2010-09-18

Omekbart

"Mossmann" på forumet Oljesnack tipsade om artikeln "Därför ger nya vitvaror ingen besparing" på Teknik360.
Energiklassningar visslar runt öronen på vitvaruköparen. Men spelar det någon roll om apparaten gått sönder innan du fått valuta för pengarna?
Det visar sig att detta med att det skulle löna sig att byta ut sina vitvaror mot moderna energisnåla kanske var en myt. De nya vitvarorna går enligt artikeln sönder alldeles för fort. Det som verkar känsligast är elektroniken. I vilket fall som helst är det betydligt svårare att reparera nya elektronikstyrda än gamla elektromekaniska vitvaror. Skillnaden syns tydligt på vissa vitvaror. Reglagen på min frys från 1986 ser ut så här. Riktiga "strömbrytarknappar" och en ratt för att ställa in fryseffekten. Troligen mekbart för den händige.
Medan reglagen på min kyl från 2002 ser ut så här. Knappen °C används för att stega mellan de olika temperaturinställningarna. Pajar elektronikens kretskort är det kört. Ej mekbart.
Förutom att nya vitvaror kanske belastar miljön och plånboken mer än vad som förespeglas, så blir denna dåliga mekbarhet ett problem när vi går mot ett samhälle med knappare resurser, där det lönar sig bättre att laga en maskin. Eller där det kanske inte längre går att få tag på utbytesdelar.

Jag kan se samma problem vad gäller bilar. Äldre bilar kan jag meka, även om jag inte är någon hejare på det. Nyare bilar (typ de senaste två decennierna) är fullständigt omekbara. Det finns alldeles för mycket elektronik kopplat i motorrummet för att en normalhändig person ska kunna åtgärda något. Det är knappt att det ens går att byta en trasig strålkastarlampa på moderna bilar.

Min gissning är att bilar från före cirka 1990 kommer att bli de som lever längst. De flesta bilar producerade därefter kommer att dö en alltför tidig död.

Jag antar förresten att det gäller samma sak för traktorer och skördetröskor. Jag har faktiskt inte kikat under huven på någon modernare traktor, så jag vet inte, men jag har mina aningar. Dock vet jag mycket väl hur saker hänger ihop under huven på t.ex. äldre MF-traktorer.

[Andra bloggar om , , , , ]

9 kommentarer:

  1. På Kuba är det klart bevisat. Gamla bilar rullar och rullar utan att verka kunna ta slut.

    SvaraRadera
  2. Det handlar ju bara om större utmaningar och en lödkolv ;-)

    Men visst, du har rätt, visst är det svårare att meka med nyare prylar än äldre.

    Något som är skrämmande är ju hur nya saker byggs för att gå sönder.

    Något som exempelvis är helt tragiskt är hur nya tvättmaskiner byggs. Trumspindeln (den som håller fast trumman som snurrar runt) är i de flesta maskiner nuförtiden i aluminium. Den "äts upp" efter några års användning och kostar för mycket att byta för det ska löna sig att laga.

    Det finns många fler exempel på detta, så i många fall kan det löna sig mer att laga en gammal maskin än köpa en ny.

    //HPD

    SvaraRadera
  3. Det är skrämmande! Detta är ett ämne jag har funderat över ett tag, extra mycket varje gång min Citroën från detta årtusende bråkar med mig...

    Det extra tragiska är att det är omöjligt som konsument att köpa kvalitet idag! Det är också omöjligt att som konsument veta vad som är den svagaste länken i din nya grej, du kan bara räkna med att den går sönder ganska snart...

    SvaraRadera
  4. Visst är det ett stort lurendrejeri att tillverka vitvaror, bilar etc där företagen medvetet bygger in svaga komponenter för att minska livslängden.

    Men egentligen är det inte så konstigt. Konsumenternas makt har minskat högst påtagligt de senaste 10-20 åren. Kopplingen säljare/tillverkare och köpare blir allt otydligare och osäkrare, inte minst genom internethandeln. Att reklamera och få rätt har blivit svårare och är många gånger omöjligt.

    Den utvecklingen har skett med politikernas goda minne. Konsumentrådgivarna har nästa försvunnit. Samhället strävar idag efter en ekonomisk tillväxt (uttryckt som BNP) som kräver att konsumtionen hela tiden ökar.

    SvaraRadera
  5. Många av dagens vitvaror har en alldeles för dålig kvalitet, de går sönder och oftast är det samma kostnad att köpa helt nytt. Hur hållbart är det?

    Nej, det är dyrt att handla dålig kvalitet. Man ska satsa på bra märken typ Miele som bygger sina produkter för 20-30 års användning. Skiten från Kina kan vi vara utan, även om någon stämplat "Siemens" på dem.

    SvaraRadera
  6. Vill bara tala om att dagens traktorer har betydligt krånligare teknik än dagens bilar.Allt digitalt.har 3 datorer i min nyaste med Isobus och datoravkänning av allt.Dator måste nästan alltid kopplas upp för att felsöka.Med tanken på miljön som den finns i är detta fenomen tveksamt

    SvaraRadera
  7. Tyvärr är det bara ett fåtal som efterfrågar hållbarhet och lättreparerbarhet...har ofta hört: hoppas den går sönder snart så jag kan köpa nyare modell!

    /GeCe

    SvaraRadera
  8. Men då kan ju folk sluta köpa grejor av dålig kvalitet, till exempel mobiltelefoner, så kanske företagen börjar tillverka bra grejor istället. Det finns ju inga mobiltelefoner som håller längre än ett par år. Ska jag köpa en telefon så vill jag känna mig säker på att den håller i åtminstone tio år. Problemet är att folk utan att bry sig köper skräpprodukter.

    SvaraRadera
  9. Jag tror som du, anonym 15:40.
    Problemet är att de flesta vill köpa nya saker för att imponera på grannar eller annat.
    Om folk inte bryr sig om att köpa kvalitet så tillverkar ingen kvalitet.
    Sen tycker jag man borde ha någon form av ekonomiska incitament att laga saker. Exempelvis genom motsvarande ROT/RUT avdrag för reparationer, sänkt moms på reservdelar eller annat.

    //HPD

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.