2010-09-19

Intressant...

Så här såg siffrorna ut nyss på Valmyndighetens hemsida. Färgsättningen har jag valt själv. Det svajar nu bara någon tiondels procentenhet fram och tillbaks för partierna. Det blir först en bit in i veckan, när alla förtidsröster med mera hunnit räknas som vi kan känna oss säkra på resultatet.

Just nu har M+FP+C+KD totalt 49,3%. Störst alltså, men ingen egen majoritet. Frågan är alltså om de kan lyckas knapra in 0,7 procentenheter på de ännu oräknade rösterna. Jag tror inte bilden ovan kommer att ändras särskilt mycket.

Därmed kan vi övergå till spekulationerna om vad som kommer att hända. Det enda vi kan säga någorlunda säkert är att ingen kommer att vilja ha med SD. Nu har de ju en oskyldig blåsippa som partisymbol, men så sent som fram till 2006 hade de symbolen till höger. Ett uppenbart lån från brittiska National Front, som dock också verkar ha bytt symbol. Visst, snyggt upputsat nytt riksdagsparti vi fått, men den bruna bottenfärgen skymtar fram här och var.

Annars är det svårbedömt. Bäst för Sverige vore i mitt tycke Alliansen+MP.

Vad gäller eventuella effekter på finansmarknaderna ställer jag mig tveksam. Resultatet som vi fick var väl ändå det mest sannolika. Reinfeldt-regeringen kommer att fortsätta, om än kanske försvagad. Finansmarknaderna kommer nog att ta det med en gäspning och sen istället som vanligt titta på vad storebror Njojårk-börsen gör.

[andra bloggar om , ]

9 kommentarer:

  1. Ah, ständigt dessa banala kodord -- "brunt" hit och "obehagligt" dit!

    Att det skulle vara dåligt med SD i riksdagen tror jag inte alls.

    Jag tror det är bra.

    Med tanke på att motsvarande nationalistpartier har 20+ % i våra grannländer så är det extremt och onaturligt (och tyder på propagandafuffens) att vi bara har 5 - 10 % av samma vara.

    SD:s migrationspolitik är för övrigt normal, dvs anpassad till den norm som utgörs av våra grannländers migrationspolitik.

    Alltså motsatsen till extrem.

    Deras socialpolitik ligger vänster om Rörans och deras säkerhetspolitik ligger höger om Alliansens.

    Dessutom vill de, liksom annars bara V, genast ta hem våra soldater från Afghanistan.

    Och återinföra allmän värnplikt.

    Själv är jag betydligt mer "höger", tror på ett sunt klassamhälle och så vidare. Men det är inte mig det gäller, utan, vad mig anbelangar, den svenska folksjälens överlevnad och sunda utveckling.

    Och den, tror jag, har en rätt stor resonans med SD. Betydligt större än själva folket vågar hoppas och tro, på grund av medias systematiska defamering av partiet.

    Cheer up, kiddo!

    Pappan

    SvaraRadera
  2. Skönt att man är emigrerad...

    SvaraRadera
  3. Martin Saar2010-09-20 12:05

    Visst kan det verka naturligt att Alliansen söker stöd hos MP i detta osäkra parlamentariska läge.
    Ett intressant utspel av vår statsminister. MP ska ta sitt parlamentariska ansvar och samarbeta med Alliansen för att mota SD.

    Är inte det vad som kallas hjärnsläpp.

    Hur ska detta vara möjligt? Var det inte Alliansen som formerade sk blockpolitiken och neutraliserade parlamentarismen i dessa gamla form och försatte oss i denna situation? Dessutom har Reinfelt öppnat upp för mer kärnkraft i Sverige förra mandatperioden. Nu ska alltså MP skuldbeläggas om man inte tar ansvar för ngt man inte medverkat till!
    Lägg därtill den minst sagt tama klimatpolitiken och bristen på insikt om peakoil och vad detta kommer att innebära både på lång och kort sikt för vår nuvarande välfärd. Idag finns i princip noll beredskap mentalt och reellt för denna utveckling!

    Polarisering genom en förtäckt högerpolitik har ökat under alliansens 4 år. Moderaterna har m a o krattat manegen för mörka nazistiska krafter i svensk politik. Vi har fått ett tuffare samhälle där de marginaliserade medborgarna arbetslösa, sjuka, förstagångsväljare=ungdomar och LO-medlemmar som inte har råd att betala för A-kassa etc som har lämnats utanför slår tillbaka. I Alliansens Sverige ska den som har varda givet ni andra kan känna er lurade.

    SvaraRadera
  4. Pappan:
    Du har rätt på en punkt, anser jag, nämligen jämförelsen med hur det ser ut i andra länder.
    Jag är glad att SD inte fått lika mycket stöd som nationalistpartier i andra länder.

    SvaraRadera
  5. Martin Saar:
    Jag håller inte med om den bild av svensk politik som du målar upp.
    Jag håller mig mer neutral och kan se goda och dåliga sidor hos de flesta partier.

    SvaraRadera
  6. Martin Saar2010-09-20 15:06

    Kom igen Flute!
    Visst kan man huka sig och vara neutral, det har varit en fin svensk gren genom historien.

    SvaraRadera
  7. Flute: Din neutralitet/objektivitet är en av huvudanledningarna att jag gillar och följer din blogg. Att vara styrd av förutbestämd ideologi/dogmatism (som många partipolitiker och anhängare i Sverige verkar vara) är per definition inkorrekt vid många tillfällen. Logik, skepticism, faktabaserad analys är det som gäller. Keep up the good work.

    SvaraRadera
  8. Martin Saar:
    Med "neutral" menar jag inte att jag drar mig för politiska uttalanden, vilket du säkert vet som läsare av min blogg. Jag menar att jag inte ser mig som speciellt fäst vid något av våra partier.
    Särskilt i detta val har jag snarare känt att det var lättare att hitta orsaker att inte vilja rösta på de olika partierna.

    SvaraRadera
  9. altså kom igen nu! ett sd på 5% får max igång en välbehövlig debatt om invandringen. media reagerar ju som om vi utsatts för en militärkupp/invasion.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.