2009-04-03

Bloggarkväll på Handelskammaren

Stockholms Handelskammare ordnade igår en bloggarkväll, där förutom femton bloggare av mycket skiftande inriktning även Peter Wallenberg var inbjuden. Kvällen bjöd på intressanta diskussioner, även om det för mig var tydligt att "politikerbloggarna", såsom varande mer vana ifråga om talad debatt, dominerade kvällen. I bloggandets värld är det ju annorlunda - här behöver man inte komma med en kommentar på en gång, utan kan ta sig tid att skriva och formulera sig.

Det var kul att Handelskammaren nu uppmärksammar bloggarna på ett sätt som tidigare varit förbehållet mer traditionella media. Man hade också valt att lägga evenemanget på kvällstid, eftersom man tänkte att Handelskammarens pressträffar är på dagtid, vilket kanske inte passar alla bloggare. Kanske inte så konstigt att man nu riktar sig mot bloggare, då Handelskammarens informationschef själv är bloggare (se nedan). Eftersom det inte fanns något givet ämne för kvällen, drev diskussionen omkring, med mycket fokus kring Peter Wallenberg och hans syn på saker och erfarenheter från olika områden.

Intressant var att både Peter Wallenberg och Handelskammarens VD Peter Egardt inte ansåg att konjunkturbotten var nådd ännu, och att Stockholm verkar ligga lite efter tidsmässigt i konjunkturnedgången. Jag avhöll mig från mina vanliga ekonomiska domedagsprofetior, utan ägnade mest kvällen åt att lyssna och pejla läget. Peter Wallenberg nämnde dock att många är rädda för att detta är ett nytt 1930, då vi fick en stor börsuppgång mitt i den jättelika nedgången, vilket lurade många. Jag kommer framöver säkert att återkomma till annat intressant som togs upp under denna kväll, bl.a. handelsministerns Marockobesök och direktörsbonusar.

Det brokiga gänget av bloggare bestod av Alexandra Einerstam, Björn Fridén, Dick Erixon, Edvin Alam, Erik Laakso, Fredrik Westerlund, Jesper Svensson, Johan Ingerö, Josefin Deiving, Merit Wager, Paul Lindquist, Per Ankersjö, Per Gudmundson, Rosmarie Södergren och så jag då. Även Handelskammarens informationschef Andreas Krohn bloggar, både på sin egen blogg och på Handelskammarens blogg. Några av dessa bloggar har jag studsat förbi någon gång förut, men de flesta var nya för mig. Vi får se om jag återkommer till dem senare.

Och så ska vi inte glömma att Peter Wallenberg gav ett mycket sympatiskt intryck - en man som propagerar för utbildning, forskning och långsiktigt ägande.

Så - då har jag klarat av berättelsen om detta - åter till "financial doom". Jag skrev ju nyligen om den globala kreditbubblan, men snart ska jag skrämma er ännu mer när jag skriver om jättebubblan i finansiella derivat, bland annat kreditswappar.

3 kommentarer:

  1. Peter sr eller jr ?

    SvaraRadera
  2. Det är just dylika man fruktar. Vad blir det för en ekonomisk vätebombsmäll. Undrar man lika stilla som i stormens öga.

    SvaraRadera
  3. @ Anonym Peter Jr.

    @ Flute, tack för senast!

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.