2012-08-06

Avskeda henne på riktigt!

Näringsminister Annie Lööf (c) har idag gett Tillväxtverkets generaldirektör Christina Lugnet "sparken". Hon blir dock inte arbetslös, utan får jobba på regeringskansliet i tre år till "där hennes kunskaper och erfarenheter kommer tas till vara". Vilka "kunskaper och erfarenheter"? Kunskap och erfarenhet om skattefusk och vidlyftig representation? Jag antar att hon kommer att få behålla sin lön, som ligger i klassen mer än en miljon kronor per år. Skamligt! Staten kommer dock att spara in större delen av hennes vidlyftiga resekostnader - årskort på flyget 167 000 kronor per år och flygtaxi 48 642 kronor på två år. Dessutom lär staten spara in en hel del av Tillväxtverkets representationspengar.

Varför ska en parasit som Lugnet behandlas så generöst? Avskeda henne på riktigt och skicka henne till a-kassan, så hon kan få känna på hur vanligt folk har det! Hon kan också av arbetsförmedlingen få en obligatorisk kurs i att skriva CV! Kanske ett åtal för trolöshet mot huvudman och/eller skattebrott också vore på sin plats. Men den svenska nomenklaturan får väl inte behandlas så...

Mjäkigt, Annie Lööf!

Läs även Cornucopia om saken.

20 kommentarer:

  1. Hon har ju fått en befordran hög lön utan arbete.
    Nej återbetalning och hänvisning till A-kassa.

    SvaraRadera
  2. Patetiskt var bara förnamnet.
    Avsked på grått papper skulle det vara.

    SvaraRadera
  3. Inte på decennier har en högre tjänsteman eller myndighetsperson
    avskedats utan det är ett smörgåsbord av fortsatta förmånen som väntar. När mediastormen bedarrat och almännheten glömt ärendet slussas vederbörande över till ytterligare en välbetald tjänst någonstanns inom den offantliga myndighetssfären!

    Än värre är ju det faktum att ingen kan ställas till svars efter att Tjänstemannansvaret togs bort 1974. Konsekvenserna ser vi allt mer då generationer av tjänstemän vant sig vid att verka i ett yrkesliv där de åtnjuter juridisk immunitet!

    Myndighetspersoner måste kunna ställas till svars!!

    Marie S

    SvaraRadera
  4. Kan inte vem som helst anmälan henne för de brott hon nu begått? //Max

    SvaraRadera
  5. Har läst bade ditt och Cornus inlägg. Bara undrar om jag har missat nagot eftersom ni verkar jaga nagot slags personligt straff för Lugnet, ni verkar tro att hon har förskingrat...? 167 000 kr flyg per ar chockar mig inte heller, jag ligger nagonstans 100-200 000/ar, och da flyger jag Ryan/Easyjet när det är möjligt. Hon maste väl kunna göra sitt jobb.
    Ursäktar givetvis inte representationen som verkar totalt verklighetsfrämmande för mig, de verkar ju ha festat upp sin budget, men det är vad jag kan första inte kriminellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skrev inte "förskingring", för det handlar det inte om. De åtal som skulle kunna vara aktuella skulle väl vara "trolöshet mot huvudman" eller "skattebrott".
      Jag håller med dig om att flygkostnaden inte är jättehög, men jag påpekade helt enkelt att staten nu sparar in denna kostnad.
      Det jag mest reagerar på är att hon får ett nytt jobb i tre år till, antagligen med bibehållen extremt hög lön.

      Radera
  6. Flute, du är inte nådig mot Lugnet! Själv tycker jag hon föregått med gott exempel och satt snurr på extra mycket pengar allt för den goda tillväxtens skull. Är inte det målet för Tillväxtverket!!

    SvaraRadera
  7. Men om det nu finns ett avtal som gäller i sex år avseende anställningen så måste ju givetvis staten fullfölja detta.
    Avtal ska följas,i annat fall får vi ju anarki a la en bananrepublik.

    SvaraRadera
  8. Framförallt bör vi nog avskeda idioterna som gett oss ett tillväxtverk snarare än ett hållbarhetsverk.

    (Det är skit att den här bloggen inte accepterar min Open ID-identitet Kuckeliku.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att inte OpenID funkar. Jag dubbelkollade just inställningarna och det ska vara tillåtet med OpenID.

      Radera
    2. Det ser ut som att det skall fungera men när jag försöker skicka inlägget under min OpenID-identitet så kommer jag tillbaka till sidan med en begäran om att skriva in bildkoden, som varandes anonym.

      Radera
    3. Uppenbarligen fungerar det i alla fall. Problemet är att det ser ut som att jag måste skriva in bildkoden medan det tydligen räcker att jag trycker på skicka-knappen en gång till. På andra bloggar behöver jag inte klicka på skicka-knappen två gånger.

      Radera
    4. Tydligen måste jag både logga in med OpenID och skriva in en bildkod. Det känns lite jobbigt och onödigt.

      Radera
  9. Det var då väldigt vad du går till personangrepp. Lugnet lär inte ha roligt just nu ändå; vi får inte ett bättre samhälle genom att ösa mer aggressivitet över henne personligen nu.

    Bättre samhälle kan vi få genom att peka på systemfel och strukturella brister. Diskutera hellre Tillväxtverkets vara eller inte vara än någon person på verket. Diskutera representation och middagar på våra verk i allmänhet (har någon statistik?). Om vi prompt ska diskutera ämnet "avskeda generaldirektören på riktigt", gör det då i någorlunda aggregerad form: är det alltid så att generaldirektörer får välbetalda kompensationsjobb när de tabbar sig? Är det ett systemfel vi ser? Eller handlar det bara om att folk mobbar ihop sig mot en enskild person?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerade så här eftersom det inte är första gången som jag ser att någon i den svenska nomenklaturan gör en jätteblunder men ändå får ett välbetalt statligt jobb efter att ha sparkats.
      Men mest sur är jag på Annie Lööf.

      Radera
  10. Regelverket säger att en GD ej kan avskedas möjligen omplaceras som i detta fall. Att hänga Lugnet hjälper inte när hon ej gjort något olagligt utan bara olämpligheter. En kampanj för att få ner antalet riksdagsmän med hundra till 249 med bihang ger bättre besparingar och även en minskning av antalet ministrar skulle ge mer pengar.

    SvaraRadera
  11. Jag förstår inte varför vi skattebetalare skall betala dessa människors resor när dom får ett jobb i Stockholm. Om man får ett bra jobb i Stockholm får väl man flytta dit, skaffa ett boende och betala själv för detta.
    Det får ju alla vi andra medborgare göra om vi får ett jobb någon annanstans än den nuvarande bostadsorten.

    SvaraRadera
  12. Jag har förgäver sökt efter CLs CV på internet. Är det någon som sett det? Jag misstänker att CL är ytterligare ett exempel på lågutbildad kvinna med välsmort munläder som kvoteras till toppjobb utan verkliga meriter. Kan någon bekräfta/avfärda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://regeringen.se/sb/d/11113/a/116424
      "Lugnet är sedan 2004 kommunchef i Haparanda, där hon även arbetat som näringslivschef, gymnasiechef och näringslivsutvecklare."
      En fullfjädrad kommunbyråkrat!

      Radera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.