2010-09-23

Min väg till peak oil och ekonomi

Bloggrannen Cornucopia uppmärksammar att Jared Diamond blir Kunskapsprisets internationella hederspristagare för år 2010. Det var via Jared Diamonds böcker som jag kom in på detta med peak oil. Sommaren 2005 hade jag en diskussion med några italienska bekanta om olika civilisationers historia och de rekommenderade Diamonds bok "Guns, Germs, and Steel" (svensk titel "Vete, vapen och virus"). De skickade mig sedan boken som födelsedagspresent - dock den italienska översättningen "Arme, Acciaio e Malattie". Jag blev fascinerad av denna bok och när jag tragglat mig igenom den (definitivt den mest avancerade text jag läst på italienska) beställde jag Jared Diamonds bok "Collapse - How Societies Choose to Fail or Survive" (svensk titel "Undergång - Civilisationernas uppgång eller fall" som jag läste sommaren 2006. Slutkapitlet om vår nuvarande civilisations utmaningar ledde mig till att googla på "oil production peak" och sen var jag fast. Jag surfade runt och letade all information jag kunde hitta. Energy Bulletin blev en guldgruva, liksom svenska Energikris.nu.

Jag hade visserligen i princip varit medveten om världens energiproblem redan tidigare, då jag i tonåren läst om det i exempelvis National Geographic Magazines specialnummer om energi från 1981, med intressanta artikelrubriker såsom "Conservation: Can We Live Better on Less?" och "Our Energy Predicament: America's Thirst for Imported Oil" eller varför inte "Synfuels: Fill 'er Up! With What?". Men runt 1989 föll Berlinmuren och en solig och rolig framtid bredde ut sig. Energiproblemen började kännas avlägsna för en ung man som ville leva livet och jag vaggades in i något slags trygg förvissning om att världen skulle fortsätta att utvecklas till det bättre - och det gjorde den ju också till stora delar. Sedan kom en tid då jag skaffade barn och familjebildningen stod i världens centrum. Men som sagt, hösten 2006 väcktes jag plötsligen. I rask takt gick jag sen igenom stadierna förnekelse, vrede, köpslående, depression och accepterande. Ja, jag var deprimerad ett bra tag, men det har gått över för länge sedan.

Med intresset för peak oil följde också raskt ett intresse för ekonomi. Mitt intresse för ekonomi hade svalnat betydligt sedan jag förlorat drygt en halv miljon kronor i IT-kraschen 2000-2002, men nu började jag läsa på. Doug Nolands Credit Bubble Bulletin och Mike Shedlocks Mish's Global Economic Trend Analysis blev för mig regelbunden läsning. Jag insåg att det fanns starka kopplingar mellan bubbelekonomin och peak oil.

Min medvetenhet har också fått mig att prioritera om min privatekonomi. Det första jag gjorde var att se till att bli skuldfri och även se över min arbets- och inkomstsituation. Sen har jag gjort försök att följa finansmarknadernas svängningar, men de har hittills inte gett några stora pengar, eftersom jag som jag påpekat förut har en usel förmåga att pricka in toppar och bottnar.

Sommaren 2007 förstod jag så att klockan klämtade för den globala kreditbubblan, då två av Bear Stearns' fonder gick under. Jag började skriva på Avanzas Bull/Bear-forum och startade hösten 2007 denna blogg. Jag började dock inte skriva mer regelbundet förrän sommaren 2008.

Varför skriver jag då denna blogg? Jo, för att jag känner att det hjälper mig i min omvärldsanalys att tvingas formulera saker i skrift så att andra ska kunna förstå. Jag jobbar inte särskilt på att få in reklam på bloggen, även om jag inte principiellt säger nej. Det verkar nämligen som om min blogg har alltför få besökare för att det ska vara värt besväret med reklam.

Jag har dock helt nyligen fått en liten indirekt inkomst från mitt bloggande, då jag blev inbjuden att hålla ett föredrag om peak oil. Det blev ett föredrag som täckte in det mesta från historia till kopplingar till ekonomi. Jag kan passa på att göra reklam för att jag gärna håller fler föredrag om mina favoritämnen peak oil och kreditbubblan.

När jag ändå talar om denna bloggs historia kan det vara värt att titta på besöksstatistik för det senaste året. (Första årets statistik kan ni läsa om i ett inlägg från september 2009.) Här ser ni hur den senaste månaden ser ut, dag för dag.
För ett år sedan hade jag normalt 340-590 unika besökare per dag och numera har jag 450-900 unika besökare per dag. En viss ökning alltså. Vi kan också titta månadsvis.
Förra året hade jag 11000 besökare under den då hittills bästa månaden. I år nådde jag en topp på som mest 13000 besökare på en månad i våras. Annars har antalet besökare legat på en ganska konstant nivå, med undantag för min "bloggsemester" i juli.

[Andra bloggar om , ]

6 kommentarer:

  1. Kul, grattis till föredragshållandet!

    SvaraRadera
  2. Intressant att läsa om din resa. Personligen hittade jag din blogg via "Cornucopia?" och tycker du skriver intressant.

    För min del har bloggandet samma motiv, dvs att få ner sina tankar i skrift. Det handlar också om att få ett annat perspektiv än de dagliga analyser och pressreleaser som bombarderar min inkorg.

    Ser framemot fler spännande Flute-tankar!

    SvaraRadera
  3. Mycket bra och intressant blogg, jag följer den noggrant! :)
    Hittade också hit via Cornus blogg.

    Önskar jag hittat bägge bloggarna tidigare så hade jag inte gjort de val jag nyss gjort.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. hittade oxå din blogg via cornu!
    uppskattar väldigt mycket det du skriver och även din rytm och ton...

    mer balanserad och det känns som du väljer ditt ämne med omsorg inför varje skrift....
    önskar oxå jag hade hittat till din och cornus blogg tidigare!

    och stora förändringar har även skett i mitt liv sen dess....

    dock har jag aldrig haft möjligheten eller lyxen att tappa en halv miljon, arbetargrabb som man är!

    all lycka,
    mattias

    SvaraRadera
  5. Är lite förvånad att du är så "ny" inom peak oil. Själv upptäckte jag det hela 1998. Som du skriver var det en process att gå igenom sedan.

    SvaraRadera
  6. Jag har på kort tid blivit smått beroende av både din och Cornucopia's bloggar. Även om jag föreläser regelbundet inom hållbar utveckling och har ganska stor kunskap om Peak Oil sedan 10 år tillbaka så hinner jag inte själv hänga med och t ex granska media. Din blogg är ett mycket bra sätt att regelbundet läsa en alternativ syn på det som händer i världen. Du är mycket duktig på att förmedla dina tankar i skrift och även om man inte alltid håller med om allt så får man alltid en genväg till mediagranskning och olika synsätt. Keep up the good work!

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.