2014-03-26

Norsk kontra svensk bostadsbubbla

Jag skrev i januari om varför Danmarks bostadsbubbla sprack först av de skandinaviska och framförde då teorin att det berodde på hushållens skulder i förhållande till årlig disponibel inkomst, som var betydligt större i Danmark än i Norge eller Sverige. Norge har något högre siffra än Sverige för hushållens skulder i förhållande till årlig disponibel inkomst, men skillnaden är inte lika stor som för Danmark.

Det kan också vara intressant att jämföra hur mycket priserna stigit. Jag gjorde för några år sedan en jämförelse av bostadspriserna i de nordiska länderna, men hade då inte med de siffror för bostadsrättspriserna som Cornucopia nyligen fått, utan visade för Sverige bara småhuspriserna, som utvecklat sig i betydligt måttligare takt. I diagrammet nedan har jag använt 1993 som basår, vilket är en kompromiss mellan 1990-talets bottnar för de norska respektive svenska bostadspriserna. För att få fram de svenska bostadspriserna har jag vägt samman småhuspriserna och bostadsrättspriserna enligt den enklaste principen att de båda får lika stor vikt. De norska bostadspriserna kommer från Norges Bank. Priserna har inflationsjusterats med KPI från SCB respektive SSB.
Det ser ut som om bostadspriserna i Sverige och Norge har utvecklats tämligen likartat, förutom en viss tidsförskjutning under 1980- och 1990-talen. Fallhöjden kanske totalt sett är ungefär lika stor.

Det ska även finnas mer detaljerad prisstatistik tillgänglig från Norges Eiendomsmeglerforbund, men jag lyckas inte få den sidan att visa det jag vill ha. Skulle jag därifrån kunna få ut lägenhetspriser separat skulle jag slippa att göra en sammanviktning av de svenska priserna.

Läs även om att norska bostadspriser föll 2013. Är det snart dags för de svenska också?

5 kommentarer:

  1. kändes som det inte rasade så mycket i norge?? fast det kanske bara är början. trodde bubblan skulle pysa ut mer när den väl började

    SvaraRadera
  2. Fute

    Du har en makalös analysförmåga, läsa din blogg är ett nöje, forsätt så.
    Mvh anonym.

    SvaraRadera
  3. http://www.dnbeiendom.no/upload/eff/Abonnent%20historiske%20priser%20desember%202013.xlsx

    SvaraRadera
  4. Kan det verkligen stämma att tills år 1998 (åtminstone såvitt jag kan utläsa) har bostadspriserna stigit med inflationen men sen har rallyt suttit igång?kan det verkligen stämma att bostadspriserna stigit 3.5 ggr mer än den officiella inflationen? Vilket år var det SCB et al ändrade sin inflations-beräkning? Om man hade behållit den gamla definitionen på inflation, hur ser förhållandet ut då? Jag misstänker att det otroligt stora gapet kan förklaras av:

    1. Bubbla (instämmer helt i det)
    2. Underrapportering av inflationen

    /Eilertrules

    SvaraRadera
  5. Ingen som ser det orimliga i att bankerna bara genom att låna ut pengar har tagit över det egentliga ägandet av större delen av det svenska fastighetsbeståndet?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.