En konjunkturindikator som är tydlig och svår att manipulera är försäljningen av nya bilar, som fortsätter att sjunka i Europa. Under augusti sjönk försäljningen i Europa med 8,9 procent, efter att ha sjunkit 7,9 procent i juli. Detta är ingen ny trend, utan det har varit så under flera år. Ser vi på de fem största bilmarknaderna i Europa ser det ut så här.
Tyskland och Frankrike har klarat sig hyfsat, men Italien och Spanien har tappat omkring 40 respektive 60 procent sedan juni 2007. Storbritannien har tappat runt 18 procent. Ser vi på de första åtta månaderna i år jämfört med samma period förra året ser det ut så här uppdelat per land.
Inte oväntat toppar Grekland och Portugal listan med runt 40-procentiga nedgångar på årsbasis, men även i Sverige och Finland noteras en nedgång på drygt 10 procent på årsbasis. Om det nu går så bra för Sveriges ekonomi, varför köper svenskarna färre nya bilar? I Sverige minskade nybilsförsäljningen med 13,6 procent i augusti, och i juli med 7,9 procent. Island har haft den största ökningen på årsbasis, men det är en uppstuds efter den stora nedgången 2008-2009, och nybilsförsäljningen på Island har inte på långa vägar återhämtat sig, utan ligger fortfarande runt 40 procent av nivån för 2007.
En annan intressant sak är att se på nybilsförsäljningen per bilmärke, vilket man kan hitta hos ACEA. Nedan har jag slagit samman koncernvis.
VW-koncernen (som inkluderar Audi, SEAT och Skoda) har klarat sig bra och till och med ökat försäljningen det senaste året. Dock har VW-bolaget SEAT (baserat i Spanien) minskat försäljningen med drygt 16 procent.
Franska PSA (Peugeot och Citroën) har minskat försäljningen kraftigt och de har också behövt dra ner på personalen i år. Även franska Renault (med Dacia) har minskat försäljningen.
För Italienska Fiat-koncernen (som inkluderar Lancia, Chrysler, Alfa Romeo och Jeep) ser det också riktigt illa ut.
GM:s europeiska delar Opel och Vauxhall (baserade i Tyskland respektive England) har också drabbats av minskande försäljning, liksom Fords europeiska del.
Det vi ser för den europeiska privatbilsindustrin är alltså att den i stort sett följer det allmänna europeiska krismönstret med ett starkt Tyskland, men svagt i övriga länder. Ser man på bilindustrin och bilförsäljningen ser Frankrike ut att vara nästan lika illa däran som Italien, något jag också noterade när jag tittade på arbetslösheten i Europa.
Övergår vi till lastbilar, skåpbilar och bussar så har även där försäljningen fallit. Första halvåret i år föll försäljningen av lastfordon upp till 3,5 ton med 11,6 procent jämfört med samma period förra året, försäljningen av medeltunga och tunga lastbilar föll för samma period 5,2 procent respektive 5,8 procent. Försäljningen av bussar ökade dock med 7,2 procent, vilket rimmar väl med den minskande personbilsförsäljningen.
Även i lastfordonsstatistiken sticker Grekland och Portugal ut med minskningar på runt 50 procent eller mer. I Italien är det minskningar på runt 30 procent och i Spanien drygt 20 procent. I Frankrike och Tyskland rör det sig däremot bara om minskningar på några procent på årsbasis.
Den europeiska fordonsindustrin är alltså kraftigt överdimensionerad och behöver skäras ner rejält, framförallt vad gäller personbilar.
Det blir inte bara nerdragningar, utan några biltillverkare kommer säkerligen att försvinna och vårt svenska Volvo personvagnar ser ut att ligga illa till, med en nedgång i försäljningen i Europa under januari-augusti med -10,6 procent jämfört med 2011. Det ser också ut att gå dåligt för Volvo PV:s försäljning i Kina. Vd:n Stefan Jacoby sparkar i ilska Volvo PV:s säljchef för Kina och skjuter fram målen för försäljningsökningen där. Volvo PV vill ta marknadsandelar och öka försäljningen, men det vill även de betydligt starkare konkurrenterna BMW, Audi och Mercedes. Jag anser att Sverige måste förbereda sig på att även Volvo PV går i putten inom en inte alltför avlägsen framtid.
Däremot noterar jag att nybilsförsäljningen i USA går bra generellt just nu.
Plughorse – Läxhjälp med AI – WILD1000 och personlig kod!
11 timmar sedan
Enligt försäljaren på den stora japanska biltillverkaren, när jag köpte en bättre begagnad bil för några månader sen, så tjänar de pengar på service, inte på bilförsäljning nu för tiden. Dessutom har de 20% lockrabatt på service hela året. Säger något om desperationen i branschen.
SvaraRaderaAngående din första graf så visar väl den att det att "manipulera" dessa data också. För visst sammanfaller den tyska uppgången under 2009 med att de då gav skrotningspremier om man samtidigt köpte en ny bil? Både Tyskland (och även Frankrike & Italien) har ju en inhemsk bilindustri som man vill gynna på olika vis, framförallt under kristider. Så en del utfall i dessa data kan vara tydligt påverkade av tillfälliga politiska stödåtgärder riktade mot bilindustrin
SvaraRaderaDet är väl bara bankirer som har råd att köpa nya bilar nuförtiden.
SvaraRaderaVar det inte så att 2011 var ett väldigt bra år för Sverige när det gäller nybilsförsäljningen? Har för mig att BilSweden räknade med en nedgång under 2012 på runt 10 %.
SvaraRaderaFör Volvo's del gäller det att kunna sälja bilar i USA och Kina. Detta är något som Renault, Citroen, Peogeot, Lancia och Alfa Romeo knappt gör idag och därför anser jag att dessa märken ligger illa till. Dessutom kanske Volvo borde tänka om och inte konkurrera med Mercedes, BMW och Audi. Dessa märken har redan Lexus, Jaguar och Infiniti som mindre konkurrenter i världen.
Köpte en fabriksny bil idag en Audi då de har en skaplig rabatt med stundande modellbyte! Begagnatpriserna ligger däremot otroligt högt. Efter tio år är det inte mycket kvar i värde på en bil så ju högre pris desto mer per år! Men om du kör mycket så är det vanskligt med en gammal bil, reparationerna är också en kostnad.
SvaraRaderaVolvo saknar en liten bil, V40 är väl dyr uppemot 300tkr!
RaderaPeak car skriver dagens The Economist om. 4 sidor text + en ledarsida. De går in på olika orsaker och ser på trender under lång tid. Från synen på 60-talet till idag. Ja peak car gäller inte riktigt alla länder, men även vad som händer i 3-världen berörs.
SvaraRaderaNanotec
För att göra en analogi med tankarna om nedläggning av volvo och volvo PV, så får vi börja förbereda oss på att sådana bloggar som flutetankar, cornucopia och lundaluppen snart måste läggas ned eftersom de inte inte kommer att klara sig mot de utländska jättarna morningstar, zeroHedge m fl, för de har så stora muskler.
SvaraRaderaEller också kan vi svenskar sluta framställa varann som sämst och börja tro på varandras förmågor. I synnerhet borde svenska ingenjörer få mer ekännande, även om bara en av tre får chansen på ett relevant jobb.
Fler människor bor i städer med bra kommunikationer. Många skaffar inte ens körkort.
SvaraRaderaI Sverige sväljer bostaden största delen av kapitalet så en bil kommer i andra hand.
Jag skulle inte köpa aktier i bilindustrin... Möjligtvis blanka Opel om det gick.
/ Lowrisk