månad. Cykelns årliga reparationskostnader är betydligt mindre än kostnaden för ett årskort på Friskis o Svettis, ifall någon undrar.

De bildiskussioner jag snappar upp bland vänner, släkt och bekanta visar tydligt att bilen till stor del är en statusmarkör och inte ett bruksföremål.

Artikelförfattarna på SvD Brännpunkt önskar sig politiska ingripanden för att minska bilismen, men jag tror att det kommer att ordna sig självt. Världen har nämligen passerat den globala oljeproduktionstoppen (peak oil) år 2006 och oljeutvinningen i de flesta oljeexporterande länder sjunker sedan flera år tillbaka (Norge, Mexiko, Danmark, Storbritannien osv). Därför frågar jag mig exempelvis vad som ska driva bilarna på den planerade Förbifart Stockholm. Man kan verkligen fråga sig varför vi ska bygga en ny stor väg när trafiken snart kommer att minska, för elbilar eller biodrivmedel kommer att bli lyxvaror framöver.

Ovanpå energikrisen kommer världen också att få en rejäl ekonomisk kris som även den kommer att minska bilåkandet ordentligt. Det globala skuldberget gör att denna kris är lika oundviklig som peak oil.

36 kommentarer:

  1. Håller med om att bil kostar mycket pengar.
    Däremot ska man vara försiktig med att värdera hur andra ska värdera sina val.

    Jag själv köpte en ny(!) bil privat 2007. Bara värdeminskningen på fyra år var 110 KSEK. Tillkommer allt annat med säkert lika mycket. Ekonomiskt vad många anser rent dumdristigt. Dock gjorde jag det utifrån en realistisk kalkyl och blev inte förvånad över en enda krona i kostnader. Ångrar jag mig? Inte en sekund. Att skaffa bil gav mitt liv en helt ny kvalitet och frihet. Värt varenda krona. Så tänker nog många fler. Och återigen, vi ska akta oss för att döma andras val och värderingar. Att sätta sig över andra och börja bestämma/tycka vad som är onödigt och nödvändigt är något av det värsta jag vet.

    Resonemanget med bil kan föras över på kläder.. kläder är ju bara till för att hålla oss varma.. eller? Bostäder: bostäder ska ju bara ge oss tak överhuvudet.. eller?
    Nä - resultatet om man drar detta resonemang hela vägen blir planekonomi - å det vet vi ju hur det slutar..

    SvaraRadera
  2. En sak som är värd alla kostnader är friheten en bil ger. Har varit utan i 1½ år och sitter mer isolerad än förr.
    Sen kostar SL-kortet 799*12, swebusresor för kanske 2000 och SJ-biljetter för 4000 per år.

    Det kostar att resa kollektivt och det är med beskuren frihet att frakta saker eller välja när man ska åka. På sommaren är det sämre trafik, just när man tex vill vara ute länge i skärgården, men man får avbryta sin njutning och packa sig hem på bussen.

    Bilen må vara dyr, men frihet är värt mycket. Att stå och bli hostad och nyst på i t-banan mosad som en burksill varje morgon är inte värt 799kr anser jag.

    Kollektiv transport är boskaps transport iaf i Stockholm. Mellan 07.30 och 08.30 är det överbefolkat, sen samma sak på vägen hem, om man inte jobbar över till säg 18.30, jag brukar ofta välja att slippa eftermiddagsrusningen.

    Bor man i stan retar man sig på alla buffliga och oartiga/ouppfostrade lantisar som flyttat till stan dessutom.

    Förseningar på SJ och SL gör inte kalkylen bättre, har missat många tider de senaste åren och ursäkten känns urholkad, vi lever i ett U-land infrastrukturmässigt, världens högsta skatter ger inte den service skattenivån medger.

    SvaraRadera
  3. En annan lustig sak, alla de som undertecknat inlägget bor i städer med nära till allt.

    Sen byggs ju alla shoppingmeckan utanför städer dit man sällan tar sig utan bil. Visst kan man köpa billig skitfärg på mataffären men ibland vill man ha lite vettigare produkter.

    Samhället är byggt efter bilen, det blir mycket svårt att bara förbjuda bilen och försöka få folk att handla i alla förortscentrum sen.

    Handla på IKEA och åka T-bana efter, jag gjorde det en gång men aldrig mer, fy fan!

    Sen vet man ju att de som kräver mest sällan lever som de lär, minns tex Ruwaida och taxiresorna..

    Förbud och tvång är fel väg, det måste vara verkligheten som styr, blir det allt för dyrt kommer människor självmant att ge upp bilen. Frågan är bara om samhället tål fler utan bil, det är fullt redan idag.

    Sverige behöver förlora ca 2 miljoner ur befolkningen, det skulle rädda miljön mer än något annat, vi får hoppas på ebola eller nåt annat virus.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar argumentet "önskar att det inte fanns andra människor att ta hänsyn till så jag skulle kunna göra som jag vill". Hoppas att andra människor ska dö för att få fortsätta en lyxkonsumtion är inte riktigt sunt tänkande
    /P

    SvaraRadera
  5. Intressant artikel, dock förenklat. För mig är bilen inte status, jag vill bara ta mig från A till B med minsta möjliga strul till minsta möjliga pris.

    Men. Att veckohandla och ta bussen hem, eller som nån annan sa, åka till IKEA och ta buss/tunnelbana hem. Besöka släkt och vänner med buss? Nej tack.

    Med detta sagt hade jag verkligen önskat att jag klarade mig utan bilen, men det skulle bli en markant försämring i livskvalitén. Här tycker jag du Flute gör misstag rätt ofta.

    För mig är det lika lite livskvalité att köpa dyr statusbil som att samla pengarna på hög bara för att jag kan. Ska man samla pengarna på hög måste det finna nån form av mål och långsiktig lycka.

    SvaraRadera
  6. Märkligt med alla kommentarer om att "förbud är fel väg" när skribenten ingenstans i ursprungsinlägget förespråkar förbud mot privat bilägande. Han konstaterar bara att bilinnehav oftast kostar mer än att förlita sig på cykel eller kollektivtrafik, om man bor i Stockholm. Folk på landsbygden har förstås inte alltid lyxen att kunna välja bort bilen, ens om de skulle vilja.

    SvaraRadera
  7. Visst är det märkligt med detta utpräglade innerstadsperspektiv. Bor man några mil utanför innerstaden, så finns det helt enkelt ingen kollektivtrafik att förlita sig på.

    Det är ju absurt hur mycket det satsas på tunnebana/buss/spårvagn innanför tullarna, när vi alla vet att innerstaden inte är större än att det tar en timme eller så att promenera från norr till söder.

    Jag förslår att ALL kollektivtrafik innanför tullarna avskaffas, eftersom folk i innerstaden faktiskt kan både gå eller cykla, eller ta taxi i nödfall. Då kanske det skulle bli några pengar till oss utanför staden.

    För övrigt, anser jag innerstadsborna ska förmånsbeskattas för att de har så nära till allt. Vi skulle kunna kalla det för trängselskatt. Oh no shit, det ordet var ju upptaget för alla oss loosers som inte hostat upp fem-sex mille för en trea i Vasastan.

    SvaraRadera
  8. Flute,
    Jag håller med dig i ditt resonemag.
    Mycket välskrivet blogginlägg!
    Fler borde tänka i dessa banor.
    Blogghälsningar
    Classier Corn

    SvaraRadera
  9. Vet inte varför alla tror att man är för förbud så fort man råkar skriva negativt om bilen. Även Gester med ord tolkar mig så och kallar mig för "kollektivmupp". Intressant nytt tillmäle. Tidigare har det varit "miljötaliban" när jag har påpekat att det inte kommer att finnas bränsle i tillräcklig mängd för att driva alla bilar på den tänkta Förbifart Stockholm. "Skjut budbäraren".

    Vad gäller att handla på IKEA så är det som en kommentator ovan säger oftast odrägligt att åka hem kollektivt. Då använder man istället sina insparade bilpengar till att ta en taxi eller få varorna hemkörda.

    Låt mig förtydliga några saker.
    1. Jag bor inte i innerstaden, utan i förort.
    2. Jag är inte för bilförbud eller planekonomi, utan förespråkar tvärtom valfrihet.
    3. Jag anser att min livskvalitet blivit bättre utan bil.
    4. Visst finns det många som har bil av praktiska skäl, men av min bekantskapskrets skulle stora delar klara sig bättre utan, men försöker man att diskutera fakta går de omedelbart i försvarsställning. De är inlurade i "bilfällan" som jag försöker slå hål på lite här.

    SvaraRadera
  10. Intressant förresten att Sveriges tredje största ekonomiblogg blir kallad för "kollektivmupp" när jag försöker resonera kring bilens privatekonomi.

    SvaraRadera
  11. Thomas Larsson2011-08-28 16:01

    Det går alldeles utmärkt att handla på IKEA utan bil. De har nämligen en utmärkt hemkörningsservice; för 495:- kör de hem hur mycket som helst. När vi flyttade in i vår nuvarande (givetvis obelånade) brf tog vi hem ett halvt ton garderober på två körningar, alltså för 990:-. Samma sak när vi köpte hem skåpen till vår ROT-sponsrade köksrenovering.

    Sedan handlar det ju inte om förbud mot bilar, men att bilismen sannolikt avskaffar sig själv när exportmarknaden för olja dör någon gång runt 2030. Detta må vara politiskt omöjligt, men det påverkar knappast den minskande tillgången på olja.

    SvaraRadera
  12. Thomas Larsson2011-08-28 16:05

    Och tar man för lång tid på sig för att skriva kommentarer blir man uppenbarligen överspelad.

    SvaraRadera
  13. Men vänta nu, enligt de beräkningarna så kostar varje mil 25 kronor om man kör 1500 mil per år, och 33 kronor om man kör 900. Varför får jag då bara dra av 18 och femtio?!

    SvaraRadera
  14. Grymt insnöad artikel. Flute, om du tror att alla, nästan, lägger pengar pa en bil för att markera status, tycker jag bara synd om dig, det visar att du kanske inte har representativt umgänge.
    Förra aret var den mest salda privatbilen i Sverige Kia Ceedo. Den koper man inte för att visa sin ekonomiska ställning. Man kan ju leva utan tvättmaskin ocksa, innebär det att tvättmaskinen inte är ett bruksföremal...?

    SvaraRadera
  15. Bra artikel. Håller helt med Flute.
    Vi är en tre-barnsfamilj som bor i innerstaden. Vi har aldrig haft bil. Har medvetet valt ett centralt (och dyrt) boende för att ha nära till jobb, dagis, skola och annan service. Till IKEA tar man t-bana och beställer hemkörning. Man kan storhandla och bära hem maten i vandringsryggsäck. Ibland blir det mer meck utan bil för att man måste planera mer och anpassa sig till kollektivtrafiken, men det fungerar och vi längtar inte efter bil. Man gör nog helt andra val när det gäller resmål osv. För oss är det viktigt att det finns tågförbindelser eller dylikt om vi ska åka någonstans.
    Och nej, vi besöker inte ofta folk som bor långt utanför stan med dåliga kollektivtrafikförbindelser. Å andra sidan kan vi bara rycka på axlarna åt parkeringsplatser, däckbyten, besiktning och annat som folk verkar bekymra sig om.
    Håller med om att man sällan behöver kollektivtrafiken i innerstan. Det går nästan alltid snabbare att cykla. Enda gången det verkligen behövs är när man har med sig barnen eftersom de är för små för att cykla i trafiken och inte orkar gå så långt.
    Alla med bil tjatar om "frihetsargumentet". Jag tycker det är frihet att inte äga ytterligare en stor dyr maskin som man måste ta hand om och underhålla.

    SvaraRadera
  16. Men några saker som man inte skall förakta är dom pengarna som går att spara genom bosätta sig dyrare. Vi har ca2400kr i förhöjd boende/parkering kostnad för att bo nära jobb och en mellanstor matbutik men bara det faktum att vi båda kan gå/cykla till jobb, dagis, sjukvård,sämre försäkring på bilen etc. räknar jag med täcker upp dom förhöjda kostnaderna ganska exakt. Och då är det bara transport vi talar om.

    Vidare så är väll det enda som man BEHÖVER åka till shoppingmecka för idag kläder där det är svårt med passformen.
    Allt annat går att köpa på nätet och få levererat så nära hemmet att man i värsta fall kan transportera hem det på en mindre vagn eller lastkärra om man inte bor i en by, det mesta är ju dessutom så smått att det går utmärkt att hämta på cykel. Möbler och vitvaror är ännu enklare då dom leveras till dörren och även om t.ex. ikea tar 500kr för hemleverans så bör man ju kunna begränsa sig till 1-2 köp av så stora möbler per år, och bara det faktum att man inte besöker IKEA gör ju att man inte köper saker "som var fina/billiga fast man kanske inte behövde dom igentligen" och det borde ju täcka framtkostnaderna om något.

    Ang. kläder så finns det ju butiker inom denna genre men dom klarar fortfarande inte klarar av att skriva ut måtten ordentligt (hals, axlar,bröst,mage, ärmarlängd och bredd, midja, höft, gump, vad, lår, längd osv.), men det är förmodligen bara en tidsfråga innan man antingen genom att ta ett stort antal mått på sig själv kan filtrera fram kläder som passar bra eller helt enkelt fota sig själv i underkläder med en refferensmall (t.ex. vitt A4) och sedan skicka upp så att det blir bearbetat, ang. material så kommer det troligen gå fort att lära sig hur det 10tal material som finns på marknaden fungerar och märken (brands) kommer troligen få ett uppsving då man litar på att t.ex. fjällräven/levis håller samma passform.

    Om någon säger att man kan få hjälp av personalen så kan jag nog räkna antalet gånger tipsen från en säljare varit det bästa på ena handens fingrar. Det KAN hända om man handlar i en svindyr butik men det är knappast någon garanti.

    SvaraRadera
  17. Aldrig mått så bra som jag gör nu utan bil. Sparar dessutom skeppslaster med pengar.

    SvaraRadera
  18. 2011-08-28 18:40
    Verkar ju vara ett superlyckligt liv ni lever. Inga barn som ska köras nånstans, veckohandla med vandringsryggsäsck, skita i att besöka släkt/vänner utanför stan etc.

    Haha

    SvaraRadera
  19. "Totalt 38 500 kr/år"
    Man sparar BETYDLIGT mer genom att inte bo i Stockholm så flytta ut i landet först så sparar man pengar. Efter det kan man göra sig av med bilen om man vill spara mer.

    Senaste jag räknade på motsvarande boende i Stockholm jämfört med den jag har i den medelstora svenska staden så insåg jag ganska snabbt att det rör sig om minst 10000kr i månaden bara i räntor(med långsiktigt normala boräntor på runt 5%). Med tanke på marginalskatten skulle jag/vi alltså behöva minst 20000 mer i månadslön bara för att täcka boendet. Faktum är att vi får bara runt 1000-2000kr mer i månaden per skalle om vi byter till motsvarande jobb i Stockholm. Detta kommer inte ens i närheten av de ca 3000kr i månaden som bilen kostar i ditt exempel.

    SvaraRadera
  20. Men GÄSP vilken skitdiskussion ni för.

    Det ÄR kostsamt att ha bil, JA det vet vi alla och det är väll ingen nyhet såvida någon inte bott under en sten de sista 50 åren ?

    Orka tugga om något självklart som alla vet och som inte är en nyhet.

    SvaraRadera
  21. Ville. Du har helt rätt i att det är bra mycket dyrare i Sthlm. Ska kanske skriva om det också och reta upp en massa andra människor.

    SvaraRadera
  22. Hehe, roligt att folk känner sig kränkta när Flute snackar om att det kostar pengar att ha bil. Och det går även att hyra en liten lastbil på macken om ni vill ha "friheten" att själv köra hem er soffa från ikea.

    SvaraRadera
  23. KOSTNADER Kr/år
    Värdeminskning 41 730
    Skatt, besiktning 2 300
    Försäkring 9 500
    Bränsle 25 610
    Reparationer, service mm 7 010
    Däck 4 700
    Parkering 20 000
    Övrigt 0

    Totalt kr/år 110 800
    Kr/månad 9 240
    Kr/mil 92

    Nog visste jag att det var dyrt. Men 110000 om året var nog mer än jag räknat med...

    SvaraRadera
  24. 92 kronor milen, du skojar?! 41730 kronor, som du har räknat med i värdeminskning, är ju mer än vad en normal bil kostar att köpa.

    Är det en BMW X6 du har? Eller X6M? Skulle vara kul att veta vilka behov du har som gör att du väljer en sådan bil. Ingen behöver en X6M.

    SvaraRadera
  25. @17:52
    "Men vänta nu, enligt de beräkningarna så kostar varje mil 25 kronor om man kör 1500 mil per år, och 33 kronor om man kör 900. Varför får jag då bara dra av 18 och femtio?!"

    Du får bara dra av för din marginalkostnad (dvs det som det kostar extra att åka en mil när du redan har bilen).

    Marginalkostnaden (18,50kr/mil) är det enda intressanta när du skall avgöra om du av ekonomiska skäl ska ta tåget eller bilen. Det är också priset man bör räkna med när man delar bil en sträcka. Du ska alltså varken räkna med bränslekostnaden (10kr?) eller snittkostnaden (25kr).

    För övrigt är det märkligt att ingen diskuterar skatteväxling till förmån för fasta kostnader:
    dvs höj de rörliga kostnaderna och sänk de fasta. Detta gör att fler kan få råd med bil men
    användandet blir mer selektivt(=smartare).

    //Håkan

    SvaraRadera
  26. Mja, jag håller nästan med. Om kostnaderna motsvarar nyttan är ju väldigt subjektivt och det är ju lättare att avfärda bilen om man som du bor med cykelavstånd till jobbet och även närhet till t-bana.

    Har själv starkt övervägt att göra mig av med bilen, men en stor anledning till att det inte blivit så är att kollektivtrafiken suger getpung! Köper månadskort ibland, men aldrig två månader i rad. Jag måste få åka bil emellanåt och uppleva lite frihet och komfort där jag slipper stå som en packad sill och svettas på ett försenat tåg, eller stå och vänta på ett försenat tåg på en vindpinad perrong medan jag fryser arslet av mig.

    Kollektivtrafiken är verkligen under all kritik, framför allt vad gäller pålitligheten. Hur skall man kunna leva ett normalt liv med jobb och hämta småbarn på dagis när det inte går att lita på att tåget är i tid eller alls kommer överhuvudtaget? Vi skyller på SJ/SL, som skyller på Banverket, som skyller på regeringen (för lite pengar till underhåll).

    Är det alltså vårt eget fel som röstar fram fel politiker? Måste man rösta på miljöpartiet för att få en fungerande kollektivtrafik? Å andra sidan var det just mp som drev igenom den totalt meningslösa bottniabanan för massor av miljarder. Det är ju sexigare att som politiker kunna ta åt sig äran åt någon ny satsning än att se till att befintliga linjer fungerar.

    Ovanstående är väl ett av problemen, men utan att vara allt för insatt så misstänker jag även starkt den svenska inkompetenskulturen. En anledning till detta är de gånger man har fått höra att tåget är inställt pga personalbrist? Personalbrist!! Skall 500 pers behöva bli försenade för att lokföraren är förkyld? Hur svårt skall det behöva vara att ha någon form av back-up för sådant? Speciellt med tanke på hur många arbetslösa det finns. Men i detta landet är det aldrig någon som behöver ta ansvar för någonting. Man kan missköta sitt jobb varje dag utan att få sparken eller drabbas av några andra konsekvenser.

    Ursäkta en lång kommentar, men detta är något som verkligen kan få igång mig ;-)

    /Tompa

    SvaraRadera
  27. @Tompa,

    Testa cykel ett tag. Snabbare än både bil och kollektivtrafik på alla resor upp till 15 km i rusningstrafik, samma frihet som bil att välja tidpunkt och resväg, men du slipper allt jox med att leta P-plats, trängselskatt, dyr service, bilprovning, dyra reparationer etc. Träning får du på köpet - och blir ännu snabbare.

    Köp en släpkärra om du tillhör dem som älskar att tillbringa lördagsförmiddagarna i industriområden som Kungens Kurva eller Barkarby. Själv gynnar jag mina butiker längs vägen till jobbet (+ närbutiken för den vill jag ha kvar). Priserna är så pressade idag att det egentligen inte kostar mer att handla så - särskilt inte när jag inte har utgifter för bensin.

    SvaraRadera
  28. Utan bilen stannar Sverige heter det ju mycket riktigt, så vi kommer nog att fortsätta köra bil även i framtiden. Möjligen får vi dra ner en del på onödig körning.

    Om man bor på landet kompenseras de nödvändiga bilresorna till viss del av billigare boende. Där vi bor får man ett bra hus för några hundratusen kronor.

    I Stockholm är det säkert besvärligt att ha bil, köer, trängselskatt, inga parkeringsplatser, dyr försäkring, bilinbrott o.s.v. så det är inte så konstigt att en del avstår från bil. Det måste dock vara besvärligt att handla mat om man åker kollektivt eller cyklar, hur ska man få med sig t.ex. 6 fulla matkassar?

    Själv förstår jag inte varför någon vill bo i stora städer som Stockholm. Någon gång vart tionde år tycker jag kan vara lagom att åka dit och titta på Wasa t.ex., men att frivilligt bosätta sig på en bilfientlig ort med svindyra hus, trängselskatt och fullt med vargkramare och invandrare är för mig otänkbart.

    Länge leve bilen!

    Skogsägare

    SvaraRadera
  29. 15:02
    Min bil kostade 270000kr. Då var den så gott som ny. (Gått 600mil. Nypris 550000kr - Tänk vilken värdeminskning den snubben haft) En stadsjeep. Hade jag behov av en sådan. Nej, kanske inte. Men ville få plats med barnvagn och sånt. Behåller den nog under några år och sedan väljer jag en betydligt billigare bil.

    SvaraRadera
  30. Bilen (om man åker ensam i den) är långsammare än en cykel. Om du tar exemplet ovan och räknar vad bilen kostar. Ränkna sedan ut hur länge du måste arbeta för att tjäna ihop pengarna till bilen. Lägg detta till den totala transporttiden. Om du är medelinkomsttagare så landar du på ungefär samma hastighet som för en cykel. Vi jobbar för att kunna åka bil till jobbet. Med körglädje, image och social status...
    /Mats L ASPO Sverige

    SvaraRadera
  31. "Det måste dock vara besvärligt att handla mat om man åker kollektivt eller cyklar, hur ska man få med sig t.ex. 6 fulla matkassar?"

    Det går utmärkt med cykel, långcykel, lådcykel eller long john. Elektrifiera den om du är lat. Jmfrt med årskostnaden för en bil kan du köpa ett antal såna cyklar per år. Elektrifiera cykeln och man slipper skatt, försäkring m.m. Plus att man kan ta in och värma batteriet på vintern.

    Cykel är snorbilligt jmfrt med SL och bil i STHLM. Snabbt och en STOR frihet. Extremt ovanligt med "köer". Gratis adrenalinkick 2 ggr om dagen. Man snittar lätt 20km/h vardag i rusningstrafik, räkna och jmfr med SL eller bil!

    Känner en som pendlar 4mil enkel och snittar 38km/h-40km/h. Lite extremt men fullt möjligt om man vill sikta mot stjärnorna.

    SvaraRadera
  32. Bilkalkylen stämmer säkert, även om jag själv får lägre siffror. Min bruksbil (en Volvo) är i och för sig rätt gammal, för att inte tala om min hobbybil (en amerikansk Ford från 70-talet). Och jag reparerar båda själv!

    Men framför allt känns resonemanget väldigt ekonomistiskt. Det är sant att en poolbil blir billigare, men hur mäter man i kronor att den inte har favoritfälgarna? Att hyra bil känns för mig som att hyra en färdigmöblerad lägenhet där någon annan har valt tavlor och skivsamling. Om man bara ser bilen som en låda som tar en från A till B kan man säkert resonera sådär.

    Trots att jag har två bilar med tillhörande garageplatser tycker jag att jag unnar mig rätt mycket. Jag äter ute, går ut och tar en öl ibland och röker en cigarett då och då. Just matlagning är det tråkigaste jag vet, så bak-argumentet köper jag inte. Men sådant som jag inte är intresserad av lägger jag inte pengar på; t ex är min dator från 2006, jag handlar så lite kläder jag kan, och jag åker inte till Matscho Pitscho, Ankor Watt och vad det nu heter. Eftersom jag gillar samma musik som på gymnasiet köper jag sällan skivor numera. Och vad gäller mat går jag hellre på McDonald's än på finkrog.

    Dessutom bor jag i en billig, snart amorterad förortslägenhet, mycket just för att ha plats för bilarna. Närförort eller innerstad känns inte som alternativ, eftersom det är för dyrt och svårt att hitta schyssta garage. Dock bosätter jag mig inte i hus i Huddinge el dyl, även om det vore härligt med alldeles eget mekargarage och tomt att ställa ännu fler bilar på. Det vore för stort, och hus kräver mycket underhåll som jag inte är intresserad av att hålla på med. Kanske gör jag det i framtiden, när jag träffar kvinnan i mitt liv och eventuellt skaffar barn. Om hon är intresserad av att fixa med hus och trädgård förstås :-)

    Min Mustang är förresten en gammal dröm ända sedan tonåren som jag realiserade i vintras. Dyr i inköp, men aldrig har jag krossat en spargris med större entusiasm!

    SvaraRadera
  33. Väldigt många vill inte kännas vid de verkliga kostanderna, utan ursäktar sig med "man måste ju ha bil". Det kanske de "måste", men det är intressant att folk ljuger så mycket för sig själva när det gäller kostnaderna. Känsligt ämne, tydligen.

    Att inte ha egen bil är en enorm frihet för mig. Frihet från krångel - Reparation, service, parkering, köer mm mm. Slipper jobba extra mycket för att ha betala en bil som används för att sitta i bilköer till och från jobbet.

    SvaraRadera
  34. Bil är en lyx anser så många. Det behövs inte. Utan bil skulle de som har 3 barn exempelvis inte göra annat än att springa till/från livsmedelsaffären varje dag osv.

    Utan bil skulle jag inte kunna ta mig till släktens landställe, men just det landställe är ju också en lyx vi kan avvara!

    Det finns så många tillfällen att inte klassa bilen som att den inte behövs, ändå hela tiden denna oändliga diskussion.

    SvaraRadera
  35. När bränslet blivit för dyrt...

    Läste häromdagen att nästan hälften av alla bilresor till och från jobbet är under 5 km enkel väg.

    * Bilresor till och från jobbet kan då enkelt halveras. Att cykla 5 + 5 km till och från jobbet skulle ge mycket bra hälsoeffekter.
    * Resten av bilresorna som är över 5 km kan också kraftift reduceras om folk lär sig samåka. Om den halvan som har längre än 5 km till jobbet ser till att vara minst två i bilen på morgonen så har vi halverat antalet resor i den gruppen också.

    Bara där har vi tagit bort 75 procent av de dagliga jobbresorna med bil med bland annat följande effekter,

    * mer pengar över för massor av folk till annat kul,
    * bättre hälsoeffekt,
    * bättre miljöeffekt
    * mer bränsle över till betydligt mer samhälls- och ekonomisk-viktiga funktioner.
    * mindre kostnader för underhåll av vägar = mer pengar till annan infrastruktur
    * mindre förstoppningar i rusningstrafiken = mer tid till annat och enorma samhällsbesparingar i form av mindre tidskostnad som alla måste lägga på att trängas på vägarna

    Visst, lite förenklat, men 95 % av de som åker bil till jobbet skulle enkelt kunna ta cykeln eller samåka. Sedan kan de som verkligen behöver åka bil, om man t ex har funktionshinder eller andra behov åka bil.

    Kul tanke och faktiskt fullt genomförbar om viljan finns.

    /K

    SvaraRadera
  36. Använd Cykel så långt det är möjligt. Inte så kul iomed att man måste driva den med egna ben. Men det kostar 0kr i skatt,,Drivmedel,,Och man får en bättre hälsa. Utöver det kan man ju ha en liten och smidig bil som inte kostar skjortan i skatt,,Drivmedel m.m För saker som storhandla,,Landställe etc Alternt Rabbatkuponger för SL. Visst är det kul att köra bil. Går snabbt och bekvämt Det tycker jag också. Men när man kollar kontona om var pengarna har tagit vägen så är det allt annat än roligt sen.
    (( Tim

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.