Jag ställer mig också tveksam till flera av infrastrukturprojekten, särskilt Förbifart Stockholm, där jag frågar mig varför man ska bygga en väg för minskad trafik. För vad ska driva alla dessa bilar som beräknas använda förbifarten?
Vi kan också läsa om att enligt SBAB:s boprisprognos, byggd på en enkät med cirka 300 fastighetsmäklare i de tre storstadsområdena, så väntas priserna i Stockholm och Malmö falla.
- Bostadsrättspriserna i Stor-Stockholm brukar ses som en ledande indikator på bostadsmarknaden. Prognosen om fortsatt fallande bostadsrättspriser i Stor-Stockholm är därför illavarslande, säger Tomas Pousette chefsekonom på SBAB Bank.Illavarslande för vem, herr Pousette? Priserna behöver sjunka tillbaks rejält så att unga människor åter har råd att köpa sig en bostad utan att bli skuldslavar för livet. Herr Pousette kanske anser att sjunkande bostadspriser är illavarslande för hans eget säkerligen mycket välbetalda jobb som spåman på SBAB.
Idiotiskt att gynna vissa branscher på det här sättet. Sen ROT och RUT, olika momssatser hit och dit. Politiker är inte kloka. Om det nu är fel på skattesystemet, erkänn det. Och ändra på det i grunden. Sluta med att gynna vissa intressegrupper, oftast dom som lobbar mest. man kan ju misstänka mutor, eller är det bara dumhet?
SvaraRaderaFörbifart Stockholm är sällsynt korkat på alla vis som finns.
SvaraRaderaVarför fattas såna beslut överhuvudtaget?
Kan en regering vara så dåligt pålästa, eller bygger man på rena förhoppningarna att tekniken löser allt?
/Tompan
Med tanke på hur eftersatt infrastrukturen är på flera håll i Sverige har jag svårt att se hur dylika satsningar skulle vara av ondo.
SvaraRadera"Under de kommande åren väntas stora investeringar i anläggningsverksamheten som bland annat handlar om att bygga och underhålla broar, tunnlar, vägar och järnvägar. I närtid, för nästa år och 2013, har åtskilliga miljarder kronor extra i den statliga budgeten avsatts. Dessa pengar är öronmärkta för underhåll. [...] Uppdragen omfattar allt ifrån vägar, gator, broar till järnvägar, hamnar och fjärrvärme."
Låt gå för att vissa vägprojekt kanske inte är så lyckade men underhåll av befintlig infrastruktur och ökade investeringar i järnväg och fjärrvärme etc tycker jag är lysande bruk av skattepengar. Bättre att satsa på något som ger någon form av återbäring till samhället istället för att exempelvis sänka restaurangmomsen.
Jag håller med Johan.
SvaraRaderaTycker t.o.m. att staten borde avsätta pengar varje år för att "stötta" byggsektorn när det går dåligt. Förslagsvis genom att alltid ha kontrakt ute för 60-70% av genomsnittspriset dom senaste 10åren. Dom flesta seriösa företag kan tänka sig att ta en viss förlust för att för att åtminstonde delvis övervintra till nästa boom. Att då ta ganska sunkiga statliga affärer borde vara synnerligen attraktivt eftersom det är ganska liten risk att staten ställer in betalningarna.
Det fina är att det blir självreglerande eftersom ingen kommer ta affärerna under normala omständigheter men dom seriösare företagen överlever en krash av den typen vi hade för ett par år sedan.
Och det är ju inte så att det saknas renoveringsbehov på såväl infrastruktur som statliga/landstings/kommun byggnader som sjukhus, dagis, skolor, rastplatser, bad osv. osv. Dessutom behövs det en del nytt och med 30% lägre priser går det ju att bygga t.ex. en skola ett par år innan den verkligen behövs, samma sak med sjukhus osv. där det är ganska lätt att beräkna behovet dom närmaste 7-15åren. Städer slutar sällan att växa och barn gör det defenetivt inte med mindre en kraftig epidemi.
Ang SBABs Boprisprognos. Kika en bit ner i informationen där man kan läsa att det finns en systematik i diffen mellan mäklarnas estimat på framtiden och faktiskt utfall. Inte helt oväntat kanske ;)
SvaraRaderaFRÅN LIVET:
SvaraRaderaSitter i 2a i Årsta Stockholm utan hiss. Om några år blir det barn och då vill vi flytta till större med hiss alternativt till radhus. Banken äger idag 90% av lägenheten, vi äger 10% och i övrigt inget annat än studielån.
Vi köpte bostaden förra året för ett pris som var ok då. Nu säljs liknande lägenheter för lägre pris.
Kan idag få ett förstahandskontrakt i Stockholmsförort men då får vi längre att pendla till jobb och hyran är hög (9000kr).
VAD SKULLE DU GJORT?
Det går bra att bo i tvåa med barn. Gjorde det själv i två år. Bo kvar och amortera så mycket ni kan.
SvaraRaderaETT NUTIDA LIV:
SvaraRaderaVi bodde i en tvåa (utan hiss) på tredje våningen med barn i åtta år utan problem.
ETT LIV FÖR INTE SÅ LÄNGESEDAN:
För drygt fyrtio år sedan bodde min mamma och hennes tre syskon (med föräldrar, förstås) i en tvåa innan de gjorde "boendekarriär" till en trea ...
Vilket jävla i-landsproblem.
Håller med. "Illavarslande" när bostadsrättspriserna förväntas falla. Illavarslande för vem då?
SvaraRaderaDet bästa vore väl om bostadsrätter i Stor-Stockholm kostade 1/5-del av idag. Eller ännu mindre. Finns det någon annan vara/produkt/tjänst där ett liknande uttalande skulle kunna förekomma?
T.ex.
"Prognosen om fortsatt fallande matpriser i Sverige är illavarslande, säger Karls Svensson chefsekonom på Matinstitutet."
"Prognosen om fortsatt fallande bensinpriser i Sverige är illavarslande, säger Karl Svensson chefsekonom på Bilindustriföreningen."
"Prognosen om fortsatt fallande klädpriser i Sverige är illavarslande, säger Karl Svensson chefsekonom på Klädesinstitutet."
Det bästa vore om folk fick behålla sina pengar själva, så kommer de att spenderas där de gör mest nytta. Med vilken rätt tar sig Reinfeldt, Borg & Co svenska folkets hårt ihoparbetade pengar och ger dem till byggbolagen?? Socialister!
SvaraRaderaDet är väl troligare att en stor del av våra pengar stoppas in i ett stort svart franskt(belgiskt, italienskt, whatever) bankhål än att de används till svensk infrastruktur.
SvaraRadera/Tompan
Bättre vore om staten:
SvaraRadera* Avskaffade hyresregleringen
* Monterade ner plan- och byggnadslagen
* Sålde ut statlig och kommunal mark.
Det skulle inte kosta staten en krona, Tvärtom det skulle ge staten en massa pengar samtidigt som skulle minska bostadsbristen.
re: Neoliberal Agenda
SvaraRaderaHar alltid varit positiv till att avskaffa regleringar, men numera är jag inte så säker längre. Om man införde marknadshyror rakt av skulle hyrorna bara bli dyrare för alla, inte bara för dem i attraktiva lägen. De privata bostadsbolagens ägare skulle bli ännu rikare, hyresgästerna skulle bli fattigare. Och att sälja ut offentligägd mark för få fart på bostadsmarknaden skulle bara funka om man sålde till oberoende aktörer som inte ingick i det svenska bostadsoligopolet. Vilket man inte skulle göra. För tillfället leder dessvärre alla försök att liberalisera marknaden till ännu mer ägar- och maktkoncentration.
//Pelle
Anonym 2011-10-21 00:30 :
SvaraRaderaMitt i prick!
Johan och Logi:
SvaraRaderaUnderhåll av befintlig infrastruktur, visst, det anser jag också behövs.
Men vi behöver inte bygga en massa ny infrastruktur. Vi kommer att få det tillräckligt svårt att underhålla den befintliga infrastrukturen när världen sprungit in i tillväxtens gränser.
I teorin låter det som en bra idé att staten ska erbjuda byggjobb till 60-70% av marknadspris, men tyvärr brukar det inte bli så. Staten går ut med en offertförfrågan och får in ett antal offerter från olika byggföretag som ligger nära nuvarande marknadspris och så väljer man den billigaste.
Japp. Det skulle bara bli dyrare. Jag är också för marknadsekonomi men sverige är så svårt socialiserat att punktinsatser ofta får felaktig verkan.
SvaraRaderaPelle, if you are not part of the solution you are part of the problem...
SvaraRaderaPolitikerna resonerar precis som du och det är därför det inte blir bättre ... och det är därför vi kommer sitta här igen om 10 år med exakt samma problem. Man vill inte slakta sina heliga kor.
Samtidigt kan få en lägenhet i Oslo på ett par timmar.
Som vanligt ska allianspartierna ge skattebidrag till diverse företag. Jag trodde att skatten var till välfärden och nödvändig myndighetsutövning och inte ett instrument för att gynna utvalda branscher.
SvaraRaderaÄr det som Flute påpekar att vi har byggt färdigt fossilsamhället!? Framför allt vår infrastruktur.
SvaraRaderaJu mer friska pengar vi satsar på gammal fossilstruktur som vägar, broar och bostäder a la 70-talstuk, desto längre in i kolsäcken kommer vi. Där det blir allt mindre resurser över för att både underhålla och hålla igång det vi skapat. Och detta i en tid då både kapital och energi/olja kommer att saknas för att klara en smidig övergång till ett annorlunda samhälle. Ett samhälle som vi vare sig vi vill eller inte kan värja oss ifrån. Men vägen dit kan vi fortfarande påverka till den del.
Det vi borde investera i är ett samhälle som kommer att se diametralt annorlunda ut och som inte kommer att vara "fordonsdrivet".
Stimulanserna till byggsektorn i all ära med det är en konstlad form för att hålla igång en sjuk byggsektor. Och det har pågått länge. Det framgår klart av den graf över kostnadsutvecklingen som du visar. Där bidrag går in stiger kostnaderna!
Inte nog att vi byggt upp en bostadsbubbla tack vare obegränsat kapital och energi, som per definition kommer att brista. Vi har också byggt fastigheter, de senaste 20 - 30 åren, som är av så dålig kvalitet (och byggd för en annan tidsepok) att de knappt kan klassificeras som investeringar utan mer som en förbrukningsvara.
De liknar på många sätt fastigheterna från miljonprogrammet på 70-talet som var så undermåliga att de borde stå inomhus. Och vem får står för fiolerna för att bygga om dessa 100.000 tals hyresfastigheter? Jo skattebetalarna. Byggarna tog vinsterna och samhället efterbörden.
Politiker tror på infrastruktursatsningar pga att det funkade förr.
SvaraRaderaExempel:
Glesbo är en liten ort dit det endast går en smal grusväg.
Politikerna kör lite härlig keynsianism och vips:
Glesbo har en asfalterad genomfartsled.
Glesbo får ett rejält uppsving pg av att folk lättare kan handla med dem.
Deras produktivitet ökar betydligt mer än vad vägen kostade.
Keynsian Win!
Klipp till nutid.
Glesbo har fortfarande sin väg och den är kanske aningen sliten och man skulle ju vilja bredda den osv.
Politiker kör lite härlig keynsianism och efter att man sprängt och levt rövare så:
Glesbo har en rak och fin motorväg.
Glesbos produktivitet ökar med 4procent. Långt mindre än vad vägen kostade.
Underhållet av den nya större vägen där bilar åker snabbare blir även den dyrare.
Keynsian fail.
Skillnaden mellan att stå still och att gå är inte samma som skillnaden mellan att gå och springa.
/M
NI SKA BLI RIKA NU, NÄR NI HAR STULIT PENGAR OCH OLJA FRÅN LYBISKA FOLKET.
SvaraRaderaNI HAR DÖDAT LYBISK LEDARE OCH NU KOMMER ERA BARN ATT BLI LYCKLIGA.
DET ÄR VIKTIGT ATT ERA LÄGENHETER ÖKAR I VÄRDE....RESTERANDE VÄRLDEN KAN BADAS I BLOD.....INGA PROBLEM !!!!!!
Martin Saar & flute:
SvaraRaderaDet samhälle ni ser framför er behöver en mängd ny infrastruktur, bland annat i form av alternativ energiförsörjning, transport och boende. Det är väl fantastiskt om man med hjälp av statliga pengar kan underlätta denna övergång? Jag har svårt att se någon annan typ av statlig investering som skulle vara mer välkommen.
Martin, vad är det som säger att investeringarna måste läggas på "gammal fossilstruktur"? Man löser inget genom att sitta och gnälla på diverse internetforum. Varför startar du inte ett eget "byggkooperativ" och tar en del av kakan? Utan byggjättarnas krav på avkastning och med din höga moral borde du kunna dumpa priserna och samtidigt bygga energieffektivt och med hög kvalitet.
Utan att säga bu eller bä kan det som en liten bisats påpeka att anledningarna till varför det är betydligt dyrare att bygga nuförtiden, än för femtio år sedan, beror till stor del på strängare byggregler och lagar.
SvaraRaderaDetta har lett till att för att kunna följa de regler som staten sagt upp för ett bostadsbygge krävs det betydligt högre summa pengar. Att byggföretagen dessutom sitter i klorna på byggfacks-maffian leder även det till ökade kostnader för byggen.
Alla dessa ökade kostnader måste byggföretagen såklart täcka upp genom prisökningar konstigt vore annat.
För den som är intresserad av byggfackets maffiametoder mot byggföretag som försöker hålla nere priser, kan jag rekomendera del 2 i Maciej Zarembas artikelserie den polska rörmokaren.
SvaraRaderahttp://www.dn.se/kultur-noje/del-2-skolbygget-blev-ett-europeiskt-odesdrama
Nej David, du har fel. Visst bygger vi mer påkostat idag men även om man tar hänsyn till det är byggpriserna betydligt högre idag. Enligt SCB har byggnadsprisindex mer än fördubblats sen mitten av 90-talet. Det har alltså hållit nästan jämna steg med bostadspriserna.
SvaraRaderaK.H.
Vad skall driva bilarna? Ja, varför inte all den skiffergas som ny utvinningsteknik nu gjort utvinningsbar? Räcker i minst hundra år. Sen är väl el en ypperligt alternativ på de allra flesta pendlingssträckor. Glöm att bränslebrist skulle minska bilismen.
SvaraRaderaAtt leva i en fantasivärld som du gör måste var roligt. Onödigt med förbifart stockholm??
SvaraRaderaHar du åkt bil någon gång i ditt liv eller cycklar du bara?
Har du hört talats om teknologiskifte eller kör vi fortfarande med häst och vagn?
Byggsekton är en mycket viktig del av ekonomin, det är tämligen smart av samhället att investera i byggande när den privata efterfrågan är svag för då får man mer för pengarna och stabiliserar sysselsättning mm.
Att ni ecotalibaner tycker detta är dumt förklarar mer varför MP inte längre är i närheten av makten.