2014-03-14

Fredagsmys: Hönskött

Hos ekologiska märkningsföreningen KRAV läser jag att det nu finns KRAV-märkt hönskött.

Det finns bara en producent av KRAV-märkt kyckling (alltså broiler), nämligen Bosarpskyckling.

Nu har dock Nils Wetterlind och hans företag Scandinavian Organics kommit på att tiotusentals ekologiska värphöns "destrueras" varje år när de blivit för gamla för att värpa lönsam äggmängd. Av dessa höns gör de nu hönsbröstfiléer, hönsfärs, hönsfärsbullar, buljong och soppa. Än så länge verkar hönsköttet mest levereras till storkök och restauranger, men förhoppningsvis finns det snart i handeln även för oss vanliga konsumenter. På företagets hemsida finns en lista över återförsäljare - jag ska titta förbi dem som ligger närmast mig och kolla upp vad som finns av ekologiska höns i deras sortiment - om inte annat verkar buljongen finnas hos flera handlare så kanske ska jag göra en hönssoppa i helgen.

Hönskött lär förresten ha fördelen mot kycklingkött att vara mer smakrikt.

Jag passerar ofta förbi Scandinavian Organics lokaler, men visste inte om att de fanns där och vad de gjorde. Jag tycker det låter som ett bra initiativ för att minska ner på matslöseriet i vårt samhälle.

2 kommentarer:

  1. Kul fann många affärer nära. Ska snart försöka köpa.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Höns anses vara så fattigt på kött att det mals ned och används till foder. Den är en fin ordning vi skapat.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.