2010-09-03

Saffransexperimentet - beställt knölar!

Förra året skrev jag om saffran och på slutet beskrev jag min idé för hur man eventuellt skulle kunna odla saffran till husbehov här i Sverige. Nu har mitt saffransprojekt lämnat planeringsstadiet - jag har beställt knölar till saffranskrokus från holländska Vreeken's Zaden. € 3,90 + frakt kostar det för femton knölar.

Om ungefär en vecka räknar jag med att få knölarna och då ska de sättas ut på odlingslotten i en egen liten drivbänk. Första minimala skörden får jag troligtvis nu i höst, men utmaningen blir att få saffranskrokusarna att trivas såpass att de återkommer med blommor även nästa år. Jag hoppas också att de ska trivas såpass bra att de förökar sig och åtminstone blir något fler för varje år. Jag återkommer med rapporter om hur det går med mitt saffransexperiment.

Vreeken's Zaden är förresten en guldgruva för den som är intresserad av ovanliga köksväxtsorter - jag kommer att beställa mer därifrån i vår. Man får dock stå ut med att läsa på holländska, men det går ganska hyfsat om man kan svenska, engelska och tyska. I nödfall kan man ju kopiera in texterna i Googles översättningsmaskin.

[Andra bloggar om , ]

5 kommentarer:

  1. Ibland undrar man, som nu, hur ni planekonomer håller ihop.

    Allt har ju redan bevisats - att du och dina påhejar-lurkar låtsats som om en utopisk sanning som alltid har vistats rätt - det fäster ju inte på er hard coreare.

    Nåväl - allt har sitt slut - men ingenting är för sent än (utom för dig och Obongo) - ni kan ställa allt till rätta i all er prakt. Ödmjuket - anyone...


    Kort sagt dina förenklingar och "analyser" suger tjejen.

    F---- off!

    SvaraRadera
  2. Hoppsan! Krokusar är tydligen ett känsligt ämne att skriva om...
    /Leif

    SvaraRadera
  3. Anonym 2010-09-03 23:14:
    Kanske bäst att inte skriva kommentarer på nätet sent en fredagkväll när man är onykter och på dåligt humör?

    SvaraRadera
  4. Å vad spännande, tänk om/att man kan odla saffran i Sverige! ser fram emot att få läsa hur det går.
    /My

    SvaraRadera
  5. “The real price of everything, what everything really costs to the man who wants to acquire it, is the toil and trouble of acquiring it.”

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.