2012-09-12

Nej, mindre av EU!

Efter EU-kommissionens ordförande Durão Barrosos tal i morse som propagerade för mer EU-centralisering är det uppfriskande att lyssna på Nigel Farage när han häcklar EU-nomenklaturan.

Bland annat kallar han EU-kommissionären Olli Rehn för Barrosos "henchman", alltså "kumpan" eller "medbrottsling".

Debatten rasade vidare i del två nedan. Durão Barroso påpekar att han blivit vald till Portugals parlament många gånger och undrar retoriskt om Farage blivit vald någon gång till Storbritanniens parlament. Durão Barroso är säkerligen medveten om att Storbritannien har ett valsystem med enmansvalkretsar som systematiskt kraftigt missgynnar mindre partier, men väljer att ignorera detta. Om Storbritannien hade ett valsystem i stil med Sverige skulle Farages UKIP (och flera andra småpartier) ha platser i parlamentet.

Notera också hur talmannen Martin Schulz bryter mot parlamentets regler genom att blanda sig i debatten och påpeka hur demokratisk EU-kommissionen är. Fast vi vet ju sedan tidigare att Schulz avskyr Farage.

Nigel Farage är en god talare som har en förmåga att peka på EU-kolossens lerfötter på ett kunnigt och slagkraftigt vis, ofta med en god portion humor. Durão Barroso har dock en poäng när han anklagar Farage och hans vänner för att vara nationalister, populister och extremister, för UK Independence Party lutar onekligen åt det hållet. Man ska vara medveten om detta när man lyssnar på Farage. Även om han är mycket pricksäker i sin EU-kritik ska man inte glömma bort de andra delarna av den politik han representerar.

Därför undrar jag om det inte finns några andra vältaliga EU-kritiker i Europaparlamentet. Jag hinner inte sitta och lyssna igenom en massa talare, så därför ber jag läsekretsen om tips.

Kanske kan man hitta några hos den gröna gruppen? Tillägg: nej, där fanns inte mycket att hämta. Jag provlyssnade lite och de var federalister de också.

9 kommentarer:

  1. Vilken fars. Det enda jag saknar är slagsmål men det kommer nog snart när Barroso får nog av sanningen och måste ta till våld för att föra ut sitt budskap.

    SvaraRadera
  2. Jag är en av de som bär ett ansvar för att det som nu sker verkligen kan ske - jag trodde på den Europeiska tanken om en hållbar Fred. Min övertygelse drev mig att propagera för ett sammanhållet Europa, och jag har nu fått se denna nya märkliga överstatliga byråkrati växa fram som håller på att bli ett nytt Sovjetunionen.

    Jag skäms jag känner mig total lurad, och jag kommer att bekämpa detta monster så gott jag kan i min litenhet. Dessa personer som nu vill ta över all makt och bli ett nytt frälse - de är de Europeiska folkens nya fiende.

    Demokratin försvinner och personer som Barosso och van Rumpey måste besegras med alla till buds stående demokratiska medel. Om vi inte lyckas så kommer en framtid då vi lever under dekret och diktat.

    Vad väljer du?

    SvaraRadera
  3. Vadå populister? Så fort jag hör nån förståsigpåare prata om populister i nedsättande ordalag hajar jag till och tänker; "jaha ännu en ickedemokrat som använder härskartekniker mot sina meningsmotståndare". Själv översätter jag ordet populist till demokrat.

    Och att kalla dem för extremister. Det är för dumt att ens kommentera.

    Annars brukar jag gilla din blogg Flute. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad översätter du "demokrat" till? ;)

      Radera
    2. Håller med, vem definierar populist och extremist? I mitt tycke är det de övriga som är extremister.

      Radera
  4. Jag håller med anonym 2012-09-13 10:41 i alla delar. Jag tycker dessutom att man skall ge Farage kredit för hans civilkurage. För övrigt är det väl Barroso som är den största nationalisten av de båda.

    SvaraRadera
  5. Missa inte Daniel Hannan, MEP för South East England och Konservativ. Efter Farage den starkast lysande stjärnan på EU-parlamentshimlen.
    Finns otroligt många guldkorn - rekommenderar att lyssna igenom hans youtubekanal.
    http://www.youtube.com/user/DanHannanMEP

    Hans senaste handlar om euron http://www.youtube.com/watch?v=yRSN1PccJLo&feature=g-u-u

    SvaraRadera
  6. "Durão Barroso har dock en poäng när han anklagar Farage och hans vänner för att vara nationalister, populister och extremister, för UK Independence Party lutar onekligen åt det hållet. Man ska vara medveten om detta när man lyssnar på Farage. Även om han är mycket pricksäker i sin EU-kritik ska man inte glömma bort de andra delarna av den politik han representerar."

    Vad menar Flute med detta? Är det negativt att vara nationalist? och vad har Herr Farage för extrema åsikter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag undrar också!

      Flute lutar själv onekligen åt miljövänsterhållet, och i den hörnan finns själva definitionen av extremism. Flute verkar dela många politiskt korrekta åsikter med PK-etablissemanget, t.ex. att sund nationalism är något dåligt.

      Radera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.