2011-04-02

Färgglad potatis i år

Som jag skrev i höstas tänker jag odla mer potatis i år, eftersom den svenska kommersiella potatisodlingen inte kunde leva upp till efterfrågan förra året.

Mina odlingar kommer nu att förutom den intensiva delen även att få en extensiv del. Den extensiva delen blir på lantstället och behöver inte skötas så ofta. Där blir det mest potatis, som inte behöver särskilt mycket omvårdnad. Den intensiva delen blir som förut på odlingslotten där jag kan komma och vattna och rensa varje dag (utom då jag är bortrest förstås, men då ber jag en granne vattna).

Inspirerad av att bloggrannen Ylven hade köpt röd potatis så köpte jag också dessa roliga knölar. Jag googlade och hittade att den helröda sorten "Highland Burgundy Red" finns att köpa på postorder från Larsviken. Där passade jag också på att beställa den blålila potatissorten "Salad Blue". Nu var dessa speciella potatissorter inte särskilt billiga i inköp, men slutkostnaden per skördat kilo blir ändå mycket låg jämfört med att köpa potatis i affären. 89 kronor fick jag betala för en påse med 15 sättpotatisar. Även om jag bara får en skörd på tio kilo blir det bara 8:90 per skördat kilo. Förutom de färgglada "pärera" blir det också mer normala sorter som Asterix och Princess, men färgglatt potatismos blir det alltså också.

Potatis är något av det mest lättodlade som finns och det är svårt att hitta en investering som ger bättre avkastning. På köpet får husbehovsodlaren motion och frisk luft.
P.S. Jag har inte fått något betalt av Larsviken för att rekommendera deras postorderbutik, men jag tycker att det är viktigt med sådana här småskaliga företag.

3 kommentarer:

  1. Jag odlade två snarlika sorter, Blå Kongo och en annan rödaktig jag inte minns namnet på. Men både med och utan skal försvann färgen nästan helt vid kokning, har någon bra tips att dela med sig av?

    SvaraRadera
  2. Jag har odlat Blå Kongo tidigare, men har inte råkat ut för att den tappar färgen "nästan helt".
    Lite färg tappar den i och för sig, men jag tycker det finns klart tillräckligt kvar. Jag brukar göra potatismos på den, så då blandar man ju ihop allt, så att även delar som tappat färgen blandas med mer färgade delar.
    Sen skulle man ju kunna göra klyftpotatis i ugnen (utan att förkoka dem då förstås). Det tror jag att jag ska göra i höst...

    SvaraRadera
  3. Angående färgbortfall; råstekta potatisar tappar exempelvis inte färg. Tror jag.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.