2010-12-28

Trafikflyg - en olönsam historia

Igår skrev jag om tekniknaiva framtidsvisioner för flyget och fick tips av Mattias om att data för det globala trafikflyget finns att hämta hos ATA. För passagerarflyget fanns till och med data ända bak till 1929. För fraktflyget bara från 1945 och för ekonomin bara från 1947, men det täcker ändå in den intressanta delen av utvecklingen.
Som ni ser har tillväxten i flygtrafiken varit oerhört stark, med undantag för två "hack" 1990-1991 och 2000-2003. Det sista hacket från 2008 syns ännu inte så tydligt i diagrammet - vi får vänta på mer data.

Trots denna starka tillväxt och trots att flygbranschen har gynnats starkt av exempelvis skattefritt bränsle och statliga investeringar i flygplatser så har flygbranschens lönsamhet genom åren varit pinsamt dålig. Under åren 1963-1979 gick flygbranschen som helhet mestadels med vinst, men en rätt futtig sådan runt 2,5%. På normala företag ställs helt andra vinstkrav. Under åren 1984-1989, 1995-2000 samt 2006-2007 gick flygbranschen också med vinst, men fortfarande dålig vinst. Dessemellan har det varit några omgångar med kraftiga förlustår för flyget, och dessa förlustomgångar ser ut att bli värre för varje gång.

Man kan verkligen fråga sig varför politikerna fortsätter att stödja en miljöförstörande energislösande verksamhet som dessutom går med förlust större delen av tiden. Det är inte bara eländiga SAS som går med förlust, utan som sagt flygbranschen som helhet. Men flygplatser och nationella flygbolag är prestigefyllda, så tokerierna fortsätter. Politiker gillar nämligen prestigeprojekt. Man kan undra vad som kommer att krävas för att de ska börja lägga ner det olönsamma flyget eller ställa rimliga lönsamhetskrav på det.

[Andra bloggar om , ]

6 kommentarer:

  1. Det finns en enorm överproduktion i flygindustrin. För många olönsamma flygrutter där politiker försöker motivera dessa med att de skapar en samhällsnytta tack vare mycket frekventa förbindelser.

    Resultatet blir att man tar bort incitamentet att planera sin tid effektivt och hushålla med resurserna.

    SvaraRadera
  2. Du flöjten, du får gärna tillbringa 15-20 timmar på tåg varje gång du ska till Kiruna. Jag tar flyget och är framme på halvannan timme. Det är dessutom billigare.

    Mvh Guldnisse

    SvaraRadera
  3. Guldnisse:
    Att flyget är billigare beror som sagt på de stora subventionerna. Dessutom är det ju inte ens lönsamt, trots subventionerna. Det är ingen mänsklig rättighet att flyga billigt. Men killen med guldbyxorna har säkert råd att betala betydligt mer för att få flyga.

    SvaraRadera
  4. Ingalunda. Jag måste redan nu sälja av guld för att ha råd att flyga.

    Vad jag ville få fram är att Kiruna är i stort sett otillgängligt utan flyg. Nästan ingen skulle åka dit om det inte ginge flyg.

    Mvh Guldnisse

    SvaraRadera
  5. Maldiverna är inte heller så lätt att ta sig till utan flyg Guldnisse. När oljan blir för dyr och de flesta flygplan står och samlar damm på marken, så blir det många människor i världen som får det svårt för att man har gjort sig beroende av turism för sin överlevnad.
    Det scenariot kanske inte är särskilt långt borta?

    SvaraRadera
  6. Att en bransch har dålig lönsamhet och är under ständig omvandling behöver inte betyda att alla bolag är olönsamma i branschen, det är en felaktig slutsats.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.