Baltic Dry Index är ett index över kostnaden för bulkfrakt av torrvaror (t.ex. järnmalm, kol eller spannmål). Dessa varor är råvaror till industrier och indexet ger därmed en tidig indikation på hur det står till i den globala ekonomin genom att visa efterfrågan på råvaror. Detta index påverkas förstås också av tillgången på fraktfartyg, men tillgångssidan för frakter är förhållandevis oelastisk då det tar runt två år att bygga ett fartyg. Indexet har också fördelen att det är mycket svårt att manipulera eller spekulera i, då man helt enkelt inte bokar frakter om man inte vill ha torrvaror levererade.
ZeroHedge uppmärksammar att Baltic Dry Index sjunker igen och nu gått in i den sämsta julimånaden sedan 1986.
En viss återhämtning skedde 2009-2010. Därefter sjönk indexet igen för att nå en bottennivå 2012. Sedan har det skett en viss svagare återhämtning under 2013, men indexet är i år alltså åter på väg mot bottennivåer.
För det första indikerar det väl att det inte är någon höjdare att investera i rederier, då det uppenbarligen finns en stor överkapacitet. För det andra indikerar det att återhämtningen i den globala ekonomin har varit tämligen lam sedan finanskrisen.
Aktiemarknaderna har dock som bekant ignorerat denna lama återhämtning, då de blåsts upp till rekordnivåer av den lösa penningpolitik som de stora centralbankerna bedrivit de senaste åren. Den verklighet som avspeglas i Baltic Dry Index är dock en annan. När ska denna verklighet komma ikapp?
Läs även Cornucopia om att SEB anser att den globala återhämtningen nu är över.
2014-07-23
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tror att den kraftiga uppgången under tidigt 2000-tal berodde på Kinas ekonomiska expansion i kombination med brist på frakttonnage. Därefter har det beställts och byggts en mängd fartyg vilket lett till en "svälta räv" lek då det fortsätter beställas nya fartyg i ganska hög grad. Nya, större och bränsleffektivare för att kunna klara av konkurrensen. Dessutom är det rekordbilligt att bygga nu både på varvssidan som finansieringssidan. Ingen vill kasta in handduken utan alla som kan försöker hellre satsa sig ur "krisen".
SvaraRaderaFinns det inget index som visar den faktiska mängden av dessa varor i antal ton t ex (som med olja)? Med Baltic Dry Index måste man ju gå omvägen via dollarns värde för att få reda på detta. Är det kanske så att vi har vant oss alltför mycket vid att mäta allt i pengar i st f i värden som uttrycker den fysiska verkligheten? Den enklaste vägen är ju att mäta i pengar naturligtvis.
SvaraRadera/Robban
Det intressanta med BDI är att det inte går att manipulera detta index något vidare för det handlar om vilka affärer som görs under dagen. Det är avslutade affärer och inga former av derivat finns inblandade.
SvaraRaderaNär rederierna får kontakt på transporter och avtalet är undertecknat då redovisas det.
BDI omfattar en mängd fartyg det finns cirka 10 000 fartyg som transporterar den typ av "cargo" som ingår i Baltindex.
Om ni inte vet varför det heter Baltindex så beror det på att för länge sedan i London så började man på en krog som ägdes av Balter anteckna på en tavla vilka transporter som gjorts upp. Har alltså inget i övrigt att göra med Balter eller Baltikum.
Det finns ju många andra sjöfartsindex som redovisas och vissa av dem går riktigt bra - ett av dessa är för gastankers ett annat för containers osv.
Men för de av oss som följt det ekonomiska vansinnet nu under många år och som förstår hur det här kommer att sluta är ändå idag BDI ett av de bästa instrument vi har till förfogande.
Vill man förstå så gör en liten översikt för er själva. Två tabeller på den vänstra sidan skriver ni in det som blivit bättre sedan 2008 och på den högra sidan det som blivit låt säga sämre.
Tips till högra sidan
Alla de krig som börjat
Flyktingkatastrofer
Politiska idiotier
Ekonomiska fiaskon
ja listan blir enorm om allt skall ta smed, och när man läser av det här då blir man liksom jag en övertygad realist som oftast kallas för pessimist.
Med hälsning till Robban ovan om det är du från Di för några år sedan
OrgLasse