2010-09-30

Hejdå öre!

Idag torsdag 30 september 2010 är som ni säkert vet sista dagen att använda femtioöringen som betalningsmedel i Sverige, även om de går att lösa in på banken fram till 31 mars 2011. Det är inte utan att jag blir lite nostalgisk. Jag är faktiskt såpass gammal att jag har vaga minnen från min tidiga barndom av ett- och tvåöringar.

Den inflation vi haft de senaste drygt hundra åren illustreras tydligt av vad man kunde köpa för en femtioöring förr i tiden. 1880 fick man varmrätt med dryck på restaurang, 1930 två liter bensin, 1955 en liter mjölk, 1976 en dagstidning och 1985 ett tuggummi. Finns det något som kostar bara 50 öre nuförtiden? Panten för en läskburk ska ju höjas från 50 öre till en krona.

Inflationen illustreras också tydligt av när de olika öresmynten försvann. 1971 ettöringen och tvåöringen, 1984 femöringen och tjugofemöringen, 1992 tioöringen. Och nu 2010 försvinner femtioöringen. Fortsätter vi i denna takt lär vi slopa enkronan inom något årtionde. Men frågan är om vi gör det? Efter peak oil riskerar vi snarare att få deflation, vilket jag beskrev igår.

På bilden ser ni några olika öresmynt som jag sparat genom åren efterhand som de tagits ur bruk. Jag har dock ingen tvåöring eller gammal stor femöring. Att jag har en ettöring kvar är ren tur, eftersom jag var så liten då den försvann, men jag råkade hitta en i en gammal låda med leksaker från mina föräldrars vind.


I samband med folkomröstningen om svensk anslutning till eurosamarbetet föreslog jag förresten att man skulle kalla euron för "öre" på svenska. Det liknar ju det franska uttalet "örå", och det är definitivt bättre än uttalet "jorå" som man hör många svenskar använda. Jag vet inte varför "jorå" fått sånt genomslag istället för de svenska uttalen "euro" eller "evro". De flesta engelskatalande européer använder ju inte euron som valuta, då Storbritannien har kvar sitt pund. Det är av engelsktalande folk bara irländarna som övergått till "jorå". Men kanske ska jag börja använda det tyska uttalet "åjrå" som en ren protest.

Hursomhelst blev det som tur var ingen svensk euroanslutning. Numera är det mest Folkpartiet som med en dåres envishet fortsätter att propagera för svenskt eurointräde.

[Andra bloggar om , , , ]

2 kommentarer:

  1. Men hallå, flöjten, du får inte förbise eller förringa det faktum att den femtioöring som 1930 köpte två liter bensin, alltså en femtioöring innehållande tre gram silver, idag köper gott och väl en liter av samma drivmedel, tack vare sitt silvervärde.

    SvaraRadera
  2. Ja öre är ett intressant ord som gärna kunde få bli återanvänt...

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.