2012-08-15

Bilen som tjänst

Jag har tidigare skrivit om hur man kan spara pengar genom att inte äga en bil, utan istället hyra bil eller åka taxi när man har transportbehov. Detta leder vidare till att se bilen som en tjänst, inte som en vara.

"Car as a Service" - begreppet är såklart inspirerat av ett av databranschens modeuttryck de senaste åren "Software as a Service", som brukar hamna under modeordet "molnet". I "molnet" hyr man den datorkraft man behöver för tillfället. Man betalar för hur mycket man använder sin applikation och hur mycket lagringsplats för data man behöver. Företaget slipper då exempelvis att efter ett år inse att den datorserver man nyss köpte in redan har blivit för liten och man för dyra pengar måste köpa in en ny och större server. Dessutom slipper företaget att ha egen kompetens (eller inhyrd konsult) för att sköta om sin server.

På samma sätt är det med "Car as a Service". Hyr man bil kan man välja den storlek och typ som man behöver just den gången. För många bilresor inom staden är det praktiskt med taxi. Ska hela familjen på semester hyr man en rymlig kombi. Ska man bara åka själv eller på en kortare resa hyr man minsta möjliga bil. Behöver man frakta något stort hyr man en skåpbil av lämplig dimension - jag hyrde nyss en praktisk miniskåpbil som rymmer runt tre kubikmeter för att frakta lite möbler och lådor. Det finns till och med lyxbilar som Porsche, Ferrari eller Bentley att hyra. Även om lyxbilarna såklart kostar betydligt mer att hyra lönar det sig säkert jämfört med att äga en. Jag har faktiskt hört talas om en wannabe som hyrde sig en Lamborghini för att åka runt och stajla på den så kallade Stockholmsveckan i Visby.

Reparationer, däckbyten, besiktning med mera sköter biluthyrningsfirman om. Man får alltid en fräsch bil. Man slipper också att inse att den bil man har är feldimensionerad när behoven förändras (skilsmässa, barn och så vidare). En av de viktigaste fördelarna är att man slipper de fasta kostnaderna för bilen (skatt, försäkring, garage med mera), som kostar oberoende av hur mycket man använder den. Och framförallt frestas man inte till slentrianmässig användning av bilen bara för att man har den - det sparar man in mycket bensinpengar på.

Behöver jag tillägga att jag själv tillämpar principen att se bilen som en tjänst?

När vi ser ut att ha passerat "peak car" och bilförsäljningen minskar blir biluthyrning och bilen som tjänst troligen mer intressant.

28 kommentarer:

  1. Typisk storstadsåsikt.
    Tore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls. T ex skriver Planka.nu i sin magnifika skrift Trafikmaktordningen, att det faktiskt kan vara motiverat för folk boende på landet att ha egen bil. Och man kan nog se planka.nu som en storstadsföreteelse.

      Radera
    2. När bensinen kostar uppåt 25-30 kr literna så kommer fler att anamma detta.
      Men kanske inte för alla multimiljonärer i förorterna i sina SUV:ar för där spelar priset ju ingen roll. Bevisligen är ju förortsvillan värd miljoner - för det har många i lånat i banken.

      Och istället för att själv förflytta sig jämnt och ständigt kommer tjänsterna på internet att öka, en sådan är till exempel matleveranser. Att storhandla gör man ju inte så ofta, det ligger liksom i begreppet 'storhandla'. Och då passar det som flute skriver det utmärkt att använda sig av bilen som tjänst.
      Eller ännu hellre: beställ maten på nätet och få den hemkörd. Den tjänsten har erbjudits i storstäderna sedan många år tillbaka nu. Fundera över hur mycket tid du spenderar i att åka till och från stormarknaden, tid det tar att vandra upp och ned i gångarna för att plocka varor. Att plocka ihop matvaror som ryms i två-tre kundvagnar och som fyller hela bagageutrymmet + baksätet tar sin tid. Även mjölk kan köpas i stor mängd - det är bara att lägga in den i frysen.
      Här är det mycket slentrian bland människor: "det går inte", "jag vill se varorna jag köper innan jag köper dem", "färskvaror vill jag bestämma själv och välja de som är fräscha". Men det handlar oftast om helt andra saker: en del tycker om att gå i snabbköpet och bli "förförda" och "bekräftade", en del vill ha ett legitimt skäl för några timmars frånvaro från sin sambo och barn ("egen tid") och andra har det som hobby.

      Radera
    3. Japp det är där man "klarar" sig utan bil innan hästarna blivitvanliga.


      I övrigt förordar jag äldre europeiska bilar från innan plaståldern. De går att laga och drar inte så mycket bensin. Tänk Kuba.

      Men om jag jämför med mig som artonåring och den upptäckarglädje som fannis i att åka runt i Sverige och festa befarar jag en ökande inskränkthet när ungomen blir mer stationär. Para detta med den undermåliga propagandaskolan och det kan bli farligt.

      Radera
  2. Beaktar man dessutom hälsoaspekten av att låta bilen stå blir det ett enorm "surplus". Jag är fullständigt övertygad om att bilägare och överviktiga har en stark korrelation. Investera i en cykel och ett par ordentliga skor istället så får du ett sundare, friskare och längre liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den andra sidan av saken, utan att förta din poäng, är att kroppen kan fördärvas rejält av att man släpar hem matvaror flera kilometer gåendes eller med cykel. När jag äntligen fick körkort var jag redan fet. Efter att ha haft bil i några år är jag friskare och kan äntligen börja motionera ordentligt. Jag tror det gäller många.

      Radera
  3. Är mångårig zipcar-användare. Mycket bra koncept, bara garage kostar $300 i månaden och behöver man inte den för pendlig är det svårt att försvara det hela ekonomiskt.

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg, hade själv en XC90 som mestadels stod på parkeringen och kostade 7-10ksek per månad, lite beroende på hur man räknar. Nu är den borta och jag hyr bil via sunfleet om jag behöver bilen bara någon timme eller OKQ8 om jag behöver bil heldag. I övrigt så betalade jag bort studielån med pengarna som frigjordes då bilen såldes och köpte nya cyklar till familjen. Cyklarne har gjort underverk med vår begynnande fetma.

    SvaraRadera
  5. Jättebra för (stor)stadsbor. Alla lantisar får flytta till stan; de vill ju ändå bara skjuta en massa djur. De får skaffa maten från ICA som alla andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör de ju redan, antalet hushåll med total självhushållning borde vara mycket begränsat. Jag tror du missuppfattade vad inlägget handlade om. Det handlade inte om att beröva landsbyggdsbor möjligheten att ha bil.

      Radera
  6. Annan anonym2012-08-15 10:27

    Blir lite besvärligt för curlingföräldrarna i villaförorten att skjutsa barnen till träningen på cykel. Fast en trehjuling, typ cykeltaxi, kanske löser problemet. Borde även fungera bra när de storhandlar på ICA Maxi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lösningen blir att man ser till att ungarna kan cykla själva. "STOPP" är ett bra kommando för både barn och hundar.

      Om man har en ansvarsfull vuxen person närvarande, så går det faktiskt att bygga bort nästan alla cykelolyckor.

      Om folk beter sig som idioter så går det att bygga bort nästan alla cykelolyckor. Det blir dock extremt dyrt.

      Radera
  7. Har själv laborerat med olika former av bil-nyttjande. Lägst av allt har jag som storstadsbo inte haft någon bil alls, sedan bilpool, sedan egen begagnad bil, sedan ingen bil, och nu igen en begagnad bil som jag "samäger" med min bror (bor i kvarteret bredvid) - och som vi tänker ställa under vinterhalvåret.

    Eftersom jag inte har någon nytta av bilen till vardags och vill ha ner kostnaderna står bilen 20 minuter bort (gratis parkering) - vilket dessutom skapar en "tröskel" för dess användning. För de allra flesta resorna är cykel och kollektivtrafik mer tidseffektivt med 20 minuters "tjuv-start", men om jag "verkligen" behöver bilen finns den tillgänglig. Funkar för mig, men även detta känns lite lyxigt - bilen står ju still 98% av veckans timmar...

    Jag skrev om eget bil-bruk och bil-tankar i en bloggtext för några år sedan:
    http://efteroljan.blogspot.se/2008/08/min-dyra-bil-bilpool-nsta.html

    SvaraRadera
  8. Tillämpar själv konceptet Car as a Service sedan länge, fungerar väldigt bra, och det är förhoppningsvis fler som i framtiden, på frivillig basis, inser detta när bränslet blivit för dyrt...

    Läste häromdagen att nästan hälften av alla bilresor till och från jobbet är under 5 km enkel väg.

    * Bilresor till och från jobbet kan då enkelt halveras. Att cykla 5 + 5 km till och från jobbet skulle ge mycket bra hälsoeffekter.
    * Resten av bilresorna som är över 5 km kan också kraftift reduceras om folk lär sig samåka. Om den halvan som har längre än 5 km till jobbet ser till att vara minst två i bilen på morgonen så har vi halverat antalet resor i den gruppen också.

    Bara där har vi tagit bort 75 procent av de dagliga jobbresorna med bil med bland annat följande effekter,

    * mer pengar över för massor av folk till annat kul,
    * bättre hälsoeffekt,
    * bättre miljöeffekt
    * mer bränsle över till betydligt mer samhälls- och ekonomisk-viktiga funktioner.
    * mindre kostnader för underhåll av vägar = mer pengar till annan infrastruktur
    * mindre förstoppningar i rusningstrafiken = mer tid till annat och enorma samhällsbesparingar i form av mindre tidskostnad som alla måste lägga på att trängas på vägarna

    Visst, lite förenklat, men 95 % av de som åker bil till jobbet skulle enkelt kunna ta cykeln eller samåka. Sedan kan de som verkligen behöver åka bil, om man t ex har funktionshinder eller andra behov åka bil.

    Kul tanke och faktiskt fullt genomförbar om viljan finns.

    /K

    SvaraRadera
  9. Helt rätt, även om denna idé slår undan benen på världens största industri - bilindustrin, som redan blöder. Enorm infrastruktur är kopplat till bil och bilåkande. Om man medvetet sargar denna verksamhet har vi en arbetslöshet av rang. Vi, samhällets struktur sitter med skägget i brevlådan. Det nuvarande systemet klarar inte några stora förändringar, och man kommer därför att köra i högsta hastighet tills allt faller av sin egen tyngd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet vad du menar men kan ändå inte riktigt ta ditt argument på allvar. I vilka andra fall avhåller man sig från att skära ner i eller lägga ner en olönsam verksamhet med argumentet att man måste tänka på jobben idag? Man kan lika gärna hävda att det är just genom att bilindustrin minskar i betydelse (och människor blir arbetslösa) som ett förändringstryck på resten av samhällets struktur får kraft.

      Var är alla ekonomi-nissar som brukar babbla om "kreativ destruktion" och som kan beskriva varför det är *bra* att lägga ner sådana verksamheter som inte är lönsamma/vettiga istället för att hålla dem under armarna?


      Radera
  10. Räkneexemplet du har visar ju att de INTE är intressant att vara utan bil för de flesta familjer! För den totala bilkostnaden per ar far man en hyrbil under semestern och manadskort resten av aret. OK, var är da fördelen...? Det betyder ju bara att för samma pris är man utan bil 11 manader; hur gör man da när man ska till mormor, när man ska till soptippen, till Ikea, storhandla etc?

    SvaraRadera
  11. Kingedward24, det gäller om man endast kör 900 mil per år. Kör man 1500 mil per år blir det betydligt lönsammare att vara utan bil. Sedan räknar ju Flute med två månadskort i "utan bil-fallet", om hushållet bara har en bil skulle man egentligen lägga till kollektivtrafik-kostnader för en person i "äga bil-fallet" för att jämförelsen ska stämma.

    Å andra sidan borde man kanske räkna in kostnader för förlorad tid eftersom det oftast tar längre tid att åka kommunalt än att ta bilen. Vet inte om det finns något schablonmässigt sätt att göra detta, dock.

    SvaraRadera
  12. En mellanlösning är att skaffa en lite äldre bil. Den är billigare i försäkring och framförallt inköp. Bensinkostnaderna bleknar i jämförelse med värdeminskningen på en nyare bil.
    Sen kan man ju fortfarande cykla så mycket det går fast man har bilmöjligheten. Har regelbundet hämtat mina barn på träningen med cykelvagn. Kan lova att pappa får en bra uppvärmning innan löprundan efter att ha dragit hem 60 kg barn i cykelvagn. ;)

    / Lowrisk

    SvaraRadera
  13. Tänk så mycket plats som uppstår längs städernas gator när dessa inte längre "måste" upplåtas som parkeringsplats åt privatägda bilar ( som används mindre än två timmar per dygn i snitt, och då mestadels som transportmedel för en enda person).
    Endast en aspekt, av många, på hur samhället skulle kunna organiseras annorlunda om vi avslutar vår kärleksaffär med Bilen...

    /Lars

    SvaraRadera
  14. Visst borde man betrakta "den privatägda bilen" som en tjänst som jag nyttjar m a o hyr när den behövs. Men nu är bilen betydligt mer än ett nyttoföremål. Det är en framgångs- frihetssymbol och hos många män även en penisförlängare. Och så länge den förblir detta så kommer privatägda bilen vara kvar.
    Sen kan man fundera på samhällsekonomin i detta sammanhang. Idag drar bilen in minst 100 miljarder i skatteintäkter till staten och med färre bilar försämras statens budget. På något sätt är vi fångna i vår egen sk välfärd där bilen är en viktig motor i tillväxtekonomin.

    SvaraRadera
  15. Fjantigt inlägg, men visst, är man singel utan släkt och vänner så. Dessutom antar jag att du bor brevid biluthyraren eller tar du taxi dit?

    Kan påpekas att jag försöker hålla nere min egen bilförbrukning, jag har dessutom absolut noll intresse av bilar, de ska ta mig från punkt a till b, bra så. Kan överhuvudtaget inte tro att din approach skulle vara ekonomisk lönsam. Vill du övertyga får du nog redovisa kostnader och hur ditt resande ser ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan berätta hur vi tänker. Vi bor ca 1km från närmsta biluthyrare. Tar ett par minuter att gå dit, inga problem mao. Jag och min sambo bor 800meter från vårt arbete så det behövs ingen bil på veckorna för jobbresor. Dagis ligger ännu närmare än jobbet. Våra vänner har vi de flesta inom 5-10km, på cykel tar man sig till de flesta under 20minuter. Lika snabbt eller snabbare än med bil. Om man ska vara utan bil förutsätter det naturligtvis att man inte bor 40km eller dylikt från sitt arbete eller att man har några mil till affären. Har man satt sig i en sådan situation förtjänar man att straffas med avsevärda kostnader för sitt bilåkande.

      Radera
    2. Om du har alla vänner + släkt inom en radie av 10km så bor du väl i nån skithåla i mörkaste norrland (och har förmodligen aldrig haft ett riktigt jobb, vi andra betalar).

      Men visst, dra räls och tåg kors och tvärs över hela riket så ska jag gladeligen sälja bilen. Tillsvidare godtar mitt 'straff' då det höjer min livskvalité. Diskussionen blir lätt löjeväckande när allt mäts i varenda insparad krona. Varför betalar du för dagis förresten?

      Radera
    3. Tycker nog att de bästa bevis är personligt vittnesmål, precis som reklamen på TV.

      Radera
    4. @Anonym2012-08-16 21:15
      Jag skrev "vänner har vi de flesta inom 5-10km".
      Känner du till betydelsen av ordet flesta?
      Vi bor i Stockholm.

      Radera
    5. Nej, jag är inte som du beskriver. Jag har två barn samt släkt och vänner. Jag har summerat alla mina resekostnader (vilket inkluderar hyrbil, taxi, tågresor, SL-kort och cykelreparation) över ett år och sett att jag bara kommer upp i cirka 2/3 av vad en begagnad bil skulle ha kostat mig.

      Radera
  16. det är bäst att gå med hyra en bil på semester, inte att vara beroende av taxi och kollektivtrafik hyrbil split

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.